Sunday, Feb 27, 2022

صفحه نخست » سرمستی حامیان خامنه‌ای از حمله به اوکراین؛ کاش بودی و می‌دیدی

احسان مهرابی - ایران وایر

«اکبر هاشمی رفسنجانی» گفته بود که ممکن است، غربی‌ها او را با «گورباچف» مقایسه کنند؛ اما شاید آیت‌الله «خامنه‌ای» دوست دارد که با پوتین مقایسه شود. شاید از همین رو نزدیکانش درباره حمله او به اوکراین حماسه‌سرایی می‌کنند و جمهوری اسلامی در کنار چین، کره شمالی و بلاروس از معدود کشورهایی است که از این حمله حمایت کرده است.

41.jpgدر این میان روزنامه وطن امروز نیز عکس اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده و در کنار آن نوشته است: «کاش بودی و می‌دیدی.» اشاره این روزنامه به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی است که گفته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

سیاست جانبداری این‌چنینی از روسیه در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است؛ چرا که ایران حمله شوروی به افغانستان را محکوم و از نیروهای این کشور حمایت کرد. هر چند که مسلمان بودن افغانستان و فعالیت گروه‌هایی چون حزب توده در ایران موضوع را متفاوت می‌کرد.

با این حال جمهوری اسلامی با وجود جنگ با عراق به حمایت از گروه‌های افغان ادامه می‌داد و در این میان افسانه‌هایی نیز از سیلی «محسن رفیق‌دوست» وزیر سپاه به سفیر شوروی دست به دست می گشت.

42.jpgهرچند که مقامات جمهوری اسلامی بارها سخنان آیت‌الله «خمینی» درباره فروپاشی شوروی را یادآوری کردند؛ اما در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، خود از این سرنوشت دچار هراس شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پس از دولت «محمود احمدی‌نژاد» نیز در ادامه سیاست نزدیکی به شرق جمهوری اسلامی شدیدا به روسیه نزدیک شد و اینک منتقدان ایران را در وضعیت تبدیل شدن به «مستعمره» روسیه و چین می‌خوانند. در این میان اما مقامات دولت روحانی به روسیه خوشبین نبودند و فایل صوتی جواد ظریف از این موضوع پرده برمی‌داشت.

از این رو مقامات دولت رئیسی و چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در ماجرای اوکراین عملا تعارف را کنار گذاشته و از حمله به اوکراین حمایت کردند.

ابتدا «سعید خطیب‌زاده»، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران حمله روسیه را اقدامات نظامی خواند و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه در توییتی نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد.»

رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی نیز اخبار مربوط به حمله روسیه به اوکراین را با جرح و سانسور منتشر کردند. این موضع در روزهای بعد نیز ادامه یافته است.

مذاکرات اتمی ایران پس از حمله به اوکراین چه وضعیتی دارد؟

گروهی از نمایندگان سابق مجلس از جمله «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده‌اند که «مذاکرات وین می‌تواند به شدت تحت‌الشعاع آغاز جنگ در اوکراین قرار گیرد.»

با این حال سخنان مقامات جمهوری اسلامی و جلسات تشکیل شده در تهران از جمله جلسات شورای عالی امنیت ملی در روزهای جمعه و شنبه حکایت از چانه‌زنی‌های آخر دارد که می‌تواند به خصوص توافق یا توقف مذاکرات منجر شود.

مقامات جمهوری اسلامی از حمله روسیه به اوکراین روحیه گرفته‌اند؛ اما می‌دانند که سیاست‌های بعدی آمریکا و اروپا برای مهار پوتین دامن آنان را نیز خواهد گرفت.

ادامه تحسین پوتین توسط نمایندگان خامنه‌ای و رسانه‌های دولتی

روزنامه کیهان در شماره روز یکشنبه خود نوشت که «اوکراین با طناب پوسیده آمریکا به چاه افتاد.»

این روزنامه تاکید کرد که اوکراین و افغانستان «به رغم نزدیکی و وابستگی صد در صدی دولت‌هایشان به آمریکا، سربزنگاه، رها شده و در بحران تنها مانده‌اند.»

ادعاهای این روزنامه در حالی مطرح شده که اروپا و آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده و اسلحه نیز به این کشور ارسال کرده‌اند. حتی آلمان نیز سیاست اولیه خود برای ارسال نکردن سلاح به اوکراین را تغییر داد و از طریق کشور ثالث به این کشور اسلحه ارسال کرد.

کیهان در تیتر روز شنبه خود نیز نوشته بود که «اوکراین ۴۸ ساعت هم دوام نیاورد»، این روزنامه تاکید کرد که «آمریکا باز هم پشت متحدش را خالی کرد، غرب‌گراها عبرت بگیرند.»

«حسین شریعتمداری»، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه نیز فرصت را مناسب دید تا به اصلاح‌طلبان و گروه‌های مدافع تعامل با غرب در ایران بتازد.

او نوشت: «آیا می‌توان در میان این طیف از غرب‌گراها (و نه همه آن‌ها) افرادی را یافت که از درک نتیجه فاجعه‌بار پیشنهاد اعتماد به آمریکا بی‌خبر باشند؟! افرادی از این دست، اگر خواب‌آلود نباشند، باید آن‌ها را در شمار جماعتی از پادوهای دشمن شماره کرد که شناسنامه ایرانی و شناسه آمریکایی دارند.»

روزنامه دولتی ایران در مطلبی به تعریف و تمجید از دولت پوتین پرداخت و نوشته است؛ روسیه با ایجاد ثبات در سیاست داخلی، در سیاست خارجی بیشتر به‌دنبال این است که از اقتصاد و انرژی و همین طور سیاست خارجی برای توسعه قدرت و ثروت بهره‌برداری کند.

این کنایه‌ها می‌تواند این معنا را نیز داشته باشد که غرب متحدان خود را تنها می‌گذارد؛ اما پوتین از جمهوری اسلامی حمایت خواهد کرد.

تیتر وطن امروز در مورد رفسنجانی چه بود؟

در این میان روزنامه وطن امروز نیز عکس اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد و در کنار آن نوشت: «کاش بودی و می‌دیدی.» اشاره این روزنامه به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی بود که گفته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه موشک‌ها».

این روزنامه همچنین در مطلبی نوشت: «عملیات تسخیر اوکراین حتی اگر به اشغال و ضمیمه‌سازی خاک آن به فدراسیون روسیه منتهی نشود و مسکو فقط به تغییر نظام سیاسی کی‌یف بسنده کند و نیروهایش را عقب بکشد هم، زمینه‌ها و پیامدهایی غیرقابل اجتناب داشته و دارد.»

کدام مقام‌های جمهوری اسلامی به رییس‌جمهور اوکراین حمله کردند؟

تعدادی از مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله «کیانوش جهانپور»، مدیر کل سابق روابط عمومی وزارت بهداشت نیز کمدین بودن «ولودیمیر زلنسی»، رییس‌جمهور اوکراین را پیش کشیده و او را «دلقک» اسراییل خواندند.

در مقابل برخی از کاربران به جهانپور یادآوری کردند که او با اعتراض سفارت چین به موضعش سریع عقب‌نشینی کرده است.

«عبدالله گنجی»، مدیر مسئول سابق روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت: «اگر رییس‌جمهور کمدین اوکراین الفبای سیاست را می‌دانست، متوجه بود که وقتی پارسال در مقر ناتو حضور یافت و خواستار پیوستن به آن شد، جنگ با روسیه را آغاز کرده است، فقط شلیک‌ها با صداخفه‌کن صورت می‌گرفت.»

«مصطفی وثوق‌کیا»، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری مهر نیز به کنایه نوشت: «الان غرامت هواپیمای اوکراینی را به کی باید بدیم؟»

در این میان «علی‌اکبر جوانفکر»، از نزدیکان احمدی‌نژاد به سخنان او در این‌باره اشاره کرد که در هفتم بهمن، احمدی‌نژاد در دیدار با فرهنگیان کشور اشاره کرده که مدعی شده بود، روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند.

روزنامه اعتماد و تحسین مقاومت در کی‌یف

در مقابل روزنامه اعتماد در تیتر خود با عنوان «داستان یک مقاومت غيرمنتظره» مقاومت در كی‌يف را مانند مقاومت در «استالين گراد» در مقابل هیتلر مقایسه کرد.

این روزنامه نوشت: «برای روسيه كه روی پيروزی سريع بر ارتش اوكراين و سقوط دولت در کی‌یف حساب ويژه‌ای باز كرده بود، قابل تحمل نيست كه ارتش اوكراين، مردم عادی و رييس‌جمهوری كه قرار را بر فرار ترجيح داده همچنان مقاومت كنند و با تمام توان جلوی ورود نيروهای مهاجم به شهرهای بزرگ خود را بگيرند.»

تجمع در مقابل سفارت و عاشقان پوتین

پس از حمله به اوکراین نیروهای امنیتی در مقابل سفارت روسیه مستقر شدند تا با تجمعات احتمالی برخورد کنند.

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی و رسانه‌ای، در توییتی خطاب به وزیر کشور نوشت: «اگر عده‌ای از هم‌وطنان برای اعتراض به ‎حمله نظامی روسیه به ‎اوکراین، قصد تجمع در برابر ‎سفارت روسیه را داشته باشند، با آن موافقت می‌کنید یا خلاف منافع ملی است؟ ضمنا اگر موافقت فرمودید، تضمینی هست که عشاق ‎پوتین به آن حمله نکنند؟»

معترضان که تجمع در مقابل سفارت روسیه را مقدور نمی‌دیدند، در مقابل سفارت اوکراین تجمع کردند و شعار «‌سفارت روسیه، لانه جاسوسیه» سردادند.

موضوع حمله روسیه به اوکراین نیز مانند بسیاری از موضوعات سیاست خارجی، مانند فلسطین، بیشتر به یک موضوع برای کنایه زدن جناح‌های سیاسی به یکدیگر در داخل تبدیل شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy