Tuesday, Nov 16, 2021

صفحه نخست » نیروهای ایران با چمدان‌های دلار در جنوب سوریه

syria_111521.jpgبا آواره کردن میلیون‌ها شهروند سوری از کشورشان، سپاه پاسداران ایران دست به تغییر بافت جمعیتی در این کشور زده است

العربیه - روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الأوسط» در شماره روز یکشنبه، 14 نوامبر، در گزارشی به نقل از منابع اطلاعات نظامی اسرائیل، فاش کرد، نیروهای نظامی ایران در سوریه طی ماه‌های اخیر در شهرهای حوران و جولان در جنوب این کشور، با هدف جذب نیرو برای اهداف سیاسی و عقیدتی به چمدان‌های پر از دلار متوسل شدند.

در این گزارش آمده است، شبه‌نظامیان ایران مبالغ هنگفتی پول را به اهالی شهر السویداء، بویژه به رهبران فرقه دروزی‌ها که برخی از آنها به حمایت و پشتیبانی از رژیم بشار اسد معروف هستند، تحویل داده‌اند.

طبق این گزارش دروزی‌ها مدتی است که از پشتیبانی بشار اسد روی گردانده و به حمایت از ایران و حزب‌الله لبنان روی آوردند.

در این گزارش آمده است، مبالغی از این دلارها به دست رهبران سنی مذهب در منطقه «قرفا» که ایران توانست گرایش مذهبی آنها را از سنی به شیعه تغییر دهد، رسیده است.

نیروهای ایران همچنین مبالغی به دیگر احزاب در سوریه با هدف جذب سیاسی یا تغییر مذهب آنها برای تسهیل ماموریت‌های حزب‌الله لبنان داده است.

سال گذشته مرکز پژوهشی «اطلاعات و تروریسم» که به نام سرلشکر «مئیر عمیت» در تل‌‌آویو مستقر است، گزارشی مفصل از فعالیت‌های ایران در سوریه برای شیعه کردن مردم اهل سنت منتشر کرد.

طبق گزارش این مرکز ایران در راستای تغییر بافت جمعیتی در سوریه کارزار بزرگ شهرک‌سازی را در مناطق مختلف سوریه راه‌انداخته است.

انجمن‌های خیریه برای جذب ساکنان منطقه

گزارش اطلاعاتی اسرائیل در ادامه نوشته است، فعالیت ایران در سوریه برای تغییر بافت جمعیتی به ویژه در مناطق جنوب و شرق و در نزدیکی مرز با لبنان در حال گسترش است.

ایرانی‌ها خانه‌های زیادی را خریداری کرده و مردمانی از ایران، عراق، افغانستان، یمن و غیره که شیعه هستند را در این خانه‌ها و زمین‌ها اسکان داده و با راه‌اندازی موسسات خیریه از فقر و تنگدستی مردم محلی این مناطق جهت جذب آنها برای اهداف سیاسی و عقیدتی خود استفاده می‌کنند.

این گزارش، فعالیت‌های ایران برای تغییر بافت جمعیتی در مناطق سوریه را با فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی تشبیه کرده است.

در این گزارش آمده است که آواره شدن میلیون‌ها شهروند سوری از میهن‌شان خلاء عظیمی در بافت جمعیتی این کشور ایجاد کرده است که امروز ایرانی‌ها سعی می‌کنند با انتقال هزاران نفر از شبه‌نظامیان شیعه کشورهای دیگر و سربازان و افسران فراری از ارتش سوریه که اخیرا با شبه‌نظامیان ایران در سوریه همکاری می‌کنند، آن خلاء را به سود رویکردهای فرقه‌گرایانه خود پر کنند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت‌های ایران، رژیم بشار اسد را نگران کرده است گر چه رژیم بشار اسد خود مسئول پیامدهای این اقدامات است.

این گزارش می‌افزاید، رژیم اسد قادر نیست که به فاجعه فقر، تهیدستی، بیکاری و وخامت اقتصادی ناشی از جنگ داخلی پایان دهد، بلکه با تحمیل مالیات‌های جدید بر مردم جوانان را به فرار از خانه‌هایشان مجبور می‌کند.

در این گزارش آمده است که این فعالیت شبه‌نظامیان ایران باعث نگرانی اسرائیل، روسیه و چندین کشور منطقه نیز شده است.

اسرائیل که با استقرار نظامی ایران در سوریه می‌جنگد، راه موثری برای مبارزه با اسکان غیرنظامیان ایرانی‌ پیدا نکرده است.

اجرای الگوی جنوب لبنان در جنوب سوریه

این گزارش به نقل از تعدادی از فرماندهان ارتش اسرائیل نوشته است ایران اکنون از روشی که پیشتر در جنوب لبنان استفاد کرده بود برای جنوب سوریه استفاده می‌کند. در جنوب لبنان، حزب‌الله جنوب لبنان را به سرزمینی کامل در کنترل خود تبدیل کرده است.

فرماندهان اسرائیلی می‌گویند تبدیل جنوب سوریه به جبهه‌ای علیه اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تنها مسئله وقت است.

اسرائیلی‌ها می‌گویند که آنها در حال بررسی طرح‌هایی برای مقابله با این تحولات هستند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که روسیه نیز نگران فعالیت ایران است، اما نه تنها با آن مبارزه نمی‌کند بلکه گاهی اوقات برای تقسیم نقش میان مسکو و تهران در سوریه با ایرانی‌ها به توافق می‌رسد.

گزارش اسرائیلی در پایان می‌افزاید که «خوشحالی از بیرون راندن داعش از جنوب سوریه خیلی عجولانه به نظر می‌رسید، زیرا خطر جایگزین آن برای سوری‌ها، اسرائیل و همه کسانی که مخالف هژمونی ایران در منطقه هستند، کمتر از خطر داعش نیست».

گزارش اطلاعاتی فاش کرد که رزمایش‌های اخیر ارتش اسرائیل این نوع فعالیت‌ها را زیر نظر گرفته و شامل سناریویی است که در آن ارتش به منظور مقابله با گسترش فعالیت‌های ایران احتمالا به خاک سوریه در جولان و حوران حمله می‌کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy