Wednesday, May 4, 2022

صفحه نخست » مقایسه سخنان علم الهدی و آیت الله طالقانی

ahadi.jpgچرا از امثال طالقانی به علم‌الهدی رسیدیم؟

محمد توکلی، انصاف نیوز: یک تحلیلگر سیاسی با اشاره به مطالب مطرح‌شده از سوی امامان جمعه در سال‌های اخیر گفت: خطبه‌های میلیونی و نمازهای جمعه میلیونی سال‌های نخست انقلاب تبدیل شده به نمازهای جمعه‌ی چندهزار نفری فعلی. این افت جمعیت نشان‌دهنده‌ی واکنش جامعه نسبت به انحطاط فرهنگ رسمی و تبلیغات رسمی حکومت و انحطاط و عقب‌نشینی از آرمان‌های اصلی انقلاب مثل آزادی، روشنفکری و عدالت‌طلبی است.

فواد صادقی درباره‌ی راه‌حل تغییر این وضعیت می‌گوید: معتقدم کسانی که در قدرت هستند هنوز اصل مشکل را نپذیرفته‌اند و متوجه نیستند که در واقع این تهی کردن از محتوا و فرم‌گرایی و ظاهرگرایی نشستن بر شاخ و بریدن بن است و دیر یا زود این ظاهرسازی‌ها فرو می‌افتد و مشخص می‌شود که این موریانه تزویر و ریا و تحکم این نهال حاکمیت دینی و نهال تریبون نماز جمعه را از داخل خورده و ریشه‌ای را باقی نگذاشته است.

آقای صادقی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی تغییر مسیر تریبون‌های نماز جمعه گفت: به نظر می‌رسد در حوزه‌ی فرهنگی شاهد یک گسست جدی بین اکثریت قاطع مردم و بخشی از نمادهای فرهنگی رسمی در جامعه‌ی ما هستیم. تریبون‌های ائمه جمعه مهمترین این نمادها محسوب می‌شوند. در شرایط فعلی که حدود ۴۳ سال از انقلاب اسلامی سپری می‌شود، این گسست و شکاف را می‌توانیم با پیوستگی و همراهی که در سال‌های نخست انقلاب وجود داشت مقایسه کنیم. به عبارت دیگر باید به این سوال پاسخ دهیم که چه شد از آیت‌الله سیدمحمود طالقانی به آقایان علم‌الهدی و صدیقی رسیدیم؟ و چه نسبت و ارتباطی میان این دو طیف برقرار است؟

وی افزود: بسیاری معتقدند که‌ اصلا مشکلی وجود ندارد و می‌گویند حالا جمعیت کم شده که اهمیتی ندارد. دوربین‌ها را زوم می‌کنند روی همان چند صد نفر یا یک تا دو هزار نفری که آورده می‌شوند بخشی سرباز هستند، بخشی دانش‌‌آموز و از جاهای دیگر، یک بخش کمی هم در حد یک تا دو دهزار نفر ممکن است مردم عادی می‌آیند. دوربین‌ها زوم می‌شوند روی آن چند هزار نفر و فکر می‌کنند مسئله حل می‌شود.

فواد صادقی در پایان گفت: معتقدم کسانی که در قدرت هستند هنوز اصل مشکل را نپذیرفته‌اند و متوجه نیستند که در واقع این تهی کردن از محتوا و فرم‌گرایی و ظاهرگرایی نشستن بر شاخ و بریدن بن است و دیر یا زود این ظاهرسازی‌ها فرو می‌افتد و مشخص می‌شود که این موریانه تزویر و ریا و تحکم این نهال حاکمیت دینی و نهال تریبون نماز جمعه را از داخل خورده و ریشه‌ای را باقی نگذاشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy