Friday, Nov 4, 2022

صفحه نخست » فیگارو: حکومت ایران خواستار حمایت امنیتی از روسیه برای مقابله با غرب و معترضان شد

khamRuss_banner.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

نگران از نتایج اعتراض‌های جاری در ایران و آیندۀ ناروشن جمهوری اسلامی، حکومت ایران خواستار حمایت امنیتی روسیه در مقابل غرب و معترضان در داخل ایران شده است به ویژه این که رهبر جمهوری اسلامی با حمایت تسلیحاتی از پوتین در جنگ اوکراین و خودداری از امضای توافق اتمی با غرب به درخواست روسیه موافقت کرده است.

ژورژ مالبرونو، خبرنگار معروف فیگارو، در مقاله‌ای مفصل در این نشریه با اشاره به نزدیکی‌ها و همکاری های فزایندۀ نظامی ایران و روسیه نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در ازای حمایت های تسلیحاتی خود از روسیه در جنگ اوکراین اکنون خواستار چتر حمایت امنیتی مسکو است.

خبرنگار فیگارو به نقل از کارشناسان اطلاعاتی نوشته است که در ششم اکتبر گذشته معاون اول رئیس جمهوری ایران، محمد مخبر، به همراه دو تن از فرماندهان سپاه پاسداران و یک عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو سفر کردند و رسماً خواستار حمایت امنیتی روسیه در ازای حمایت‌های تسلیحاتی ایران از مسکو در جنگ اوکراین شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ مالبرونو، یک فعال اقتصادی فرانسوی آشنا با محافل قدرت در ایران بعید ندانسته که روسیه چنین حمایتی را از حکومت ایران بپذیرد. به نوشتۀ فیگارو، از نظر تهران چنین حمایتی اکنون کاملاً موّجه است به ویژه پس از آنکه علی خامنه‌ای به درخواست روسیه از امضاء توافق اتمی در مذاکرات وین خودداری کرد تا به این ترتیب نفت و گاز ایران جای نفت و گاز روسیۀ تحریم شده از سوی غرب در بازار جهانی را نگیرد.

خبرنگار فیگارو سپس از قول یک منبع آگاه افزوده است که مسکو می تواند در پاسخ به تقاضای تهران سامانه‌های دفاع ضدموشکی "اس ۴۰۰" را در اختیار تهران بگذارد. همین منبع افزوده است که مسکو همچنین می تواند سامانه رادارهای ایران را تقویت کند، اطلاعات ماهواره‌ای در اختیار این کشور بگذارد یا بُرد موشک‌های آن را افزایش داده و حتی چنانکه تهران انتظار دارد هواپیماهای پیشرفتۀ سوخوی٣٥ را به ایران بفروشد. به این ترتیب، روسیه می تواند ادامۀ بقای رژیم اسلامی ایران را تضمین کند به ویژه در وضعیت حاضر که حکومت اسلامی ایران با اعتراض‌های سراسری و بی سابقه‌ای در داخل روبرو است.

"کلمان ترم"، پژوهشگر فرانسوی، به فیگارو گفته است که چنین حمایت‌هایی از جانب روسیه بر خشم معترضان در ایران خواهد افزود که معتقدند مسکو در سرکوب تظاهرکنندگان در ایران به حکومت اسلامی یاری می رساند.

فیگارو می افزاید که حکومت ایران به یک همکاری راهبردی به روسیه محتاج است به ویژه برای حفظ مواضع خود در سوریه که دائماً هدف حملات هوایی اسرائیل قرار می گیرند.

فیگارو همچنین نوشته است که نزدیکی ایران و روسیه به یک مسئلۀ حقیقی برای قدرت‌های غربی تبدیل شده است که به همین خاطر مواضع سریعی در قبال خیزش جاری در ایران اتخاذ می‌کنند.

ژورژ مالبرونو در ادامه افزوده است : اگر چه ایالات متحد آمریکا دائماً تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید می‌کند، اما، در عین حال بر خروج غیرقانونی نفت از ایران از طریق دبی و فروش فرآورده‌های پتروشیمی و مواد خام توسط جمهوری اسلامی چشم می بندد. به نوشتۀ فیگارو همین یک قلم مماشات به تنهایی سالانه حدود چهل میلیارد دلار پول در اختیار جمهوری اسلامی ایران می‌گذارد.

به نوشتۀ فیگارو، دولت آمریکا، برغم ادعاهای خود، هنوز از احتمال دستیابی به توافق با ایران صرف نظر نکرده است و اسرائیل نیز در نظر ندارد به مخالفت با روسیه روی آورد، زیرا دولت اسرائیل به کمک مسکو برای حمله به مواضع دشمنان خود در سوریه احتیاج دارد.

خبرنگار فیگارو در ادامه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی نوشته است که در این میان فرانسه می کوشد مواضع بسیار محتاطانه‌ای اتخاذ کند، زیرا الیزه معتقد است که پیروزی یک انقلاب در ایران محتاج یک "خیابان قدرتمند" است که هنوز مشاهده نمی‌شود. افزون بر این روسیه نیز اکنون به معادلۀ ایران اضافه شده است. زیرا، رژیم ایران که سخت از اعتراض های خیابانی در داخل نگران است می تواند با اتکاء به چتر حمایتی روسیه گام های سریع‌تری به سمت دستیابی به سلاح اتمی بردارد.

در این بین، به نوشتۀ فیگارو، مسئله این است که آیا روسیه با دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی موافقت خواهد کرد. به نوشتۀ فیگارو تاکنون روسیه همانند قدرت های غربی با دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی مخالف بوده است. فیگارو همچنین به نقل از برخی کارشناسان تصریح می‌کند که نزدیکی مناسبات روسیه و ایران در حال حاضر موقتی و نتیجۀ اوضاع و احوال ویژه روسیه پس از جنگ اوکراین است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy