Wednesday, May 18, 2022

صفحه نخست » نیروهای امنیتی پیکر یک معترض کشته‌شده را ربودند

mokhtari_051822.jpg ایران وایر - اکانت توییتری «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار مرتبط با اعتراضات سراسری در ایران را پوشش می‌دهد در توییتی نوشته است که بامداد امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ماموران سپاه به خانه‌ی «جمشید مختاری»، از معترضانی که روز گذشته در جونقان کشته شد، حمله کرده و جنازه او را دزدیده‌اند.

جمشید مختاری جونقانی شامگاه سه‌شنبه در جریان شلیک نیروهای امنیتی به معترضان با چهار گلوله کشته شد.

۱۵۰۰ تصور همچنین نوشته است که ماموران پس از کشته‌شدن این جوان معترض نتوانسته بودند پیکر او را ببرند به همین علت در ساعات خلوت امروز به خانه او حمله کرده و اقدام به ربودن پیکر بی‌جان او کرده‌اند.

مصادره پیکر جا‌ن‌باختگان اعتراضات در طی سال‌های گذشته یکی از روش‌های نهادهای امیتی برای تحت فشار قرار دادن بازماندگان و وادار کردن آن‌ها به اعتراف اجباری علیه فرزندان از دست رفته‌شان است.

چند روز قبل ویدیویی از پدر و عموی «سعادت هادی‌پور» یکی دیگر از جان‌باختگان اعتراضات اخبر در شهر هفشجان منتشر شد که در آن اعتراف می‌کردند خانواده‌ای بسیجی و کارگر هستند و فرزندشان نیز بسیجی بوده و به دست «ضد انقلاب» کشته شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پیشتر نیز در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ نهادهای امنیتی پیکرهای «محمد مختاری و صانع ژاله» دو جان‌باخته روز ۲۵ بهمن را تشیع کردند.

خانواده ها و نزدیکان این دو جانباخته گفته بودند که به شدت تهدید شده و تحت فشار قرار گرفته بودند تا از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی درباره فرزندان‌شان پرهیز کنند.

صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر تهران بود که جمهوری اسلامی مدعی شد از نیروهای بسیج بوده و توسط «منافقین و فتنه گران» کشته شده اما خانواده او می گویند فرزندشان بسیجی نبوده است.

در جریان انجام تشیع جنازه صانع ژاله لباس شخصی ها و نیروهای بسیج، در حالی پیکرصانع ژاله را از دانشگاه هنر تشییع کرده بودند که دوستان و همکلاسی های او به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در تالار فارابی و ساختمان مرکزی این دانشگاه محبوس شده بودند.

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم‌بیگی از دیگر جان‌باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ درباره مصادره پیکر فرزندش در زمان خاکسپاری گفته است: « پانزده شانزده روزی ما دنبال مصطفی گشتیم، به هر قیمتی که بود گشیتم و گشتیم آخر توی پزشکی قانونی کهریزک پیدایش کردیم با یک تیر توی سرش. بعد از پیگری‌ها و مراحل قانونی که باید می‌رفتیم پلیس امنیت و به هزاران سؤال‌شان باید پاسخ می‌دادیم، شبانه بچه مرا با مأموران امنیتی آوردند ساعت هشت و نیم شب ۲۲ دی ماه به خاک سپردند. »

این الگو در جریان اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ نیز تکرار شد.

برخی خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز می‌گویند پیکر فرزندانشان توسط نیروهای امنیتی دفن شده و حتی برای نوشته روی سنگ‌ قبر بدون هماهنگی با آن‌ها عبارت شهید قید شده است.

۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ رضا سلمانزاده، پدر مهدی سلمانزاده از جانباختگان آبان سال ۱۳۹۸، با انتشار ویدیویی از اقدام خودسرانه بنیاد شهید خرمشهر برای نصب سنگ قبر بر مزار «محسن محمدپور» ، یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات آبان بدون اطلاع خانواده او خبر داد.

در این ویدیو برای محسن محمد‌پور از عنوان «شهید» بر روی سنگ قبر استفاده شده و آرم بنیاد شهید و امور ایثارگران خرمشهر نیز بر سنگ قبر وی حک شده است.

برخی شاهدان عینی در خاکسپاری جان باختگان هواپیمای اوکراینی نیز نوشته بودند که مأموران نیروهای امنیتی و سپاهی، تابوت کشته‌شدگان را پیش از خانواده‌ها بر دوش گرفته و مانع دخالت نزدیکان کشته‌شدگان در روند خاکسپاری آنها می‌شدند.

شاهد علوی روزنامه‌نگار در آن زمان نوشته بود در شهر سقز، خاکسپاری «رزگار رحیمی» و پسرش ژیوان برای ساعت ۱۰ صبح برنامه‌ریزی شده بود،اما بدون اطلاع دادن به مردم، پیش از ساعت ۱۰ صبح پیکر آن‌ها به قبرستان برده شده و وقتی مردم رسیدند، نماینده شهر و مسئولان اداری و‌نظامی در کنار خانواده در حال به خاک سپاری پیکرها بودند.

خبرگزاری تسنیم در این زمینه با انتشار گزرشی نوشته بود که در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استانداران، ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه، مقامات استانی و کشوری حضور داشتند و شعارهایی در حمایت از حکومت و علیه آمریکا سر داده بودند.

این در حالی است که ۱۷۶ سرنشین پرواز ۷۵۲ اوکراین به دلیل موشک‌پرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy