Sunday, Dec 4, 2022

صفحه نخست » دادستان کل کشور: گشت ارشاد تعطیل شد

ershad_banner.jpg"گشت ارشاد ربطی به قوه قضاییه نداشت "

رادیو فردا - دادستان کل کشور روز شنبه در خصوص توقف فعالیت «گشت ارشاد» گفت، فعالیت این گشت ربطی به قوه قضاییه نداشت و «از همان‌جایی که در گذشته تاسیس شده بود، از همان‌جا نیز تعطیل شد».

محمدجعفر منتظری در نشست موسوم به «جهاد تبیین» که با موضوع اعتراضات اخیر برگزار شد، در پاسخ به یکی از حاضران که دلیل تعطیلی گشت ارشاد را جویا شده بود، اضافه کرد: «البته قوه قضاییه نظارت‌های خود را بر کنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.»

دادستان کل کشور در ادامه به «بدحجابی در کشور» و به ویژه «شهر قم» اشاره کرد و گفت: « بدحجابی» در کشور خصوصا در شهر قم از «دغدغه‌های» اصلی قوه قضائیه است. اما «برخورد قضائیه در مرحله آخر» بوده و اقدامات فرهنگی مقدم بر هرگونه فعالیت است.

اظهارات دیگر محمدجعفر منتظری نیز در روزهای اخیر خبر ساز شده است. او روز پنجشنبه گفته بود، تا ۱۵ روز دیگر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مسئله حجاب اعلام نظر خواهند کرد.

به دنبال جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد. زنان در این اعتراضات سراسری حجاب اجباری را برداشته‌ و به نشانه اعتراض٬ روسری‌های خود را در خیابان‌ها و معابر عمومی به آتش کشیده‌اند.

دولت‌های غربی از جمله بریتانیا، آمریکا و کانادا در واکنش به جان باختن مهسا امینی و اعتراضات سراسری کم‌سابقه در ایران، این نهاد انتظامی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کردند.

دولت بریتانیا روز دوشنبه ۱۸ مهر «پلیس امنیت اخلاقی ایران» موسوم به گشت ارشاد، را همراه با احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی جمهوری اسلامی تحریم کرد.

گشت تأمین امنیت اخلاقی كه گشت ارشاد نامیده می‌شود، واحدی در فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است.

آغاز به کار گشت ارشاد در تابستان ۱۳۸۵ از سوی مقامات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی رسما اعلام شد. احمدرضا رادان، فرمانده پیشین انتظامی تهران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، راه‌اندازی این گشت را «مبارزه با بدحجابی و اراذل و اوباش» توصیف کرده بود.

فعالان حقوق بشر در ایران می گویند، در طول دوران فعالیت گشت ارشاد ده‌ها هزار زن به دلیل نداشتن حجاب کامل اسلامی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده و «صدها هزار زن از سوی ماموران گشت ارشاد مورد توبیخ و توهین قرار گرفته‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy