Saturday, May 28, 2022

صفحه نخست » شب غوغایی زهرا امیرابراهیمی در کن + افشاگری کتایون ریاحی

***

kooche_052922.jpgکیهان لندن - زَر (زهرا) امیرابراهیمی بازیگر فیلم «عنکبوت مقدس» جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال کن را به عنوان نخستین زن بازیگر سینمای ایران که چنین جایزه‌ای دریافت کرده، از آن خود کرد و از این جهت، جایزه وی اعتباری دو چندان یافته است.

این بازیگر که با لباس سیاه‌ در مراسم حاضر شده بود، پس از دریافت جایزه خود در سخنانی پرشور از احساس توأمان غم و شادی خود گفت و با وجود دانستن زبان انگلیسی و فرانسه به فارسی چنین ابراز داشت: «هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، در حالی‌ که هر روز سیل و آوار مصیبت و سوگ بر ایرانیان فرو می‌ریزد، کسب جایزه‌ توسط زر امیرابراهیمی که مورد بی‌لطفی جامعه و ستم جاری علیه زنان از سوی حکومت قرار گرفته بود، یک شادی مضاعف است.

ادامه روایت‌گری آزار در سینما؛ این‌بار کتایون ریاحی و لادن طباطبایی

پس از افشاگری کتایون ریاحی در‌باره تعرض یکی از بازیگران مرد به او، لادن طباطبایی آن را تایید کرد

ایندیپندنت فارسی - مدتی پس از آنکه جمعی از زنان سینماگر شروع به شرح روایت‌های خود از آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران کرده و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کردند، در روزهای اخیر یکی دیگر از بازیگران زن، اقدام به انتشار روایت تعرض به خود از سوی یکی از بازیگران و کارگردانان مرد سینمای ایران کرد.

همزمان با انتشار تصاویر مربوط به حضور گروهی از دست‌اندرکاران فیلم «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن، کتایون ریاحی، بازیگر سینمای ایران در صفحه شخصی اینستاگرام خود تصویری از سعید پورصمیمی را که در جشنواره کن حضور داشت منتشر کرد. در این تصویر که ریاحی آن را در بخش تصاویر کوتاه‌مدت (استوری) اینستاگرام خود منتشر کرد، خط قرمزی روی چهره سعید پورصمیمی کشیده شده بود. این اقدام زمزمه‌ها مبنی بر تکرار تجربه آزار از سوی این بازیگر مرد را شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد. پس از آن ریاحی در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش، روایت خود را منتشر کرد.

او با انتشار عکسی قدیمی از خود، چنین نوشت: «این عکس مربوط به بیست‌وپنج سال پیش است. آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون آنجا بودند. من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد.»

او در ادامه این روایت عنوان کرد: «روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است. به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند.»

کتایون ریاحی در پایان روایت خود از هشتگ من هم (MeToo) که بیانگر روایت زنان از آزار و خشونت است، استفاده کرد. با انتشار این روایت، برخی از زنان سینماگر با او ابراز همدردی کرده و حمایت خود از ریاحی را اعلام کردند.

لادن طباطبایی، از دیگر بازیگران سینما که چند سالی است به آمریکا مهاجرت کرده نیز پس از آن با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود، اظهارات کتایون ریاحی را تایید کرد. آن‌طور که خبرآنلاین نوشت، طباطبایی در پیامی که در اینستاگرامش منتشر کرده بود، عنوان کرد: «ظاهرا این سیستم آن سال‌ها بوده! عینا برای من هم اتفاق افتاد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تاکنون سعید پورصمیمی، بازیگر و کارگردان ۷۸ ساله سینما و تلویزیون، نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

این موضوع در حالی عنوان شده که به تازگی موجی از افشاگری زنان سینماگر ایران علیه انواع خشونت، آزار و تعرض در سینما شکل گرفت. در جریان این موضوع، برخی زنان اقدام به شرح روایت‌های خود از تجربه آزار جنسی و خشونت در سینمای ایران کردند.

با افزایش دامنه روایت‌ها، جمعی از زنان سینماگر با تایید تجربه‌های مشابه خود، به حمایت از یکدیگر برخواسته و بیانیه‌ای در اعتراض به خشونت نظام‌مند علیه زنان حوزه سینما منتشر کردند. کتایون ریاحی نیز یکی از امضاکنندگان این بیانیه بوده است.

در این بیانیه که به امضای ۸۰۰ نفر رسید، تاکید شد که زنان سینمای ایران با «هتک حرمت با الفاظ جنسی و جنسیت‌زده، سوءاستفاده از سكوت و تحمل افراد با به‌گروگان‌گرفتن حق کار یا دستمزد، اعمال خشونت جنسی به‌وسیله تهدید موقعیت کاری قربانی، تماس‌های بدنی بدون رضایت، اصرار و اجبار به‌عمل جنسی و در نهایت خشونت جسمی و تجاوز» مواجه‌اند.

به دنبال انتشار این بیانیه که بازخورد گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت، خانه سینما اعلام کرد که مسئله خشونت‌های جنسی را در شورای صیانت بررسی می‌کند. اما زنان سینماگر که این راهکار و رویه خانه سینما را ناکارآمد می‌دانستند، خود دست به کار شده و اقدام به تشکیل مجمعی مستقل برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینما کردند.

در نهایت مقرر شد کمیته‌‌ای پنج نفره متشکل از تعدادی از بازیگران و دست‌اندرکاران سینما شامل هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیران، پیگیری موارد خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی مجمع مستقل تشکیل شود. این کمیته به تازگی تشکیل شده و مشخص نیست برمبنای چه رویه‌ای قرار است به رسیدگی به گزارش‌های مربوطه بپردازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy