Friday, Dec 2, 2022

صفحه نخست » پیشنهاد آرزومندانه به دولت بایدن برای معامله با جمهوری اسلامی

majlis_banner.jpgکیهان لندن - ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه «العالم» که ۱۰ آذرماه پخش شد ادعا کرد «آمریکا در پیام‌های خود به جمهوری اسلامی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ابراز تمایل می‌کند!»

او همچنین آرزومندانه مدعی شد «تبادل پیام آمریکاییان به ایران از طریق واسطه اروپایی ادامه دارد و متن توافق رفع تحریم‌ها آماده است و دستیابی به آن زمان چندانی نمی‌برد!» این ادعاها در حالیست که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به تازگی نیز در پاسخ به آندسته خودی‌های درون حکومت که گفته‌اند راه عبور از بحران و مقابله با اعتراضات مردم از مذاکره با آمریکا می‌گذرد گفت: «آمریکا مذاکره نمی‌خواهد باج می‌خواهد.»

حالا ادعاهای برخی مقامات نظام در حالی مطرح می‌شود که در دو ماه گذشته با شروع خیزش سراسری مردم ایران، مقامات کاخ سفید رسماً اعلام کردند مذاکرات متوقف شده و صرفاً روی اعتراضات در ایران متمرکز شده‌اند. چند مقام آمریکایی از جمله جِیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعاها در مورد ادامه گفتگوهای اتمی با جمهوری اسلامی پشت پرده یا از طریق کشورهای واسطه را رد کرده بود. اما مقامات جمهوری اسلامی با اصراری عجیب چنین وانمود می‌کنند که گویا همه چیز مانند گذشته جریان دارد و همچنان کانال‌های آنها نیز برای مذاکره با غرب و آمریکا باز است و ابزار دیپلماتیک برای پیشبرد سیاست‌های نظام را در اختیار دارند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در همین ارتباط آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) در حاشیه نشست «ناتو» در رومانی به خبرگزاری «ان‌بی‌سی نیوز» تأکید کرد «آمریکا باید با صراحت از معترضان ایرانی حمایت کند.» وی توضیح داد «اینکه رژیم ایران مدام خواست و اعتراضات مردم را به دیگران فرافکنی می‌کند، مشکلی است که در کانون رویکرد رژیم وجود دارد.»

بلینکن در این مصاحبه همچنین گفت، «ایالات متحده افرادی را که مسئول سرکوب مردم معترض در ایران هستند مجازات می‌کند و گام‌هایی برای اطمینان از اینکه معترضان در ایران به فناوری لازم برای ارتباط با یکدیگر داشته باشند برداشته شده است.»

وی افزود: «در بیشتر موارد سعی می‌‌شود آنچه را می‌توانیم، انجام دهیم تا از خواسته‌های مردم ایران حمایت کنیم و خواستار شنیدن حرف‌های آنها هستیم و تلاش می‌کنیم دیدگاه‌های صلح‌آمیز آنها را به جهان بشناسانیم و به این سرکوب وحشتناکی که الان می‌بینیم پایان دهیم.»

با اینهمه ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه «العالم» که گویا با افراد نامطلع سخن می‌گوید، به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در تأسیسات فردو و نطنز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید «در این سطح غنی‌سازی اورانیوم برای تولید رادیو دارو افراد سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد!» این درحالیست که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اواسط آبان ۱۴۰۰ در سخنانی با اعلام اینکه میزان ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به ۲۵ کیلوگرم رسیده تأکید کرده بود «فقط کشورهای دارای سلاح اتمی توانش را دارند.»

از سوی دیگر، محمد مرندی پسر پزشک مخصوص علی خامنه‌ای و عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی در وین اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۱ گفته بود «جمهوری اسلامی توانست امتیازات قابل توجهی را در وین به دست بیاورد... اما در روزهای آخر مذاکرات که کارها داشت به سرعت پیش می‌رفت بر سر موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی، لغو تحریم‌ها، تضامین و همچنین بحث سپاه، آمریکایی‌ها کار را به یکباره متوقف کردند.» تازه این سخنان پیش از آغاز خیزش انقلابی در ایران بود که سومین ماه خود را پشت سر می‌گذارد و حمایت‌های بی‌سابقه‌ی جهانی از آن ادامه دارد. معلوم نیست با اینهمه شواهد و اظهارات از سوی هم جمهوری اسلامی و هم کشورهای غربی، مقاماتی مانند ابوالفضل عمویی بر اساس کدام تصورات درباره رد و بدل پیام‌های اتمی و توافق ادعاهایی را مطرح می‌کنند که دروغ بودن آنها به آسانی آشکار می‌شود.

البته بازوهای جمهوری اسلامی و دلال‌های سیاسی، لابیگران و صادراتی‌های حکومت در خارج کشور همچنان برای زنده کردن برجام تلاش می‌کنند. اما واقعیات مسیر دیگری را خلاف تداوم مماشات با جمهوری اسلامی نشان می‌دهد.

با اینهمه الی گرانمایه از اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در گزارشی که روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرده به دولت بایدن توصیه می‌کند اعتراضات در ایران نمی‌بایست تغییری در توافق اتمی بدهد و باید برای مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم با ملاها معامله کند!

مخالفان جمهوری اسلامی و آزادیخواهان اما مدت‌هاست می‌گویند بازگشت آمریکا به برجام بخشیدن حیات دوباره به رژیم ایران و یک اشتباه بزرگ است که بهایش را مردم می‌پردازند.

ابعاد سیاسی و پنهان پیشنهاداتی مشابه آنچه در واشنگتن پست منتشر شده زمانی بیشتر آشکار می‌شود که به رویدادهای اعتراضی و انقلابی مردم ایران توجه داشت که روزانه صدها تن در شهرهای مختلف کشور کشته و زخمی و ربوده و ناپدید و بازداشت می‌شوند! پیشنهاد مماشات و معامله با چنین رژیمی و بیان اینکه نمی‌بایست «اعتراضات تغییری در معامله بدهد»، موضوعی است که حتی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نیز با این صراحت بیان نشده است!

در دیدگاهی که «واشنگتن پست» منتشر کرده، با تأکید بر خطرناک بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و اهمیت تلاش برای جلوگیری از هسته‌ای شدن «ایران» آمده است: «حتی اگر برخی دولت‌های غربی این تصور را داشته باشند که رهبری سیاسی ایران وارد روزهای پایانی خود می‌شود، باز هم به یک استراتژی مناسب برای مقابله با مشکل هسته‌ای نیاز است.» نویسنده سپس با ابراز ناامیدی از تغییرات سیاسی در ایران ادامه می‌دهد: «به خطر انداختن همه چیز به این امید که یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، برنامه هسته‌ای ایران را به زودی تحت کنترل دموکراتیک و ایمن قرار دهد، غیرمسئولانه است. این بدان معناست که اروپایی‌ها و دولت بایدن باید راهی دیپلماتیک برای خروج از بحران هسته‌ای پیدا کنند. آنها باید نسبت به برداشتن هر اقدامی که دست آنها را ببندد و احتمال یک معامله سیاسی را از بین ببرد، محتاط باشند.»

این درواقع همان توصیه‌ و تبلیغی است که برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کنند.

با وجود این توصیه‌های «دلسوزانه» اما رابرت مالی مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که یکی از طرفداران سرسخت و پیگیر معامله اتمی بوده، به تازگی در مصاحبه با «فارین‌ پالیسی» در پاسخ به این پرسش که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا چه اندازه با تولید یک سلاح اتمی فاصله دارد گفت، «جواب دادن به این پرسش سخت است چون این یعنی چقدر به مواد شکاف‌پذیر غنی‌‎‌شده در سطح تسلیحاتی نزدیک هستند... همانطور که قبلاً گفته‌ایم، فقط چند هفته است!» وی تأکید کرد، «جو بایدن گفته در صورت شکست دیپلماسی و فشار و تحریم‌ها، آماده است با استفاده از گزینه نظامی [علیه جمهوری اسلامی ایران] به عنوان آخرین راه موافقت کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy