Tuesday, Jan 18, 2022

صفحه نخست » چرا قیمت نفت در بازار جهانی صعودی شد؟

dollar.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ قیمت نفت در بازارهای جهانی، همزمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و حمله شبه‌نظامیان حوثی در یمن به مواضعی در امارات، به بالاترین سطح طی هفت سال گذشته رسید. قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه به مرز ۸۹ دلار رسید و بر اساس پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، احتمال می‌رود قیمت جهانی نفت تا بشکه‌ای ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

بر پایه گزارش‌ها، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت، روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه، تا ۸۸ دلار و ۹۸ سنت افزایش یافت. نفت پایه آمریکا نیز تا بهای ۸۷ دلار و ۴ سنت، در معاملات همین روز، بالا رفت. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ است که بازارهای جهانی نفت، در واکنش به بحران‌های خاورمیانه و اوکراین با چنین رشد صعودی قیمت نفت مواجه شده است.

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، با ادامه رونق جهانی اقتصاد و افزایش تقاضا در بازازهای جهانی، همچنین بحران در خاورمیانه، از سوی دیگر عدم دستیابی به یک توافق فوری در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین و تنش‌های میان روسیه و اوکراین، بهای قیمت جهانی نفت تا ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

اما یکی از دلایل عمده رشد قیمت جهانی نفت، در پی افزایش نگرانی از عدم ثبات در عرضه از سوی خاورمیانه به دلیل انتشار خبر حملات پهپادی و موشکی از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن به خاک امارات بوده است. شبه‌نظامیان حوثی در یمن، روز دوشنبه ۱۷ ژانویه، نقاطی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار دادند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در عین حال، کارشناسان می‌گویند عدم تولید نفت از سوی کشورهای لیبی، نیجریه، آنگولا، اکوادور، از جمله نخستین عوامل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند. تولید نفت در کانادا نیز به دلیل برودت شدید هوا متوقف شده است.

بحران میان اوکراین و روسیه و نگرانی کشورهای غربی نسبت به قطع احتمالی گاز صادراتی از روسیه به این کشورها، می‌تواند موجب ادامه صعود نرخ نفت خام در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا برای گازوئیل و نفت کوره به منظور جایگزینی گاز طبیعی شود.

بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان که اقتصاد جهانی را با بحران روبرو ساخته بود، به نظر می‌رسد که با شیوع گسترده سویه اومیکرون، بدلیل خطرات کمتر این سویه نسبت به سویه‌های پیشین، منجر به فلج شدن کامل اقتصاد جهانی نشده است که همین امر باعث ادامه افزایش تقاضای نفت و صعود بهای جهانی طلای سیاه شده است.

با وجود تمامی عوامل یادشده، که در صعود قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح طی ۷ سال گذشته نقش داشته‌اند، از عدم سرمایه‌گذاری، در سال‌های اخیر، در زیرساخت‌های حوزه‌های نفتی، یعنوان یکی از عوامل رشد صعودی قیمت جهانی نفت نام برده می‌شود.

کارشناسان تاکید می‌کنند: تنها راه حل جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش تولید نفت خام است. این در حالی است که اوپک و متحدان آن، کشورهای غیرعضو اوپک،‌ از جمله روسیه، از تولید بیش از آنچه که در سال گذشته مورد توافق قرار گرفته بود، خودداری می‌کنند.

کارشناسان با برشمردن مهمترین عوامل افزایش ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیش‌بینی می‌کنند بهای نفت تا مرز ۱۰۰ دلار افزایش یافد، افزایش بهایی که در ماه‌های گذشته، به شدت دور از انتظار بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy