Friday, Dec 10, 2021

صفحه نخست » ابرچالش‌ جمهوری اسلامی با آمریکا حل شدنی نیست مگر اینکه یکطرف ماجرا حذف شود

key9.jpgکیهان لندن - هشتمین دور مذاکرات اتمی وین امروز ۹ دسامبر ۲۰۲۱ در حالی از سر گرفته می‌شود که امید غربی‌ها برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی کمتر از همیشه است. از یکسو آلمان و فرانسه با پیشنهادات رژیم ایران موافقت نکرده‌اند و از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی مدام تأکید می‌کنند که به هیچ عنوان حاضر به گفتگو بر سر موضوعات فرابرجامی (مسائل موشکی و منطقه‌ای) نیستند.

لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا نیز چهارشنبه شب ۱۷ آذرماه در گفتگویی با «اندیشکده چتم هاوس» ادعا کرد این دور از مذاکرات «واقعاً آخرین فرصت» برای جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «من قویاً از آنها می‌خواهم این کار را انجام دهند، زیرا ما مصمم هستیم با متحدانمان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کار کنیم.»

اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم شماری از مقامات ارشد نظامی و امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی که در سرکوب اعتراضات مردم ایران نقش اساسی داشتند آنهم در آستانه دور تازه مذاکرات اتمی اگرچه از نظر وجهه عمومی و تبلیغاتی برای مقامات جمهوری اسلامی گران تمام می‌شود، اما به نظر می‌رسد یک پیام آشکار نیز داشته باشد. اینکه اگر جمهوری اسلامی تن به مذاکره و توافق ندهد آمادگی کافی برای افزایش فشارها در واشنگتن وجود دارد؛ این در حالیست که برخی معتقدند اتفاقا این تحریم‌های حقوق بشری می‌تواند برای این باشد که دولت باید فشار افکار عمومی را از روی خود کم کند تا بتواند پیدا و پنهان برخی تحریم‌های اقتصادی را که به جمهوری اسلامی پول می‌رساند، کاهش دهد. در هر حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر جمهوری اسلامی در معامله با غربی‌ها انعطاف نشان می‌داد، آیا باز هم دولت بایدن به مسئله «نقض حقوق بشر» و «سرکوب مردم ایران توسط حکومت» اهمیت می‌داد؟

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته «امیدواریم جمهوری اسلامی بداند احیای برجام چه چیز برای مردمش به همراه دارد!» پرایس نگفته اگر قرار می‌بود در سر میز معامله غرب با ملایان چیزی عاید مردم ایران شود چرا پس از توافق اتمی ۲۰۱۵ و یا بطور کلی چرا مماشات غرب با این رژیم در چهار دهه گذشته، چیزی «برای مردم» ایران نداشت؟!

از سوی دیگر، هرچند دولت «قاضی مرگ» ادعا می‌کند سیاست «دولت انقلابی» تکیه بر توان داخلی است و برجام را به اقتصاد گره نخواهد زد اما تأثیر تداوم تحریم‌ها و پیامدهای آن غیرقابل انکار است. افزایش نرخ دلار تا حدود ۳۲ هزار تومان بیانگر ناتوانی دولت ابراهیم رئیسی در کنترل وضعیت است هرچند که او نیز مثل حسن روحانی مقصر را «عوامل مداخله‌گر بازار ارز» می‌داند و فکر می‌کند «عده‌ای» برای بالا بردن نرخ ارز تلاش می‌کنند!

هشدار جدّی غرب به علی خامنه‌ای: گزینه بعدی چیز خوبی نخواهد بود!

«مشکلات اساسی» میان جمهوری اسلامی و آمریکا حل‌شدنی نیست

روزنامه «قدس» پنجشنبه ۱۸ آذر در یادداشتی با عنوان «هتل کوبورگ جای حل مشکلات اساسی نیست» می‌نویسد «برای جمهوری اسلامی ایران احیا یا مرگ برجام انتخاب بین اجرای یا لغو تحریم‌ها نیست بلکه انتخاب بین تحریم بیشتر و تحریم کمتر است و برای آمریکا بازگشت به برجام و بیرون ماندن از آن انتخاب بین اضافه شدن چالش هسته‌ای ایران یا حذف این چالش از باقی اختلافات دو جانبه است.»

نویسنده با اشاره به اینکه «برجام چیزی بیشتر از یک آرام‌بخش موقت و کم‌دوام نیست» تأکید می‌کند: «چالش‌ها میان ایران و آمریکا راهبردی‌تر از این حرف‌هاست که با توافق حل شود. آن ابرچالش که میان جمهوری اسلامی و آمریکا وجود دارد اختلاف بین قدرت معنایی بین اسلام ناب محمدی و ایدئولوژی لیبرال دموکراسی است. چالش‌های راهبردی حل شدنی نیستند تا تا زمانی که یکطرف ماجرا حذف شود. نخبگان آمریکایی با کمر به پروژه استحاله درونی انقلاب بستند و به دنبال حذف یکی از رقبای آمریکا هستند.»

در ادامه این یادداشت آمده «وین به نتیجه هم برسد باز شش ماه دیگر ممکن است واشنگتن زیر میز بزند. آینده مذاکرات اما به تاب‌آوری اقتصاد ملی جمهوری اسلامی متصل است با این توصیف حتا اگر نتیجه مذاکرات در هتل کوبورگ تعیین شود اما جای دیگر دوام آن را تعیین می‌کند و آن مقاومت مردم است.»

نویسنده به مقامات جمهوری اسلامی می‌گوید «تکرار غیرضروری اینکه دولت‌های غربی بیش از ایران به توافق نیاز دارند آنها را تشویق می‌کند برای تغییر اتمسفر درون مذاکرات ادراک تهران را با افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی تغییر دهند... از نگاه آمریکا در صورت شکست مذاکرات همچنان ابزارهایی مثل بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت و خرابکاری فیزیکی یا سایبری و حتا اقدام نظامی محدود برای رسیدن به هدف وجود دارد هرچند که پرهزینه باشد و مطلوب نباشد اما جمهوری اسلامی برای رسیدن به هدف اعلام شده‌اش راهی بجز توافق ندارد. نمی‌توان با تسریع برنامه اتمی یا حتا جنگ به رفع تحریم رسید اما می‌شود تحریم‌ها را کم‌اثر کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy