Sunday, Feb 6, 2022

صفحه نخست » افت بازار دلار در ایران

dollar_020622.jpgافت بازار دلار به کانال۲۶هزار

دنیای‌اقتصاد: روز گذشته نرخ دلار پس از ۵ ماه و نیم به کانال ۲۶هزار تومانی برگشت و از هسته سخت معاملاتی ماه‌های اخیر خود عبور کرد. کانال ۲۷هزار تومانی برای معاملات دلار به یک هسته سخت تبدیل شده بود که برای عبور از آن به یک خبر جدی نیاز داشت. به نظر می‌رسد که انتشار خبر بازگشت یک معافیت هسته‌ای ایران و حرکت به سمت فینال مذاکرات هسته‌ای خبری بود که این فشار را ایجاد کرد تا دلار از هسته سخت قیمتی خود عبور کند و درنهایت به میانه کانال ۲۶هزار تومانی برسد.
دلار در روز آغازین هفته جدید، کانال‌شکنی مهم داشت. شاخص بازار ارز پس از 5ماه به کانال 26هزار تومانی بازگشت و از هسته سخت کانال 27هزار تومانی عبور کرد. بررسی‌های میدانی از بازار ارز روز شنبه خبر از کاهش چشمگیر حجم تقاضا برای اسکناس آمریکایی می‌دهد. عمده معامله‌گران ارزی بازار تهران نیز در جهت جلوگیری از ضررهای ناشی از این کانال‌شکنی، با هدف تخلیه دارایی‌های دلاری خود به جمع عرضه‌کنندگان پیوستند. اخبار مثبت حول محور مذاکرات احیای برجام را می‌توان مهم‌ترین عامل کانال‌شکنی دلار در روز گذشته دانست. فضای سیاسی رسانه‌های روز شنبه خبر از لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران می‌دهد. از سوی دیگر نیز دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده کشور روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین با اشاره به لغو تعدادی از تحریم‌های هسته‌ای اذعان کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی خود شده است. قیمت دلار در عصر روز شنبه با اختلاف 200تومانی نسبت به نرخ شروع بازار در این روز به رقم 26هزار و 700تومان رسید.

یورونیوز - در حالی که فعالان بازار‌های مالی در ایران گمانه‌زنی‌ها در مورد میزان کاهش نرخ دلار در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌اند، این سوال پیش می‌آید که در دو تجربه مشابه یعنی امضای برجام در تابستان سال ۱۳۹۴ و نیز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در تابستان سال ۱۳۶۷ که به پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق منجر شد، چه شوکی به بازار ارز ایران وارد شد و بانک مرکزی کشور افت نرخ دلار را در چه سطحی مهار کرد؟

وسان نرخ دلار قبل و بعد از امضای برجام

نرخ آزاد فروش دلار یک روز پیش از امضای برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به ۳ هزار و ۲۲۰ تومان رسید؛ نرخی که یک ماه پیش از آن کمی بالاتر از ۳ هزار ۳۰۰ تومان بود.

نرخ آزاد فروش دلار در پایان معاملات ۱۰ تیر به ۳ هزار و ۳۳۵ تومان رسیده بود که تا ۲۲ تیر نزدیک به ۱۱۵ تومان (۳.۴۵ درصد) کاهش یافت ولی از روز ۲۳ تیر نوسان صعودی آن آغاز شد. به طوری که این نرخ ۳ مرداد بار دیگر از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد. نرخ آزاد فروش دلار در مبادلات ۱۹ دی سال ۱۳۹۴ به قله ۳ هزار و ۷۲۸ تومان رسید که بالاترین نرخ در طول سال ۱۳۹۴ و نزدیک به رکورد تاریخی ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی آن زمان بود که در ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ثبت شده بود.

نوسان نرخ دلار قبل و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸

نرخ دلار در آستانه پذیرش قطعنامه ۵۹۸، ۱۴۵ تومان بود. در روز ۲۷ تیرماه که مصادف با اعلام پذیرش این قطعنامه از سوی ایران بود، بهای دلار ۴۰ تومان (معادل ۲۷.۵ درصد) سقوط کرد. البته پذیرش این قطعنامه نرخ دلار را تا حدود ۶۰ تومان پایین آورد ولی شوک آن به بازار ارز ایران بسیار کوتاه مدت بود، چنان که متوسط نرخ آزاد فروش دلار آمریکا تا پایان سال ۱۳۶۷ به ۹۶ تومان رسید. در سال ۱۳۶۸ نیز با وجود پایان جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق، میانگین نرخ دلار به ۱۲۰ تومان افزایش یافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy