Thursday, Dec 2, 2021

صفحه نخست » فشار بر حمید نوری افزایش می‌یابد

nouri.jpg• در طول دادگاه امروز نوری و وکلای شاکیان بارها به جدل لفظی پرداختند که با دخالت رئیس دادگاه این موضوع خاتمه یافت

ایندیپندنت فارسی - امیر سلطان‌زاده - امروز پنج‌شنبه ۱۱ آذر سال ۱۴۰۰، چهل و هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حمید نوری - از متهمان مشارکت در کشتارهای سال ۶۷- در سالن ٣٧ دادگاه استکهلم برگزار شد.

پیش از این قرار بود در این جلسه یکی دیگر از شاهدان در دادگاه حضور یابد و شهادت خود را اظهار کند، اما با توجه به ادامه روند بازپرسی، این موضوع به آینده موکول شد و جلسه امروز به بازپرسی از او اختصاص یافت تا وکلای مدافع و مشاوران سؤالات خود را از نوری بپرسند.

در زمان شروع دادگاه، رئیس دادگاه اعلام کرد که بنا به درخواست کنت لوییس، وکیل مشاور سازمان مجاهدین خلق، مدارک جدیدی را به دادگاه ارائه داده است و درخواست کرده که از حمید نوری پرسش‌های را مطرح کند.

لوئیس تاکید کرد: «این مدارک معمولاً مدارک رسمی از ایران و مطالب چاپ شده در روزنامه‌های ایران هستند و یک فایل صوتی هم هست که متهم و وکیلان مدافعش می‌توانند در اتاق بازداشت به آن گوش کنند.»

👈 مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در مقابل وکلای نوری با این درخواست مخالفت کردند و گفتند که بدون دسترسی به مدارک نمی‌توانند به سؤالات پاسخ دهند.

پس از این صحبت‌ها، نوری شروع به صحبت کرد و مانند گذشته با حمله به حسینعلی منتظری، قائم مقام رهبر پیشین جمهوری اسلامی گفت: «منتظری ساده بود. سال ۶۶ برادر دامادش اعدام شد. امام دخالت نکرد و استارت مخالفتش شروع شد، اما نه علنی. سال ۶۷ مخالفتهاش و رفت و آمد گروه «ام» (منظور از گروه «ام» سازمان مجاهدین خلق است که نوری حاضر به بیان نام رسمی آن نیست) و لیبرال‌ها و ملی‌گراها به خانه‌اش بیشتر شد و بالاخره امام عزلش کرد.»

در طول دادگاه حمید نوری بارها با همان روایت مرسوم در جمهوری اسلامی حسینعلی منتظری را فردی ساده لوح عنوان مرده تا اعتبار کتاب خاطرات او و فایل صوتی سخنانش خطاب به هیئت مرگ را خدشه‌دار کند.

در طول دادگاه امروز نوری و وکیل مشاور سازمان مجاهدین خلق بارها به جدل لفظی پرداختند که چند باری با دخالت رئیس دادگاه این موضوع خاتمه یافت.

در بخشی از این مجادله نوری در پاسخ به سؤال لوئیس در مورد ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ گفت: «آقای کنت! من نمی‌خواهم در دامی که شما برایم پهن کرده‌اید گرفتار شوم.... اینکه ممنوعیت فعالیت این گروه از چه زمانی اعلام شد الان یادم نیست. نمی‌خواهم حرف اشتباهی بزنم. تا مطمئن نباشم حرفی نمی‌زنم اما از ۳۰ خرداد که جنگ مسلحانه را اعلام کردند و شروع به کشتار مردم ایران کردند.»

در مقابل لوئیس هم واکنش نشان داد و گفت: شما نمی‌خواهی جواب بدهی. بهتر است بگویید نمی‌خواهید یا یادتان نمی‌آید. یادتان نمی‌آید این گروه از چه زمانی ممنوع شد ....

این سخن لوئیس با واکنش نوری مواجه شد. نوری در مقابل گفت: «بگذارید خودم جواب بدهم. شما نباید به‌جای من حرف بزنید چون ناراحت می‌شوم ...»

به روال روزهای پیشین دادگاه نوری شهادت شاهدان، کتاب‌ها و فایل‌های صوتی (منتظری و ناصریان) را فاقد اعتبار دانست و تاریخ‌های اعلامی را مجدداً مورد مناقشه قرار داد. او در این باره اظهار داشت اینجا دادگاه بین‌المللی است و همه چیز باید مستند باشد. به نظر من از ایران باید استعلام بشود که آیا اینها اصلاً در ایران بوده‌اند یا نه. تا استعلام نشود من قبول ندارم ... من می‌گویم در دادگاه بین‌المللی نمی‌توان این حرف‌ها را به‌عنوان سند قانونی قبول کرد.

او در بخشی از سخنانش با توهین به جان‌باختگان اعدام‌های ۶۷ گفت: «باید استعلام شود ببیند این‌ها پدر و مادر داشته‌اند، کی بودند؟»

نوری همچنین مجدداً با روندی که بیشتر شبیه به خواندن بیانیه‌ای سیاسی بود، به نحوه رأی‌گیری قانون اساسی و دلایل جلوگیری روح‌الله خمینی، رهبر نخست جمهوری اسلامی از کاندیداتوری مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق پرداخت و گفت که مسعود رجوی قانون اساسی را تحریم کرد. بعد کاندید ریاست جمهوری شد که خمینی گفت نه. کسی که رأی نداده چگونه می‌تواند مجری مصوبات آن باشد؟

در پایان بخش صبح دادگاه برای چندمین بار گفتگوی حمید نوری و کنت لوئیس به درگیری لفظی انجامید و لوئیس رو به نوری گفت: «شما کی از خر شیطون میخوای بیای پایین؟»

این سخن با واکنش رئیس دادگاه مواجه شد. او این نحو سخن‌گفتن را خلاف مشی طبیعی کار وکلا و دون شأن دادگاه دانست.

او از شما حمید نوری عذرخواهی کرد و گفت که اجازه چنین سؤالی را نمی‌دهد.

کنت لوئیس نیز در پاسخ به رئیس دادگاه بابت صحبتش عذرخواهی کرد و اظهار داشت که از روی هیجان این حرف‌ها را بیان کرده است. (البته مترجم به اشتباه آن را عصبانیت ترجمه کرد)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy