Thursday, Sep 8, 2022

صفحه نخست » حدس و گمان در مورد صدور احتمالی قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در نشست آتی شورای حکام

secturity.jpgکیهان لندن - یک هفته مانده به برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد که «ذخایر اورانیوم غیرمجاز در ایران به بیش از مقدار مورد نیاز برای ساخت بمب اتم رسیده است.»

در گزارش آژانس که چهارشنبه ۱۶ شهریور منتشر شد بار دیگر تأکید شده که جمهوری اسلامی پاسخگوی دلیل وجود آثار اورانیوم غیرمجاز در تأسیسات اعلام نشده اتمی نیست و همچنین اعلام شد به خاطر عدم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس این نهاد در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منحصراً صلح‌آمیز است.

با اینهمه لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در توییتی نوشت «پس از تماس اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی دریافتم که هفته آینده هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر نخواهد شد.»

این خبرنگار اندکی بعد در توییتی دیگر به نقل از منابع دیگر نوشت عدم صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام قطعی نیست اما بعید به نظر می‌رسد.

واکنش جمهوری اسلامی به صدور قطعنامه توبیخی با توجه به ادامه بن‌بست در مذاکرات احتمالاً تهدید به افزایش غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته است که درحال حاضر نیز به آن مشغول است. جریانی قدرتمند در رژیم ایران مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نظام توصیه کرده‌ است که با رساندن غنی‌سازی به ۹۰ درصد و حتا درجات بالاتر آمریکا برای دادن امتیازات بیشتر در مذاکره تسلیم خواهد شد!

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ادعا می‌کند تهران به سؤالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان جمهوری اسلامی ایران به ویژه صهیونیست‌ها قرار می‌دهد!

با وجود آنکه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی شنیده می‌شود که در نشست آتی شورای حکام صدور قطعنامه‌ علیه جمهوری اسلامی بعید است اما احتمال صدور چنین قطعنامه‌ای کم نیست زیرا برخی شرکای آمریکا از جمله شماری از مقامات فرانسوی و اسرائیلی معتقدند جمهوری اسلامی تمایلی به توافق ندارد و با کِش‌دادن مذاکرات وقت‌کُشی می‌کند و همزمان در حال نزدیک شدن به ساختن بمب اتم و رسیدن به نقطه «برگشت‌ناپذیر» است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

اینهمه در حالیست که صدور یک قطعنامه شدیدالحن یا زمینه‌سازی برای ارجاع پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای امنیت با فعال شدن «مکانیسم ماشه» وضعیت جمهوری اسلامی را وخیم‌تر خواهد کرد.

پیش از این منابع غیررسمی گفته بودند نشست شورای حکام در روز ۲۱ شهریور آخرین فرصت است تا جمهوری اسلامی اعلام کند آماده بازگشت به برجام خواهد بود یا پرونده اتمی ایران به شورای امنیت ارجاع شود. برخی محافل جمهوری اسلامی در ایران منتظر زمستان نشسته‌اند و به این خوشبین هستند که اروپایی‌ها به خاطر فصل سرما و کمبود انرژی مجبور به امتیاز دادن و پذیرش خواست‌های تهران خواهند شد.

روزنامه «کیهان» چاپ تهران چند روز قبل در گزارشی صدور قطعنامه مجدد علیه جمهوری اسلامی با هدف عدم لغو تحریم‌ها و افزایش فشارها به جمهوری اسلامی را پیش‌بینی کرده بود.

وبسایت «نور نیوز» وابسته به «شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی» در گزارشی به آنچه «هم‌افزایی رژیم‌صهیونیستی و مدیرکل آژانس برای جلوگیری از توافق» خوانده انتقاد کرده است.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی نوشت آمریکا بطور عمد و با هدف تامین منافع سیاسی خود و اسرائیل، مذاکرت برجامی و دستیابی به توافق را معطل کرده است. در این گزارش آمده به نظر می‌رسد «حمایت اسرائیل» از دولت بایدن در انتخابات کنگره در ازای «به تاخیر انداختن توافق با ایران» از سوی آمریکا در حمایت از دولت یائیر لاپید انجام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy