Thursday, Sep 8, 2022

صفحه نخست » احتمال استفاده از ماده پنجم منشور ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران

nato.jpgصدای آمریکا - سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه با اشاره به حملات سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی، از احتمال به‌کارگیری ماده پنجم منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مقابله با این حملات خبر داد.

کارین ژان پی‌یر در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکا به این اقدام جمهوری اسلامی بر ضد یک عضو ناتو گفت: «اعضای ناتو هریک به طور مستقل در مورد چگونگی پاسخ به حملات سایبری تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره به‌کارگیری ماده پنجم منشور ناتو افزود: «قبل از این که بتوانیم ماده پنجم را فعال کنیم، باید چندین فرآیند طی شود و این چیزی است که اعضای ناتو باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.»

ماده ۵ پیمان ناتو اعضای این پیمان را موظف می‌کند در صورت حمله به هر یک از آنها، همگی به کمک آن عضو بیایند.

***

سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو در پاسخ به این پرسش که آیا حمله سایبری جمهوری اسلامی ایران علیه آلبانی احتمال فعال کردن اصل پنجم را به‌دنبال دارد گفت هرگونه تصمیم ‌گیری برای فعال کردن این اصل در اختیار شورای آتلانتیک شمالی است که آن را به صورت موردی انجام می‌دهد.

یک مقام رسمی ناتو روز پنجشنبه نهم شهریور در واکنشی کتبی به بخش فارسی صدای آمریکا با اعلام این مطلب افزود: «در حال حاضر و تاکنون چنین تصمیمی گرفته نشده است.»

بر اساس اصل پنجم پیمان ناتو اعضای این پیمان را موظف می‌کند در صورت حمله به هر یک از آنها، همگی به کمک آن عضو بیایند. در تاریخ ناتو این اصل یک بار فعال شده و آن یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و متعاقب حمله تروریستی به خاک آمریکا بود.

روز چهارشنبه نخست‌وزیر آلبانی از قطع رابطه کشورش با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت که دیپلمات‌ها و کارکنان ایرانی ۲۴ ساعت فرصت دارند تا آن کشور را ترک کنند. ادی راما در اظهاراتی ویدیویی ایران را به حمله سایبری گسترده علیه آلبانی در تیر ماه ۱۴۰۱ متهم کرد.

دفتر مطبوعاتی ایالات متحده در سازمان آتلانتیک شمالی به بخش فارسی صدای آمریکا اعلام کرد نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد حمله سایبری به آلبانی از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

دفتر مطبوعاتی ایالات متحده در سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز پنجشنبه در پاسخ کتبی اختصاصی به پرسش کامبیز توانا، خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، اعلام کرد نتیجه‌گیری ما این است که دولت ایران این رفتار خطرناک و غیرمسئولانه را انجام داده و مسئول هک و افشای اطلاعات این عملیات است.

این دفتر همچنین گفت عملکرد ایران، ناقض تمامی استانداردهای مسئولیت در زمان صلح از سوی یک دولت در حوزه سایبری است و یکی از این استانداردها، خودداری از وارد کردن صدمه جدی به زیرساخت‌هایی است که اجازه می‌دهد به مردم خدمات ارائه شود.

بر اساس این گزارش از دیدگاه آلبانی، شبکه‌های دولتی، بخشی از زیرساخت‌های اساسی محسوب می‌شوند. فعالیت‌هایی با نیت بدخواهانه از سوی یک دولت که با قصد حمله به شبکه اساسی و زیربنایی انجام می‌شود، عملیات خدمات رسانی به مردم را مختل می‌کند که باعث واکنش‌‌هایی زنجیره‌ای در داخل کشور و حوزه جهانی می‌شود، امکان آسیب‌رسانی و خطر به مردم را بالا می‌برد و ممکن است به درگیری یا خارج شدن شرایط از حال عادی منجر شود.

دفتر مطبوعاتی ایالات متحده در سازمان آتلانتیک شمالی با اشاره به تاثیرات احتمالی داخلی، منطقه‌ای، و بین‌المللی چنین اقداماتی گفت واشنگتن همچنان از آلبانی حمایت می‌کند و از شرکا و متحدان خود نیز می‌خواهد بازیگران سایبری خرابکار را در قبال اقداماتشان مسئول بدانند.

این در حالی است کارن ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه با اشاره به حملات سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی، از احتمال به‌کارگیری ماده پنجم منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مقابله با این حملات خبر داده بود.

پلیس ضدتروریسم در آلبانی روز پنجشنبه سفارت تخلیه شده جمهوری اسلامی ایران در تیرانا را جستجو کرد.

اقدام پلیس ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دیپلمات‌های ایرانی به دنبال قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران اسنادی را در داخل ساختمان سوزاندند و ساختمان را ترک کردند.

آلبانی روز چهارشنبه گفت به دلیل یک حمله سایبری که جمهوری اسلامی را مسئول آن می‌داند روابط خود را با ایران قطع می‌کند.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، گفت این حمله سایبری در ماه ژوئیه رخ داد و به دیپلمات‌های ایران‌ ۲۴ ساعت فرصت داد تا سفارت را ببندند و کشور را ترک کنند. آلبانی میزبان حدود سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق است.

یک خبرنگار رویترز گفت که ماموران پلیس با ماسک و کلاه ایمنی و تفنگ‌های خودکار وارد ساختمان سفارت شدند که تنها حدود ۲۰۰ متر با دفتر ادی راما فاصله دارد.

کارکنان سفارت با دو خودروی دارای پلاک دیپلماتیک از ساختمان سفارت خارج شدند.

خبرنگار رویترز گفت مردی را در داخل سفارت دید که کاغذها را داخل یک بشکه زنگ زده می‌اندازد و شعله‌های آتش دیوارهای ساختمان سه طبقه سفارت را روشن کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy