Sunday, Oct 17, 2021

صفحه نخست » ارتباط احتمالی ترور نماینده پارلمان بریتانیا و جمهوری اسلامی

terror_101721.jpgعلی تهرانی نیا - ویژه نامه خبرنامه گویا

قتل سر دیوید امس نماینده با سابقه پارلمان بریتانیا توسط یک اسلامگرای سومالیایی تبار این سوال را مطرح می کند چه انگیزه ای وجود دارد که یک مسلمان افراطی سومالیایی تبار از لندن به شهر سوت اند در ۷٠ کیلومتری شرق لندن مشخصا برای ترور دیوید امس سفر کند؟ دیوید امس تحت هیچ شرایطی یک فرد ضد اسلام یا ضد اسلامگرایی نبود. بنابراین سرنخ ارتباط دشمنی یک اسلامگرای سومالیایی تبار با دیوید امس را در کجا باید جستجو کرد؟ معمولا در بریتانیا حداقل تا گزارش اولیه پلیس ضد تروریسم, رسانه ها از هر گونه گمانه زنی بخصوص در رابطه با تروریسم اسلامی پرهیز می کنند. به همین دلیل رسانه های بریتانیایی در مورد "انگیزه" این قتل فجیع سکوت کرده اند.

اما اگر چند نکته و یا فاکت موجود در مورد دیوید امس را در نظر بگیریم و سپس این نکات را با استدلال عقلی "اتصال نقاط" یا "نکات" به هم وصل کنیم تصویر برآمده از آن سر نخ روشن تری به دست می دهد.

١ ـ تنها ارتباط دیوید امس با جهان اسلام حمایت علنی و بیدریغ وی از شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق می باشد. سر دیوید ایمس رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران بود که بارها با مریم رجوی دیدار کرده بود.

۲ ـ سر دیوید ایمس شدیدا مخالف سرسخت جمهوری اسلامی و بارها خواهان سرنگونی رژیم شده بود. مخالفت وی با جمهوری اسلامی تنها نکته مخالفت آشکار وی با یک نظام یا نهاد اسلامی می باشد.

۳ ـ جمهوری اسلامی با گروه های افراطی اسلامگرای سومالی ارتباط دیرینه دارد. بر طبق گزارش فارین پالیسی ایران شبکه‌ای از نیروهای نیابتی در سومالی تشکیل داده است و از واسطه‌ها برای حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌هایی خشن و افراطی برای مقابله با نفوذ ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس استفاده می کند. انتقال تسلیحات به شبه نظامیان حوثی در یمن از جمله اقداماتی است که به نوشته این نشریه، ایران آن را از طریق سومالی انجام می‌‌دهد.

٤ ـ تعدادی از اسلامگرایان سومالیایی تبار ساکن بریتانیا بخصوص در لندن از گروه افراطی و تروریستی الشباب در سومالی حمایت می کنند.

۵ ـ جمهوری اسلامی حتی از کانال های دیپلماتیک و دیپلماتهای خود برای بمبگذاری گردهمایی مجاهدین در اروپا استفاده کرده است. آیا استفاده از یک هوادار الشباب برای ارسال پیام به سیاستمداران و طرفداران غربی شورای ملی مقاومت و "زهره چشم گرفتن" از آنها از دایره عقل و گمان خارج است؟

درست در جمعه سیاهی که داعش از سه افراطی "انتحاری یک بار مصرف" در قندهار افغانستان برای کشتار شیعیان در مسجد استفاده می کند, بعید نیست جمهوری اسلامی نیز بجای استفاده از دیپلمات ها و یا ایرانی های مقیم بریتانیا از یک "یکبار مصرف" سومالیایی استفاده کند؟ اینکه پلیس ضد تروریسم بریتانیا گفته است " ما به دنبال کسی دیگری نیستیم" به احتمال زیاد یک شگرد پلیسی است تا همکاران و همدستان قاتل رَم نکنند. یا وگرنه چنین نتیجه گیری بلافاصله بعد از یک جنایت تروریستی با عقل و منطق سازگار نیست.

تا به اکنون (ظهر شنبه ۲٤ مهر) هیچگونه سند و مدرک محکمه پسندی در باره ارتباط احتمالی قاتل با جمهوری اسلامی ارائه نشده است. در نتیجه نمی توان قاطعانه نتیجه گیری کرد. اما برخی از رسانه های جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از قتل این سیاستمدار ضد جمهوری اسلامی خوشحال به نظر می رسند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) می نویسد: "او همچنین از هواداران گروهک تروریستی و جنایتکار منافقین بشمار می‌رود".

امیدواریم این حدس و گمان اشتباه از آب درآید. زیرا در غیر اینصورت تبعات چنین احتمالی برای کشورمان بسیار ناگوار خواهد بود. اگرچه عقلانی به نظر نمی رسد در شرایط فعلی جمهوری اسلامی در چنین حماقت جنایتکارانه ای دخیل باشد. اما عملکرد جمهوری اسلامی در استفاده از عوامل بیگانه برای انجام ترور در کشورهای اروپایی و آمریکایی هرگز با عقل آدمی سازگار نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy