Monday, Apr 18, 2022

صفحه نخست » تهدیدات جمهوری اسلامی علیه نزدیکی اسرائیل و اعراب، عین تهدیدات روسیه پوتین علیه همسایگان غربی‌ است

key18.jpgکیهان لندن - در اسرائیل گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی از جمله حماس تهدید کرده‌اند که برگزاری مراسم قربانی به مناسبت عید «پاک» در مسجدالاقصی توسط شهروندان اسرائیلی به منزله «اعلان جنگ» است و اگر این اتفاق بیفتد عملیات «سیف القدس ۲» در راه خواهد بود.

به دنبال چند رشته عملیات تروریستی توسط جهادگران فلسطینی که در دو ماه گذشته به قتل دست‌کم ۱۵ شهروند اسرائیلی منجر شد هواداران حماس و جهاد اسلامی به اسم «اعتکاف» در ماه رمضان و «نگهبانی» از به اصطلاح «قبله اول مسلمانان» در مسجدالاقصی با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند.

مقامات ارشد گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی مردم را به ادامه جهاد و مقاومت فراخوانده‌اند و اسماعیل قاآنی فرمانده «سپاه قدس» شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد «از تمامی گروه‌های مبارز علیه اسرائیل پشتیبانی می‌کنیم!»

گروه‌های نیابتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اعلام کرده‌اند که در حال پیاده کردن یک «جنگ امنیتی ترکیبی» علیه اسرائیل هستند که بخشی از آن قتل‌ شهروندان اسرائیل در گوشه و کنار این کشور و بخش دیگری از آن شامل تشدید درگیری‌های خیابانی و طبق روال گذشته «کشته‌سازی» و به دست آوردن بهانه برای آغاز راکت‌پرانی است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

بی‌تردید جمهوری اسلامی در پشت صحنه تحرکات ضدامنیتی علیه اسرائیل قرار دارد. در تهران مقامات بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌‌های تروریستی و سختگیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نرسیدن به توافق پس از یک سال مذاکره با دولت جو بایدن را از چشم اسرائیل می‌بیند.

همزمان با این تحولات، ابراهیم رئیسی «قاضی مرگ» در سخنرانی به مناسبت ۲۹ فروردین «روز ارتش جمهوری اسلامی» تهدید کرد «اگر اسرائیل دنبال عادی‌سازی روابط با برخی کشورهاست بداند کوچکترین حرکت آنها از چشم ما مخفی نیست و اگر‌ کوچکترین خطایی از آنها سر بزند، پاسخ ما در مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود و نیروهای مسلح ما آنها را آرام نخواهند گذاشت.»

روزنامه «اورشلیم پست» در گزارشی که ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) منتشر شد می‌نویسد اکنون که با درخواست رژیم ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که درواقع به رسمیت شناختن فعالیت تروریستی این تشکیلات است «مقابله عاقلانه‌ای» در واشنگتن صورت گرفته، ضروریست که فوراً به یک اقدام جدی برای ثبات بین‌المللی پرداخته شود.

در این گزارش آمده بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روسی با تجهیزات و ادوات مجهز در اطراف اوکراین مستقر شدند و این کشور را محاصره کردند و سپس عملیات نظامی آغاز شد. شبیه همین رویه در مورد اسرائیل در حال تکرار است و امروز بیش از ۱۰۰ هزار موشک مرگبار که بالقوه بعضی از آنها می‌تواند قابلیت هسته‌ای پیدا کند در جنوب لبنان در مرزهای شمالی اسرائیل مستقر شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌های پیشرفته‌ای در سوریه، عراق، لبنان و یمن دارد که عمده آنها در حوالی اسرائیل قرار دارند و به نوعی اسرائیل را محاصره کرده‌اند.

همچنانکه در صورت «احیای برجام» با رفع احتمالی تحریم‌ها پول‌های آزاد شده به جیب جمهوری اسلامی سرازیر و صرف تقویت توان سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان نیابتی رژیم ایران در منطقه می‌شود، در صورت ادامه تحریم‌ها و باقی ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نیز رژیم ایران دست به اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری خواهد زد.

«اورشلیم پست» هشدار می‌دهد در شرایطی که اسرائیل محاصره شده و با تهدیدات روزافزون مواجه است ما از متحدمان آمریکا انتظار انجام چه کاری را می‌توانیم داشته باشیم؟ آیا کمک‌های آمریکا به اسرائیل بیشتر از کاری است که برای کمک به اوکراین پس از حمله روسیه انجام داده است؟!

اورشلیم ‌پست می‌نویسد جو بایدن ممکن است ناخواسته وارد معامله‌ای با ولادیمیر پوتین شود که احتمال دارد شامل اسرائیل هم بشود. در این صورت اگر جمهوری اسلامی بخواهد دست به اقدام علیه اسرائیل بزند تضمینی که جو بایدن و آنتونی بلینکن برای حفظ امنیت اسرائیل داده‌اند بی‌معنا خواهد بود.

در میان کشورهای منطقه بیشترین تهدیدات جمهوری اسلامی و نیابتی‌ها متوجه اسرائیل است. گذشته از اینکه جمهوری اسلامی به صراحت از نابودی این کشور عضو سازمان ملل و محو آن نه تنها سخن می‌گوید بلکه تمامی توان خود را در منطقه نیز با همین هدف به کار گرفته است، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز علنی گفته است «اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است.» او تأکید کرده «مبارزه با این رژیم سفاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است و این وظیفه‌ای همگانی است.»

مخالفان توافق اتمی در آمریکا می‌گویند خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی به منافع متحدان آمریکا در منطقه لطمه خواهد زد و تهدید جدّی برای امنیت آنها به شمار می‌رود. بی‌اعتمادی به پشتیبانی آمریکا در روزهای سخت از متحدانش اصلی‌ترین انگیزه برای تشکیل ناتو عربی- اسرائیلی است. ائتلافی امنیتی در برابر جمهوری اسلامی که با تهدیدات مداوم خود علیه کشورهای منطقه با شدت تمام به نگرانی آنها دامن می‌زند.

اینهمه در حالیست که تهدیدات جمهوری اسلامی علیه همکاری‌ کشورهای عربی با اسرائیل و عضویت در پیمان‌های مختلف از جمله نظامی، عین همان تهدیدات روسیه پوتین علیه همسایگان غربی‌اش از جمله اوکراین و فنلاند و سوئد است که برای نزدیکی به غرب و اروپا و عضویت در ناتو تلاش می‌کنند. اتفاقا جنگ پوتین و تجاوز روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ثابت کرد که نگرانی همسایگان این کشور و نیاز آنها به پشتیبانی کشورهای غربی و ناتو بیهوده نبوده و نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy