Thursday, Oct 28, 2021

صفحه نخست » چرا برخی زندانیان با وجود بد غذایی و بد رفتاری چاق می‌شوند؟

ایران وایر - در دو روز گذشته، تصویر منتشر شده از «امیرحسین مرادی» پس از آزادی از زندان واکنش‌های زیادی در پی داشته است. در عکس منتشر شده، او روی تخت بیمارستان نشسته و دستش را پشت مادرش انداخته است. اضافه وزن نامتعارف او در این تصویر کاملا مشهود و چهره‌اش به شدت شکسته شده است.

11111.jpg

بسیاری از کاربران فضای مجازی عکس او را پیش و پس از زندان کنار هم قرار داده‌ و پرسیده‌اند که جمهوری اسلامی چه بر سر زندانیان می‌آورد که آن‌ها به این روز می‌افتند؟

امیرحسین مرادی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ است که همراه «سعید تمجیدی» و «محمد رجبی»، در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند اما این حکم در شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شد.

به گفته «بابک پاک‌نیا»، وکیل دادگستری، آزادی مرادی با تودیع قرار وثیقه چهار میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی رخ داده است. او مبتلا به یک بیماری پوستی است که در دوران زندان تشدید شده است. پس از اعلام حکم اعدام امیرحسین و دوستانش، «محمد مرادی»، پدر امیرحسین خودکشی کرد و در روز هفتم مهر۱۳۹۹ جان سپرد. به امیرحسین اجازه حضور در مراسم خاک‌سپاری پدرش داده نشد.

پیش از انتشار تصویر امیرحسین مرادی پس از آزادی از زندان، تصویر دیگری از او در فضای مجازی منتشر شده بود؛ مردی بلند قد با ریش مرتب و چهره‌ای متبسم که انگشت شست‌ خود را به نشانه موفقیت بالا برده بود. تصویر منتشر شده دو روز پیش اما تفاوتی فاحش با عکس قبلی دارد.

شهریور ۱۴۰۰ اما برای اولین بار تصویری از وضعیت وخیم بیماری او منتشر شد. بابک پاک‌نیا تصویر پای امیرحسین را در توییتر گذاشت که به شدت زخم و پوسته پوسته بود. او با خطاب قرار دادن «غلامحسین محسنی اژه‌ای»، رییس قوه قضاییه، پرسیده بود مسوولیت جان امیرحسین با کیست؟

بابک پاک‌نیا پیش از این نیز بارها گفته بود که موکلش مبتلا به بیماری پوستی «صدفک» است که در شرایط زندان تشدید شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

صدفک که نام علمی آن «سوریازیس» (psoriasis) است، یک بیماری خود ایمنی است که با استرس و اضطراب تشدید می‌شود.

یک پزشک متخصص ایمونولوژی ساکن تهران به «ایران‌وایر» می‌گوید: «در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خودی حمله می‌کند. در بیماری پسوریازیس هم سیستم ایمنی بدن به پوست و مفاصل حمله می‌کند.»

این پزشک که تصاویر امیرحسین مرادی را در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دیده است، می‌گوید: «افراد زیادی داریم که مبتلا به این بیماری هستند اما هرگز خودشان نمی‌دانند که مبتلا به سوریازیس هستند. اما با یک شوک ناگهانی در زندگی که باعث اضطراب، استرس در آن‌ها می‌شود، بیماری در بدن آن‌ها بر افروخته می‌شود. حتی ممکن است در افرادی این بیماری به شکل خفیف و نقطعه‌ای بروز کرده باشد اما در یک برهه زمانی که فشار و استرس زیادی را تحمل می‌کنند، بیماری شدت پیدا می‌کند. من پرونده و سوابق پزشکی آقای مرادی را نمی‌دانم اما عکسی که از پای ایشان منتشر شد، نشان می‌داد که بیماری به شدت عود کرده است.»

امیرحسین مرادی، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۳، دیپلم کامپیوتر دارد و تا پیش از بازداشت، در تهران در کار فروش موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده است.

زندگی این جوان ۲۷ ساله‌ از حدود دو سال پیش زیر و رو شده است.

پزشکی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: «بازداشت، زندان، حکم اعدام و خودکشی پدر، هر یک از این فشارها به تنهایی می‌توانند میزان اضطراب و استرس فرد را به بی‌نهایت برسانند و باعث برافروخته شدن بیماری شوند.»

او درباره عکس منتشر شده از امیرحسین که اضافه وزن نامتعارفش را نشان می‌دهد، می‌گوید: «این بیماری درمان قطعی ندارد اما برای کنترل آن از کورتن استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد برای آقای مرادی، از کورتن تزریقی با دوز بالا استفاده می‌شود و چاق شدن ایشان ناشی از ورم‌های کورتن درمانی است. نوع چاق شدن ایشان نشان می‌دهد که در حال استفاده از کورتن است.»

به گفته این پزشک، چاقی از عوارض استفاده از کورتن با دوز بالا است: «در اصطلاح می‌گوییم افرادی که کورتن مصرف می‌کنند، فول‌مون فیس (Full Moon Face) دارند؛ یعنی صورت‌شان شبیه قرص ماه کامل می‌شود. کورتن روی غده فوق کلیوی نیز اثر گذار است و مشکلات متعددی ایجاد می‌کند. به همین دلیل بیماری که کورتن مصرف می‌کند، باید تحت نظارت دقیق پزشک باشد.»

امیرحسین مرادی تنها فردی نیست که تفاوت تصویر او پیش و پس از ورود به زندان دیگران را بهت زده کرده است. پیش از او، چاق شدن «نرگس محمدی» هم مورد توجه کاربران قرار گرفته بود. ظاهر آراسته نرگس محمدی که با اضافه شدن وزن او همراه شده بود، مورد تمسخر کاربران ارزشی فضای مجازی قرار گرفت.

nm.jpgکاربران ارزشی اصطلاحی است که برای کاربران طرف‌دار حکومت جمهوری اسلامی که ارزش‌ها و ایدئولوژی حکومت را تبلیغ می‌کنند، به کار می‌رود. نرگس محمدی پیش از آزادی از زندان، به کرونا مبتلا و اخبار بیماری او در رسانه‌ها منتشر شده بود.

محمدی ترجیح می‌دهد درباره قضاوت‌های آن دوران صحبتی نکند. او در زندان به بیماری فلج عضلانی مبتلا شده است.

یک پزشک متخصص اعصاب و روان ساکن تهران می‌گوید: «من دقیقا نمی‌دانم مشکل خانم محمدی چیست اما اگر قرص مربوط به اعصاب و یا روان برای بیماری‌ خود استفاده می‌کند، افزایش اشتها و ایجاد ورم از عوارض اغلب این داروها است.»

او هم تاکید می‌کند که استرس، فشار و اضطراب از عوامل تاثیرگذار بر بیماری‌های مغز و اعصاب و همین‌طور اختلالات مربوط به روان هستند: «محیط زندان، فشارهای بازجویی و مشکلاتی که یک زندانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خود از عوامل ایجاد اضطراب و استرس هستند. تا جایی که من می‌دانم، خانم محمدی از دیدار و حتی صحبت تلفنی با فرزندانش هم محروم بود و همین موضوع به ایجاد و افزایش میزان استرس و اضطراب دامن می‌زند.»

این پزشک می‌گوید: «چاق شدن و وزن اضافه کردن افراد در قضاوت عمومی به خوش‌گذرانی و احساس خوش‌بختی تعبیر می‌شود، در حالی که ما افرادی را می‌شناسیم که در مواقع بروز استرس و هیجانات ناشی از فشار روانی، پرخوری می‌کنند. ممکن است در زندان هم که محیط مستعد اعمال فشار عصبی روی افراد است، این حالت به زندانیان دست دهد.»

او با اظهار تاسف از این که روحیات و روان‌ افراد بر اساس ظاهر قضاوت می‌شوند، می‌گوید: «من بارها می‌گویم آدم افسرده لزوما کسی نیست که فقط بخوابد و به خودش نرسد و همیشه غمگین باشد. این‌ها نشانه‌های افسردگی هستند اما ممکن است یک فرد با ظاهر معمولی که کارهای روتین‌ خود را هم انجام می‌دهد، دچار افسردگی باشد. آدمی که چاق می‌شود، لزوما به خاطر خوردن و شادی زیاد و استراحت وزن اضافه نکرده است و آن که مدام می‌خندد، این طور نیست که غمی نداشته باشد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy