Thursday, Jun 30, 2022

صفحه نخست » اختلاف گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق بر سر تشکیل دولت آینده

iraq.jpg ایران اینترنشنال - گزارش‌های منتشر شده از عراق حکایت از بالا گرفتن اختلاف در ائتلاف موسوم به «چارچوب هماهنگی»، گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی، بر سر تشکیل دولت آینده در این کشور دارد.

بنا بر اعلام منابع مطلع، ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی و عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی، با گروه مسلح عصائب اهل الحق بر سر نحوه تشکیل دولت آینده با اختلافات جدی روبه‌رو شده‌اند.

هر دو جریان نصر و حکمت ملی، خواستار تشکیل دولت انتقالی با داشتن صلاحیت‌های کامل هستند و در مقابل قیس خزعلی، رهبر گروه مسلح عصائب اهل الحق، خواستار برگزار کردن دوباره انتخابات است.

همچنین جریان‌های تشکیل دهنده ائتلافات سنی نیز پس از استعفای نمایندگان جریان مقتدی صدر از پارلمان، از هم پاشیده و حرکة الحقوق، شاخه سیاسی حزب‌الله عراق نیز اعلام کرد نمایندگانش از مجلس استعفا خواهند داد.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

با وجود این روز گذشته گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از نامزدی برهم صالح برای تصدی دوباره پست ریاست جمهوری، اعلام کردند پس از عید قربان دولت را به طور رسمی تشکیل خواهند داد.

پیشتر باقر الساعدی، از اعضای هیأت هماهنگی، از معرفی نوری مالکی، حیدر العبادی و اسعد عیدانی، به عنوان کاندیداهای اصلی جریان‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی برای تصدی پست نخست وزیری خبر داده بود.

این در حالی است که این سه نفر پیشتر به دلایل مختلف مورد انتقاد مردم و معترضان در اعتراضات سراسری عراق قرار گرفته‌اند.

در آخرین انتخابات پارلمانی در عراق، حزب مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، با به دست آوردن ۷۳ کرسی، به نیروی اول پارلمان عراق تبدیل شده بود اما پس از هشت ماه بن‌بست بر سر تشکیل دولت، صدر از نمایندگان جریان خود خواست از نمایندگی در مجلس کناره‌گیری کنند.

با استعفای نمایندگان جریان مقتدی صدر و جایگزینی آنان با نمایندگان ائتلاف تحت حمایت جمهوری اسلامی در جلسه دوم تیر پارلمان، این ائتلاف با به دست آوردن حدود ۱۳۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان، به نیروی اصلی پارلمانی تبدیل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy