Saturday, Feb 5, 2022

صفحه نخست » عضو گردان امام علی: فرمانده گفت از کمر به بالا بزنید

gardan_020422.jpgالعربیه - دومین روز از دور دوم جلسات «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» برای استماع و بررسی اظهارات شاهدان، در خصوص آنچه در جریان کشتار معترضان در آبان سال 98 در ایران رخ داد، با حضور 116 شاهد جدید به کار خود ادامه داد.

دور دوم این دادگاه از جمعه 4 فوریه آغاز و تا یک‌شنبه ادامه خواهد داشت.

این دور از دادگاه بنابر ملاحظات امنیتی، غیرعلنی و فقط با حضور روزنامه‌نگارانی که به‌طور ویژه برای پوشش این جلسات دعوت شده‌اند، برگزار خواهد شد.

شاهد 458

شاهد 458 که از اعضای سابق «گردان امنیتی امام علی» بود، یکی از شاهدان این جلسه از دادگاه بود.

این شاهد به اظهارات فرمانده سپاهی این گردان در هدف قرار دادن معترضان اشاره کرد و بیان داشت، «فرمانده سپاه گفت که غائله باید جمع بشود. از کمر به بالا را بزنید

او درباره نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان گفت، شماری از نیروهای امنیتی از روی پشت‌بام ساختمان‌‌ها به مردم شلیک کرده و نیروهای این گردان، پمپ بنزین را آتش زدند.

او در ادامه تصریح کرد که برخی از نیروهای سرکوب‌گر در این اعتراضات، «اراذل و اوباش» بوده و اعضای حشدالشعبی و فاطیمون نیز در بین نیروهای امنیتی حضور داشته‌اند.

مریم فومنی، عضو هیات دادستانی دادگاه هم برای حفظ امنیت شاهد 504 که چشم‌ پزشک است، بجای او شهادت و گفت، تا روز 27 آبان 98، بیش از 70 نفر به‌دلیل اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای به چشم در بیمارستان بستری شدند که بیش از نیمی از آنها بینایی یک یا دو چشم‌شان را از دست داده‌اند.

شاهد 83

علی رضایی، برادر ناصر رضایی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان 98 به عنوان شاهد 83 در این دادگاه حاضر شد. او در شهادت خود ضمن اشاره به نحوه کشته‌شدن برادرش گفت، نیروهای امنیتی خانواده او را مجبور کرده‌اند تا مصاحبه تلویزیونی انجام دهند.

رضایی به نقل از یکی از شهروندان حاضر در مکان کشته شدن برادرش گفت، «کسی گوشی برادرم را برداشت و گفت تیر خورده به چشمش. گفتند آن وقتی که برادرم تیر خورد، فقط از طرف پایگاه بسیج و پشت بام‌های اطرافش تیراندازی می‌کردند.»

برادر آمنه شهبازی فرد دیگر کشته شده در اعتراضات آبان 98 هم به دادگاه گفت که «پیکر خواهرم را با تهدید و پرداخت غرامت تحویل دادند.»

شاهد 407 نیز در اظهاراتش تصریح کرد که با بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان مثل اسیران جنگی مفقودالاثر برخورد می‌کردند.

شاهد 84: سپاه برخی از بازداشت‌شدگان را زنده آتش زد

شاهد 84 مادری بود که فرزندش در آبان 98 بازداشت شد و پس از آزادی به‌دلیل «شوک روانی شدید» و ترس از بازداشت مجدد در اول آذر آن سال خودکشی کرد.

این شاهد به نقل از پسر خود در این دادگاه اظهار داشت: ««پسرم پس از آزادی به من گفت دیشب چندتا از بچه‌ها را در بازداشتگاه سپاه زنده زنده آتش زدند.»

او افزود، آن‌قدر فشار روحی روی پسرم زیاد بود که روز یک آذر خودش را حل‌آویز کرد.

شاهد 80: پسرم را کشتند و اعضای بدنش را دزدیدند

مادر یکی از کشته‌شدگان آبان 98 که در این دادگاه حضور داشت، در شهادت خود گفت که نیروهای امنیتی به سر و گردن فرزند او شلیک کردند. به گفته او وقتی جسد فرزندش را یافتند، اعضای بدنش برداشته شده بود.

نیروهای امنیتی به خانواده شاهد 80 گفتند که مقتول کارت اهدای عضو داشته به همین دلیل اعضای بدنش را برده‌اند، اما بعدها انکار کرده و گفتند او را کالبدشکافی کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

شاهد 426

ابوبکر مهربانی، دایی عثمان نادری، جوان 28 ساله مریوانی و پدر یک فرزند نیز از شاهدان امروز دادگاه مردمی آبان بود.

او درباره خواهر زاده خود گفت که عثمان کولبر بود و هنگام گذر از خیابان توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت دو گلوله در پیشانی قرار گرفت.

مهربانی تاکید کرد، عکسی که توسط رسانه‌ها از میدان شبرنگ شهر مریوان در جریان اعتراضات آبان 98 منتشر شد، خون ریخته شده خواهرزاده وی بر خیابان بوده است.

این شاهد تعداد جان باختگان مریوان را 11 نفر اعلام کرد و گفت که سه نفر از آنها مفقود الاثر هستند.

علیرضا برکتی، دوست علی حسینی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان 98 در مشکین دشت هم در دادگاه شهادت داد. او گفت: «علی سرباز بود اما به‌دلیل شرایط بد مالی خانواده، مجبور بود دستفروشی کند. از داخل پایگاه بسیج به‌ او تیراندازی کرده بودند.»

او بیان کرد که ماموران پیکر علی را پس از دریافت پول گلوله و اخذ تعهد از خانواده او 5 روز بعد تحویل دادند.

همزمان رضا حاجی‌حسینی، روزنامه‌نگار درباره تاثیر این دادگاه بر افکار عمومی مردم ایران گفت: «شهادت شاهدان در دادگاه آبان 98 باعث می‌شود اذهان عمومی نسبت به عمق جنایتی که اتفاق افتاده آگاه شود و همین‌طور کسانی که در این جنایت آسیب دیده‌اند، سکوت‌شان را بشکنند و وارد دادخواهی شوند.»

نخستین دور دادگاه بین المللی مردمی آبان از 9 تا 23 آبان گذشته با حضور 34 شاهد برگزار شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، هیئت دادستانی این دادگاه پس از بررسی اسناد شاهدان جدید، 27 مقام دیگر جمهوری اسلامی را به‌دلیل مشارکت در سرکوب آبان 98، به «جنایت علیه بشریت» متهم کرده است. با احتساب 133 مقامی که در دور اول این دادگاه به‌عنوان متهم معرفی شده بودند، شمار متهمان به 160 تن رسیده است.

حمید صبی و رجینا پائولوس، اعضای حقوقدان هیئت دادستانی این دادگاه، با ارسال نامه‌‌ای رسمی به محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن، از او خواسته‌اند تا متهمان را درباره موارد اتهامی آگاه کند.

اعتراضات آبان 98 از روز 24 این ماه به‌دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین به مدت پنج روز ادامه یافت که بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی آن نیروهای دولتی با خشونت بی‌سابقه حداقل 1500 نفر را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی و بازداشت کردند.

در جریان این اعتراضات مقامات جمهوری اسلامی با قطع کامل اینترنت، سانسور کاملی از بازتاب و انتقال اخبار سرکوب به خارج از کشور اعمال کردند.

پیش‌بینی می‌شود حکم نهایی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در ابتدای سال 2022 صادر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy