Saturday, Apr 9, 2022

صفحه نخست » آمریکا خیال نیروی های قدس سپاه را راحت کرد؟

sep_040722.jpgتاکید آمریکا بر عدم حذف نیروی قدس سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی

رادیو فردا - ایالات متحده در حالی که همچنان به دنبال دستیابی به توافق با ایران بر سر احیای برجام است، روز جمعه ۱۹ فروردین تاکید کرد که نیروی قدس سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی خواهد ماند.

یک روز قبل از این ژنرال مارک الکساندر میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که نیروی قدس «از نگاه شخص او» نباید از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود.

حذف نیروی قدس از فهرست سیاه آمریکا یکی از شروط تهران برای ازسرگیری توافق هسته‌ای بوده است. اما روز جمعه جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به این سئوال که آیا دیدگاه ژنرال میلی گویای مواضع دولت جو بایدن است، به نوعی با آن موافقت کرد.

او به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور با رئیس ستاد مشترک هم‌نظر است که نیروی قدس سپاه پاسداران تروریستی است.»

سپاه پاسداران به طور کلی و نیروی قدس به طور خاص در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که خواستار تحریم‌های سفت و سخت علیه ایران بود، به فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اضافه شدند و اکنون این موضوع به یکی از موانع از سرگیری توافق هسته‌ای تبدیل شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، این واقعیت که ژنرال میلی و دولت ایالات متحده به ظاهر تمایزی میان سپاه پاسداران به طور عام و واحد نیروی قدس قائل می‌شوند که متهم به «فعالیت‌هایی بر ضد ثبات در خاورمیانه» است، می‌تواند گویای طرحی برای مصالحه باشد. از نظر تئوری این امر امکان‌پذیر است که سپاه پاسداران از فهرست سیاه خارج شود و نیروی قدس همچنان در آن باقی بماند.

***

درخواست تهران از واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، دیگر مانع اصلی این گفت‌وگوهاست که خبرساز بوده است.

ایندیپندنت فارسی - معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت تحول جدیدی وجود ندارد.

جالینا پورتر در پاسخ به پرسش خبرنگار العربیه انگلیسی در مورد مذاکرات احیای برجام در وین همچنین گفت که توافق «در این زمان نه نزدیک است و نه قطعی.»

ایران و آمریکا از آوریل سال ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام مذاکرات غیرمستقیمی را آغاز کرده‌اند که ماه گذشته متوقف شد.

دلیل وقفه در مذاکرات «عامل خارجی» عنوان شد که طبق گزارش‌ها روسیه و درخواستش برای ادامه تجارت با ایران در صورت حصول توافق، آن عامل خارجی بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy