Tuesday, Dec 21, 2021

صفحه نخست » سیاستمدار ایرانی تبار دبیرکل حزب دموکرات آزاد آلمان شد

djir-sarai.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ جواد طالعی - برلن ـ بیژن جیرسرائی سیاستمدار ایرانی تبار به پیشنهاد کریستیان لیندنر وزیر دارائی و رئیس حزب دموکرات آزاد (لیبرال) به عنوان دبیرکل جدید این حزب معرفی شد. جیرسرائی تاکنون سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب لیبرال در مجلس فدرال بوده است. وی در سال های اخیر توجه زیادی به وضعیت حقوق بشر در ایران داشته و به این دلیل مورد توجه ایرانیان و ایرانی تباران آلمان قرار گرفته است.

بیژن جیرسرائی روز دوشنبه ۲٠ دسامبر/۳٠ آذر همراه با کریستیان لیندنر وزیر دارائی و رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت و به وسیله لیندنر به عنوان دبیرکل جدید حزب معرفی شد. سیاستمدار ۴۵ ساله ایرانی تبار جایگزین فولکر ویسینگ دبیرکل فعلی پیشین حزب خواهد شد. فولکر ویسینگ در دولت جدید آلمان وزارت حمل و نقل را به عهده گرفته است.

بیژن جیرسرائی تاکنون علاوه بر سخنگوی سیاست خارجی، رئیس گروه نمایندگان ایالت نوردراین وستفالن در مجلس فدرال بوده است. انتخاب وی به عنوان دبیرکل جدید در کنگره حزب که در بهار سال آینده برگزار می شود رسمیت خواهد یافت. وی در عین حال که از سوی رئیس حزب پیشاپیش برای این مقام معرفی شده، تا برگزاری کنگره دبیرکل موقت حزب خواهد بود.

جیرسرائی گرانی گاه کار خود در مجلس فدرال را "سیاست خارجی سنجیده، سیاست امنیتی واقعا مشترک در اتحادیه اروپا و دیجیتالیزه کرده زیرساخت های حکومتی" معرفی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گزارش شبکه نخست تلویزیون آلمان "دبیرکل جدید حزب لیبرال آلمان نقش تعیین کننده ای در تحکیم حزب در زمینه محتوای سیاسی آن ایفا خواهد کرد". رئیس حزب پس از پذیرش پست وزارت دارائی آلمان اعلام کرد که در این مقام قصد دارد از سیاست های حزبی فاصله بگیرد و این کار را به هیئت رئیسه و دبیرکل آن بسپارد. معرفی جیرسرائی به این معنا است که وزیردارائی جدید آلمان به قدرت رهبری او باور دارد.

جیرسرائی در سال ۱٩۷۶ در تهران به دنیا آمده در نوجوانی همراه با پدر و مادر خود به آلمان مهاجرت کرده است. او پس از کسب دیپلم آلمانی در دانشگاه کلن رشته اقتصاد را به پایان رساند و در سال ۱٩٩۶ در حالی که بیست سال داشت به حزب دموکرات آزاد آلمان پیوست. ده سال بعد، در سال ۲٠٠٩ در انتخابات پارلمانی آلمان پیروز شد و به عنوان نماینده ایالت نوردراین وستفالن به مجلس فدرال آلمان راه یافت.

دفاع از زندانیان سیاسی

از بیژن جیرسرائی تاکنون یک کتاب تخصصی با عنوان "دیجیتالیزه کردن سازگار با محیط زیست در رشته کامپیوتر" به زبان آلمانی منتشر شده است. این سیاستمدار در سخنرانی ها و مصاحبه های مطبوعاتی خود اعلب روی ضرورت دفاع آلمان از حقوق بشر، حقوق زندانیان سیاسی و زنان در ایران تاکید ورزیده است. وی پس از دستگیری ناهید تقوی مهندس معمار ایرانی تبار ساکن کلن آلمان در تهران، مارس امسال همراه با "راینهارد هاوبن" نماینده دیگر حزب لیبرال به دیدار دختر وی شتافت و قول داد که در حد توان خود برای آزادی خانم تقوی بکوشد.

جیرسرائی ضمن ابراز همدردی با مریم کلارن دختر ناهید تقوی گفت که حکومت ایران سال ها است با هدف باج گیری یا کسب امتیازات سیاسی دست به گروگاه گیری از میان دوملیتی ها می زند. در ماه مارس سال گذشته دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ایران و غرب از سر گرفته شده بود. جیرسرائی درباره علت دستگیری و زندانی کردن خانم تقوی گفت: "امکان دارد جمهوری اسلامی بخواهد از این زندانی سیاسی برای پیشبرد اهداف خود در همین مذاکرات استفاده کند".

ناهید تقوی که به گفته دخترش مریم کلارن هرگز فعالیت سیاسی نداشته است، مهرماه سال ۱۳٩٩ در جریان سفر به ایران در خانه خود واقع در تهران دستگیر و روانه زندان اوین شد. او خردادماه امسال با اتهاماتی نظیر "تبلیغ علیه نظام" محاکمه شد. به گفته مریم کلارن مادر او در طول ٨٠ جلسه بیش از هزار ساعت بازجوئی شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy