Sunday, Sep 4, 2022

صفحه نخست » تلاش دولت بایدن برای نجات رژیم متزلزل ایران، بابک اماميان

emamian.jpgبابک اماميان - العربیه

در حالی که رژیم ایران در متزلزل‌ترین وضعیت خود قرار دارد، دولت بایدن به‌دنبال نجات جمهوری اسلامی است. بایدن به تهران اجازه داد تا در طول ده سال آینده به هزار میلیارد دلار منابع مالی دسترسی داشته باشد.

در صورتی که آمریکا به توافق سال 2015 موسوم به «برجام» بازگردد، دولت بایدن از رژیم ایران در برابر هرگونه اقدام نظامی، از جمله از سوی اسرائیل محافظت خواهد کرد.

یکی از راهبردهای عجیب دولت بایدن در این زمینه نیز هنگامی بود که مذاکرات بین ایران و آمریکا در سال 2021، با کاهش برخی تحریم‌ها علیه تهران و حذف گزینه نظامی علیه این کشور آغاز شد.

دولت بایدن در مقابل این عقب‌نشینی‌ها چه امتیازی را به دست خواهد آورد؟

رژیم ایران با وجود این‌که تهدید بزرگی علیه امنیت جهانی است، اما یک قدرت بزرگ نیست. جمهوری اسلامی تنها یک رژیم تبهکار است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

دولت بایدن به اشتباه ایران را یک قدرت بزرگ، حتی قوی‌تر از روسیه می‌پندارد.

رژیم ایران خود با چهار تهدید بزرگ مواجه است. این چهار تهدید عبارت‌اند از: فروپاشی اقتصادی، ابرتورم، درگیری‌های داخلی بر سر منابع مالی و درگیری‌های داخلی برای تعیین رهبر آینده این کشور.

درگیری‌های داخلی برای کنترل منصب رهبری بزرگ‌ترین تهدید علیه بقای رژیم ایران است.

علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، بیشترین میزان قدرت را از آن خود کرده و در نهایت به قدرت مطلق این کشور تبدیل شده است.

«جمهوری اسلامی» به نهادی برای خدمت‌گذاری به رهبر این کشور تبدیل شده و بدین ترتیب، این منصب برای جایگزین‌های احتمالی خامنه‌ای، جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

عده‌ای نیز اقداماتی را صورت می‌دهند تا مجتبی خامنه‌ای را در چارچوب ارث رسیده از پدر، به عنوان جایگزین علی خامنه‌ای تعیین کنند.

حامیان و طرفداران مجتبی خامنه‌ای در ایران، هرگونه اقدام علیه رهبری او در آینده را، به‌عنوان بزرگترین تهدید علیه بقای جمهوری اسلامی می‌بینند.

به بیان دیگر، انتخاب او به عنوان وارث خامنه‌ای برای منصب رهبری، از بقای پدر او به عنوان رهبر ایران نیز مهم‌تر است.

گروه‌های لابی‌گری ایران در غرب به‌دنبال این هستند تا حامیانی از کشورهای خارجی برای مجتبی خامنه‌ای پیدا کنند.

آن‌ها حساسیت چنین وضعیتی را با وضعیت آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش در سال 1914 مقایسه می‌کنند. ترور فرانتس فردیناند به آغاز جنگ جهانی اول انجامید.

توافق هسته‌ای سال 2015 میان ایران و آمریکا، از ابتدا و از لحاظ نظارتی و اجرایی، توافق ضعیفی بود، اما ایران در مذاکرات سال 2021، خواسته‌های اضافه دیگری را مطرح کرده است.

تهران از واشینگتن می‌خواهد تا درباره پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده ایران، صرف‌نظر کند.

ایران همچنین خواستار لغو تحریم‌ها علیه شرکت‌های تجاری مرتبط با سپاه پاسداران است.

‌عدم ایجاد محدودیت بر درآمدهای ناشی از صادرات نفت و یا داریی‌های مسدودشده ایران و همچنین رفع تحریم‌ها علیه رهبران جمهوری اسلامی از دیگر درخواست‌های اضافه تهران در این مذاکرات بوده است.

بر همین مبنا، توافق جدید از توافق اولیه در سال 2015 ضعیف‌تر خواهد بود.

نقش ایران در جنگ اوکراین

کرملین تصور می‌کرد که جنگ اوکراین، برای روسیه آسان خواهد بود و کشورهای غربی نیز گمان می‌کردند که تحریم‌ها روسیه را نابود خواهد کرد، اما هر دو طرف اشتباه می‌کردند.

روسیه بهترین تجهیزات جنگی و سربازان خود را دور از جنگ اوکراین نگه‌داشته تا در صورت قصد ناتو برای حمله، از آن استفاده کند.

راهبرد مسکو این است که جنگ اوکراین را تا جایی که ممکن است، کم‌هزینه نگه‌دارد. از همین رو به‌دنبال خرید تجهیزات نظامی از ایران است.

خاطرات «عملیات بارباروسا» در ذهن اعضای مجلس قانون‌گذار روسیه، «دوما» هنوز زنده است.

نیروهای آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، عملیاتی را با نام «بارباروسا» برای اشغال روسیه انجام دادند.

قانون‌گذاران روسی نگران‌اند که سیاستمداران غربی ممکن است دست به اقدام مشابهی بزنند.

همان‌گونه که بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا منصب خود را از دست داد، این واقعه می‌تواند در سایر کشورها نیز تکرار شده و در نتیجه بی‌ثباتی بیشتری در جهان حاکم شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy