Tuesday, Dec 14, 2021

صفحه نخست » چگونه اسرائیل با دو حمله هوایی تأسیسات تولید سلاح شیمیایی سوریه را نابود کرد؟

syria.jpg العربیه - اسرائیل تاکنون صدها حمله هوایی علیه نیروهای ایران و سوریه انجام داده اما به ندرت به این حملات اعتراف کرده است اما مقام‌های اسرائیلی بارها تأکید کردند که حضور ایران گروه‌های شبه‌نظامی متحد با تهران در خاک سوریه را تحمل نخواهند کرد.

اگرچه اسرائیل در طول سال‌های گذشته صدها حمله هوایی علیه مواضع و تاسیسات سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه انجام داده است، اما به نظر می‌رسد که ۲ مورد از این حملات بسیار متفاوت و موثر بوده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک منبع آگاه سوری، دوشنبه، ۱۳ دسامبر، صحت گزارش روزنامه «واشینگتن پست» درباره حمله جنگنده‌های اسرائیلی به تاسیسات اسلحه شیمایی سوری طی دو سال گذشته را تایید کرده است.

این منبع گفته است که سوریه پس از خارج کردن مخالفان از برخی مناطق بار دیگر بازسازی تاسیسات اسلحه شیمیایی را از سر گرفته بود اما این تاسیسات که در حومه دمشق واقع شده است، با دو حمله هوایی اسرائیلی به کلی نابود شدند.

👈 مطالب بیشتر در سایت العربیه

تاسیسات اسلحه شیمایی در حمص و دمشق

روزنامه واشینگتن پست گزارش داده بود که اسرائیل در ۸ ژوئن به سه هدف نظامی در نزدیکی شهرهای دمشق و حمص حمله کرد که همگی به برنامه قبلی تسلیحات شیمیایی سوریه مرتبط بودند.

اسرائیل همچنین در مارس سال گذشته، یک ویلا و یک مجتمع مرتبط با خرید مواد شیمیایی از نوع گازهای عصبی را هدف قرار داد.

علاوه بر گزارش واشینگتن پست، چهار مقام ارشد اطلاعاتی در کشورهای غربی نیز تاکید کردند که تصمیم تل‌آویو برای انجام این حملات پس از آن گرفته شد که اسرائیل اطلاعات دقیق مبنی بر اینکه رژیم سوریه راه اندازی مجدد برنامه شیمیایی‌اش را از سرگرفته است، به دست آورده بود.

گاز کشنده «سارین»

این منابع امنیتی همچنین تصریح کردند که این حملات نشان‌دهنده نگرانی شدید مقامات اسرائیلی درباره موفقیت دمشق طی ۲ سال گذشته در وارد کردن مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید گاز سارین است.

گفتنی است که دمشق همواره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ده سال جنگ گذشته را رد کرده است، اگرچه تحقیقات مکرر سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به این نتیجه رسیده است که نیروهای رژیم اسد در حملات خود علیه مناطق تحت کنترل مخالفان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ از گاز اعصاب «سارین» و گاز «کارکلر» استفاده کرده‌اند. در حالی که رژیم اسد همواره تاکید کرده تمام سلاح‌های شیمیایی خود را تسلیم نهادهای بین المللی کرده یا از بین برده است.

اسرائیل صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده است، اما به ندرت به طور رسمی به این حملات اعتراف کرده است اما مقام‌های اسرائیلی تأکید کردند که حضور ایران یا انتقال اسلحه برای گروه‌های شبه‌نظامی متحد با تهران در خاک سوریه را تحمل نخواهند کرد، زیرا این امر امنیت ملی کشورشان را تهدید می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy