Wednesday, Jan 5, 2022

صفحه نخست » انتقاد فاضل میبدی از حضور روحانیت در قدرت

maybodi_010522.jpgوضع از بهبود رابطه میان مردم و روحانیون گذشته است

رادیو بین المللی فرانسه - محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به شرایط کنونی جامعه ایران، می‌گوید: مردم وضع موجود را به‌حساب روحانیت می‌گذارند و دیگر وضع از بهبود رابطه میان مردم و روحانیون گذشته است. این روحانی اصلاح‌طلب با اشاره به نگاه منفی جامعه نسبت به روحانیون و طلاب، بدلیل حضور بسیاری از روحانیون در راس امور کشور، تاکید کرد: بسیاری از طلبه‌ها نیز نگاه مثبتی به حضور روحانیت در حکومت ندارند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، وضع معیشتی برخی از طلاب را بسیار نامناسب ارزیابی کرد و گفت: برخی از طلاب بر روی اسنپ کار کرده و برخی هم شب‌ها سرایداری می‌کنند. این روحانی اصلاح‌طلب، در این گفتگو تنها از مشکلات معیشتی برخی از طلاب سخن گفت و به مشکلات دیگر طبقات جامعه از جمله معلمان و کارگران که به گفته کارشناسان «در صف آخر مزد قرار دارند» و «قدرت چانه‌زنی» ندارند، اشاره‌ای نکرد.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه «استقلال حوزه علمیه خیلی وقت است محل بحث استادان مختلف شده است»، می‌گوید: «طی سال‌های گذشته حوزه علمیه از استقلال واقعی خود فاصله گرفته و همین امر به شیوه‌های مختلف هم بر زندگی طلاب و هم بر درس و بحث آنان اثر گذاشته است. برخی معتقدند که طلاب بیش‌ ازاندازه سیاسی شده‌اند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محمد تقی فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب، در گفتگو با روزنامه همدلی، با بیان اینکه به همین دلیل «برخی از طلاب از قم راهی حوزه علمیه نجف شدند»، نگرانی‌ها از جمله «عدم استقلال حوزه» و «مسائل معیشتی» را از عمده‌ترین دلایل اصلی این مهاجرت برشمرد.

در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان حوزوی، اختصاص بودجه‌های حکومتی به حوزه‌‌های علمیه را خطری برای عدم استقلال حوزه‌های علمیه شیعه عنوان می‌کنند. پیش از این، عدم استقلال حوزه‌های علمیه از سوی آیت‌الله صافی گلپایگانی، یکی از مراجع تقلید، مورد انتقاد گرفته و گفته بود: «طی سال‌های گذشته حوزه علمیه از استقلال واقعی خود فاصله گرفته و همین امر به شیوه‌های مختلف هم بر زندگی طلاب و هم بر درس و بحث آنان اثر گذاشته است». به گفته این مرجع تقلید شیعیان، «برخی معتقدند که طلاب بیش‌ازاندازه سیاسی شده‌اند». هر چند که با وجود برخی انتقادات نسبت به اختصاص بودجه حکومتی به حوزه، آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی طلاب، خواستار «حل اساسی مشکل» معیشتی طلاب شده بود.

محمدتقی فاضل میبدی، در گفتگو با روزنامه همدلی، با بیان اینکه «مشکلات معیشتی» موجب «اختلافات خانوادگی در خانه بسیاری از طلاب» شده است، گفت: «طلاب دو دسته هستند، برخی طلاب در یکی از ارگان‌های دولتی مانند پادگان‌ها، ارگان‌های نظامی، اداره‌ها و سایر بخش‌های دولتی، مشغول به کار هستند و حقوق خوبی هم می‌گیرند، اما این‌ها همه طلاب نیستند، معمولاً بیشتر طلاب حوزه، دستشان به کاری و جایی بند نیست، زندگی آن‌ها با شهریه حوزه می‌گذرد که شهریه حوزه هم مبلغ بالایی نیست».

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: «تنخواهی که حوزه داده می‌شود، هزینه طلاب کم‌درآمد نمی‌شود بلکه هزینه کارهای جنبی، ساختمان‌سازی و تشریفات دیگر می‌شود».

به گفته محمدتقی فاضل میبدی، برخی از طلاب به دلیل مشکلات معیشتی «به شغل‌های دیگری» از جمله کار در «اسنپ» روی آورده، یا برخی «شب‌ها سرایداری می‌کنند».

در این گفتگو، این روحانی اصلاح‌طلب، نسبت به وضعیت معیشتی طلاب اظهار نگرانی و دغدغه نموده است اما اشاره‌ای به وضعیت معیشتی دیگر طبقات جامعه از جمله معلمان و کارگران که به گفته کارشناسان «در صف آخر مزد قرار دارند» و «قدرت چانه‌زنی» ندارند، نکرده است.

فاضل میبدی: نگاه مردم به طلاب مثبت نیست

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از گفتگو با روزنامه همدلی با اشاره به نگاه منفی مردم به روحانیون و طلاب، گفت: طلبه‌ها برای اینکه در کوچه و خیابان فحش و متلک نشوند، لباس روحانیت را در می‌آورند.

محمدتقی فاضل میبدی، با اشاره به نگاه کنونی مردم به روحانیون و طلاب، تصریح کرد: هر چه طلاب و روحانیون از پست‌ها و مناصب اجرایی بیرون بیایند برای کار خودشان بهتر است.

این روحانی اصلاح‌طلب، که اقتصاد ایران را «اقتصادی بیمار» ارزیابی کرد، افزود: هر دولتی که سرکار می‌آید، وعده‌هایی به مردم می‌دهد و به هیچ کدام عمل نمی‌کند،‌ نوع اداره جامعه نیز ناسالم است.

این عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، حضور «روحانیون» در «راس اداره امور» کشور، از «رئیس‌جمهوری، رئیس سایر قوا تا سایر بخش‌ها» را که «بیشتر از میان روحانیون» هستند، را دلیلی برای «عدم نگاه مثبت جامعه به روحانیت» برشمرد.

در عین حال، محمدتقی فاضل میبدی یادآور شد: «بسیاری از طلبه‌ها (نیز) نگاه مثبتی به حضور روحانیت در حکومت ندارند»، حتی قائل به «نگاه روحانیت سیاسی یا نقش‌آفرین در حکومت نیز نیستند».

به گفته این روحانی اصلاح‌طلب،‌ «دیگر وضع از بهبود رابطه میان مردم و روحانیون گذشته است» و «کشور ما به سمت و سویی حرکت کرده است که عامه مردم از وضع موجود جامعه راضی نیستند و این را به‌ حساب روحانیت می‌گذارند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy