Friday, Nov 5, 2021

صفحه نخست » در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم در ۴۰ سال اخیر هستیم

inflation_110521.jpgایران وایر - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می‌گوید امروز ایران در خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم کشور در ۴ دهه اخیر قرار دارد.

مجیدرضا حریری، روز جمعه، ۱۴ آبان ۱۴۰۰، با هشدار در خصوص وضعیت نرخ تورم در ایران گفت «اگر از این مراحل تورم ۵۰ یا ۶۰ درصدی عبور کنیم، دیگر کنترل آن به صورت تصاعدی سخت می‌شود و می‌تواند به یک ابرتورم منجر شود».

او می‌گوید همه سیاست‌های کشور باید پاسخ یک سوال اصلی را بدهد که آیا منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود یا خیر.

به گفته حریری بخش بزرگی از شرایط نامناسب اقتصادی ایران، تاثیر دیپلماسی و روابط سیاسی است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: «بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران متکی بر فروش نفت است. نمی‌توان اقتصادی را که معتاد به نفت است، به سرعت اعتیادش را قطع کرد. دو سیاست عمده در مورد تحریم‌ها تاکنون از طرف مقامات سیاسی کشور اعلام شده که هردو باید همزمان و موازی با یکدیگر پیش برود. یکی از این سیاست‌ها تلاش برای رفع تحریم‌ها است که از طریق مذاکرات سیاسی دنبال می‌شود. همه سیستم ما باید تلاش کند تا از طریق مذاکره تحریم‌ها را رفع کند. اما همه این کار در اختیار ما نیست یعنی اگر ما ۱۰۰ درصد هم برای انجام مذاکره در راستای رفع تحریم مایل باشیم، تنها ۵۰ درصد از موضوع در اختیار ما است و ۵۰ درصد دیگر در اختیار آمریکا است».

او با تاکید بر اینکه ایران نیاز دارد تحارت‌های دوجانبه خود را افزایش دهد، گفت: «باید توجه داشت که ۹۰ درصد از صادرات و واردات ما با حدود ۷ کشور است، باید سعی کنیم که تنوع بازار و تنوع و تعدد شرکا داشته باشیم».

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در تاریخ ۱۲ مرداد۱۴۰۰، مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرده بود به شکلی که تورم در ایران بالا می‌رود، اگر اکنون ۴۰ درصد است، احتمالاً تا پایان سال به حدود ۶۰ درصد می‌رسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy