Wednesday, Jan 19, 2022

صفحه نخست » مقام‌های امنیتی ایران و مصر پنهانی دیدار کرده‌اند

egypt_011922.jpgرادیو زمانه - در پی پنج دور مذاکره پنهانی ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری عراق و یک دور مذاکره مقام‌های امنیتی ایران و مصر، اکنون وب‌سایت «العربیه جدید» به نقل از چند منبع مصری از ادامه دیدار پنهانی مقام‌های امنیتی ایران و مصر در آخرین روزهای سال گذشته میلادی خبر داده است.

منابع آگاه مصری گفته‌اند، در این دیدار مطالبات دو طرف که در نیمه سال گذشته درباره آن توافق شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

پس از انقلاب ایران مجموعه‌ای از عوامل سبب تیرگی مناسبات ایران و مصر شده‌اند، از جمله رویکرد منفی جمهوری اسلامی نسبت به توافق صلح میان مصر و اسرائیل و ستایش از خالد اسلامبولی، عامل ترور انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر و نامیدن یک خیابان به نام او در تهران و همچنین کودتای ارتش در مصر و سرنگون کردن دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلام‌گرای مصر در تیرماه ۱۳۹۲ (ژوئیه ۲۰۱۳).

جمهوری اسلامی در یک سال گذشته بارها با ارسال پیام‌هایی خواستار گفت‌وگو با مقام‌های دولت مصر شده بود؛ اما مصر به این پیام‌ها توجهی نداشت تا این‌که در ژوئیه گذشته (تیرماه) «العربیه جدید» از دیدار مقام‌های امنیتی دو کشور ایران و مصر در قاهره خبر داد و هدف از آن را تنش‌زدایی و جلوگیری از رویارویی دو کشور در منطقه عنوان کرد.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

اکنون بار دیگر منابع مصری به «العربیه جدید» گفته‌اند فعلاً گام‌های تازه در تقویت روابط دو کشور مطرح نیست و دو طرف صرفاً به این توافق رسیده‌اند که به منافع یکدیگر آسیب نرسانند.

این منابع درباره احتمال ارتقای روابط از سطح امنیتی به سطح دیپلماسی افزوده‌اند که روابط دو کشور در سطح امنیتی خواهد ماند و سرتیپ عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی مصر مستقیماً این مذاکرات را زیر نظر دارد.

به‌گفته این منابع مسئولان دولتی مصر به رسانه‌های این کشور دستور داده‌اند که در مطالب خود به هیچ وجه به ایران حمله نکنند و فقط خبرها را بی‌طرفانه بازتاب دهند.

این منابع همچنین مهم‌ترین موضوع مورد مذاکره در آخرین دیدار مقام‌های امنیتی دو کشور را جنگ یمن و مسائل مرتبط با آن و همچنین امنیت دریانوردی در تنگه باب المندب عنوان کرده و گفته‌اند قاهره تأکید کرده است که ایران نباید این مسئله را وارد تنش‌های مربوط به یمن کند.

اوضاع امنیتی نوار غزه و پشتیبانی ایران از گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی از دیگر موضوع‌های مورد بحث در این دیدار بوده است و مقام‌های مصری خواستار آن شده‌اند که با توجه به تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در نوار غزه، هرگونه تحرکی از جانب ایران در این‌باره با هماهنگی انجام شود.

موضوع فعالیت شرکت‌های مصری در عراق و تأمین امنیت آن‌ها نیز در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است. این مسئله از آن‌جا مطرح شده که ایران نفوذ زیادی روی نیروهای نیابتی خود در عراق دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ماه اکتبر تأکید کرده بود که روابط ایران و مصر در حال حاضر در سطح حافظ منافع پیگیری می‌شود و افزود که مذاکرات کوتاهی در حاشیه نشست همکاری منطقه‌ای در بغداد میان وزیران امور خارجه ایران و مصر انجام شده است. پیش از این مذاکرات مشابهی میان ایران و عربستان سعودی به میانجی‌گری عراق آغاز شده است. همچنین گزارش‌هایی نیز از دیدار مقام‌های امنیتی ایران و اردن منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy