Thursday, Feb 3, 2022

صفحه نخست » "سران رژیم ایران با جنون فاصله دارند"

jonoon_020322.jpgرادیو فردا - اهود باراک، نخست ‌وزیر پیشین اسرائیل، می‌گوید برنامه اتمی ایران یکی از سه تهدید اصلی برای موجودیت اسرائیل است، اما حتی اگر رژیم ایران بمب اتم هم تولید کند، آن را به سوی اسرائیل پرتاب نمی‌کند، زیرا «دیوانه نیست».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای باراک چهارشنبه شب، ۱۳ بهمن، در سخنرانی در کنفرانس سالانه اندیشکده مطالعات امنیت ملی گفت خطر حقیقی دستیابی ایران به بمب اتمی چیزی نیست که معمولا مردم فکر می‌کنند؛ درست مانند کره شمالی که بمب اتمی را برای استفاده علیه کره جنوبی تولید نکرد، ایرانی‌ها بمب اتم را به سوی اسرائیل نخواهند انداخت.

وی افزود که آن‌ها [سران جمهوری اسلامی] دیوانه نیستند و نمی‌خواهند که به عصر حجر بازگردند.

به گفته اهود باراک، هدف ایران از توان هسته‌ای «بقای رژیم است؛ آن‌ها خواهان رسیدن به مصونیت در برابر مداخلات نظامی احتمالی با هدف ساقط کردن رژیم هستند».

وی افزود که ایران در صدد دستیابی به نوعی توازن راهبردی در برابر اسرائیل است و هر کاری را که از طریق گروه‌های نیابتی دنبال می‌کند، با دستیابی به توان هسته‌ای بیشتر، عمق خواهد بخشید.

اهود باراک گفت مقامات رژیم ایران افرادی افراطی و متعصب هستند، اما تا بلاهت یا جنون فاصله دارند و می‌دانند که کاربرد بمب اتمی، کشورشان را به عصر حجر برخواهد گرداند.

بسیاری از مقامات اسرائیل در دولت‌های مختلف این کشور در طول سال‌های گذشته و در دولت کنونی احتمال دستیابی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی را نظر به سیاست جدی ضد اسرائیلی و رویکرد منطقه‌ای رژیم تهران، یک خطر حیاتی کاملا بالقوه توصیف کرده و می‌گویند که اسرائیل ممکن است در معرض خطر نابودی باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما نخست ‌وزیر پیشین اسرائیل در سخنان چهارشنبه شب خود گفت که همه جهان آگاه است که اسرائیل هم در ۵۰ سال گذشته مشغول تلاش برای رسیدن به توانایی‌هایی بوده که بتواند با احتمال رسیدن یکی از کشورهای اطراف به توان هسته‌ای (نظامی) مقابله کند.

اهود باراک فاش کرد که حدود ده سال پیش زمانی که در دولت بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع بود، با حمایت نخست‌ وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی کنونی، «طرحی کامل برای حمله گسترده به تمامی تاسیسات اتمی ایران تهیه شد و آمریکا نیز در جریان قرار گرفت».

آقای باراک گفت توان کامل انجام حمله را داشتیم و آماده بودیم که بدون حمایت آمریکا هم آن را عملی کنیم و ارزیابی‌مان این بود که ایران نخواهد توانست هیچ اقدام جدی برای بازداشتن ما انجام دهد.

اهود باراک گفت آگاه بودیم که حمله گسترده به تاسیسات اتمی ایران، فعالیت‌های این رژیم در این عرصه را برای دو یا حداکثر سه سال به تعویق می‌اندازد.

وی نگفت که آن طرح چرا عملی نشد. رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو در آخرین مقاطع تصمیم‌گیری از دادن فرمان نهایی به ارتش خودداری کرد.

اهود باراک در سخنرانی چهارشنبه شب خود گفت که اگر دولت کنونی در صدد هر نوع اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران باشد، باید اطمینان یابد که چنین حمله‌ای دست‌کم برای دو تا سه سال پیشرفت‌های اتمی ایران را فلج می‌کند.

وی گفت، در غیر این صورت، بهتر است که کاری نشود اما داشتن برنامه مشخص نظامی در برابر ایران یک الزام است زیرا در سال‌های اخیر (در دوران بنیامین نتانیاهو) چنین برنامه‌ واقعی در ارتش اسرائیل وجود نداشت.

نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، دوشنبه‌شب در سخنرانی در کنفرانس سالانه اندیشکده مطالعات امنیت ملی گفته بود که اسرائیل کارزار تضعیف ایران در بسیاری از عرصه‌ها را تشدید کرده و آن را حتی در صورت احیای برجام ادامه می‌دهد.

نفتالی بنت تاکید کرده بود که حکومت ایران «اختاپوسی است که خطر آن نسبت به چهار سال گذشته ملموس‌تر شده است».

با این حال، برخی از رسانه‌های اسرائیل تاکید کردند که اظهارات نفتالی بنت در توصیف توان اسرائیل برای غلبه کامل بر تهدیدات ناشی از ایران «اغراق بوده» و این‌که او تنها بر امور ایران تمرکز دارد و از ارائه هر برنامه‌ای برای سازش و کنار آمدن با فلسطینیان اکیدا خودداری می‌کند خود خطری برای امنیت اسرائیل است.

اهود باراک در سخنان خود ضمن حمایت از برنامه دولت کنونی اسرائیل در مقابله با ایران، اما گفت که کشیده شدن اسرائیل به سمت یک جامعه دو ملیتی (جامعه یهودی و فلسطینی، بدون تشکیل کشوری مستقل برای فلسطینیان) و فروپاشی اجتماعی، دو تهدید موجودیتی دیگر برای اسرائیل هستند.

اهود باراک، نخست ‌وزیر و وزیر دفاع پیشین، رئیس پیشین ستاد ارتش و فرمانده نیروهای نخبه کوماندویی نظامیان و یک دوره رهبر حزب کارگر بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy