Monday, Dec 5, 2022

صفحه نخست » اعتصاب سراسری؛ شهرهای ایران به حالت تعطیل درآمدند

strike_banner.jpgایندیپندنت فارسی - همزمان با انتشار خبر اعتصابات گسترده روز دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۴۰۱، در داخل ایران، خبرگزاری بلومبرگ نیز با انتشار گزارشی این اقدام سیاسی مردم ایران را بازتاب داد.

بلومبرگ در گزارش روز دوشنبه خود نوشت، اعتصاب‌ها «بخشی از تظاهرات ضد دولتی» در ایران به‌حساب می‌آیند و در ادامه برای مخاطبانش توضیح داد در شرایطی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست به‌کار صدور احکامی سنگین، از جمله حکم اعدام، علیه مردم معترض است، گروه‌هایی که اعتصاب کرده‌اند در واقع دارند اقدامی خطیر انجام می‌دهند.

در بخشی از گزارش بلومبرگ چنین آمده است:«فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کل مراکز خرید در بخش‌هایی از پایتخت (تهران)، اراک، بوشهر، کرمانشاه، شیراز و اصفهان بسته‌اند.»

***

رادیو زمانه - براساس گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در هشتادویکمین روز جنبش سراسری در ایران، شهرهای مختلف کشور شاهد اعتصاب بازار، بستن مغازه‌ها و اعتصاب کارگری بودند.

***

***

***

***

این اعتصاب سراسری صبح دوشنبه ۱۴ آذر در پی فراخوان‌هایی آغاز شد که در روزهای اخیر چه در شبکه‌های اجتماعی و چه به‌شکل اطلاعیه و تراکت در شهرهای مختلف منتشر و پخش شدند. این فراخوان‌ها مردم را به اعتراض و اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر دعوت می‌کردند.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که روز دوشنبه مغازه‌های بیشتر شهرهای کردستان، از جمله سنندج، سقز، بوکان، بانه، مریوان، قروه، دهگلان، کامیاران، دیواندره تعطیل بودند.

همچنین در شهرهای کرمانشاه، گیلان‌غرب، مهاباد، اشنویه، جوانرود، ارومیه و اشنویه، شیراز، تبریز، اردبیل، بندرانزلی، لاهیجان، اراک، کرمان، کازرون، ایلام، شهرکرد، سبزوار، بوشهر، بجنورد، شهریار، اصفهان، بجنورد، همدان، کرج، دزفول، رشت، روانسر، چابهار، زرقان در استان فارس، بهبهان، اسلامشهر اعتصاب بازاریان برقرار بود.

***

***

***

در چندین نقطه تهران نیز مغازه‌ها بسته بودند، از جمله در لاله‌زار، عبدل‌آباد، دروازه شمیران، خیابان سعدی، روشندلان، ستارخان، شهرک شریعتی، بازار بزرگ، یدکی‌فروشان، بازار چراغ برق، پاساژ طلافروشان.

در روز دوشنبه همچنین کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر دومین روز اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتراض آن‌ها به نابرابری مزدی و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل است. آن‌ها گفته‌اند تا رسیدن به خواسته‌های خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، همچنین در بندرعباس، کارکنان آلومینیوم المهدی در حمایت از اعتصاب سراسری روز دوشنبه دست از کار کشیدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از فراخوان به سه روز اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر حمایت کردند. در این اطلاعیه گفته‌شده «معلمان، کادر درمان و پزشکان، رانندگان کامیون، کسبه و مغازه‌داران بازار و مردم در شهرهای مختلف همبستگی خود را با این فراخوان اعلام داشته‌اند» و «ما کارگران پیمانی پروژه‌ای نفت در کنار همه مردم کشور از این سه روز اعتراضی حمایت می‌کنیم».

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

آن‌ها همچنین خواهان آزادی «همه کارگران زندانی. معلمان بازداشتی، دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده و همه ده‌ها هزار بازداشت‌شده» و همچنین لغو «احکام محاربه و زندان» شدند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آخرین آمار خود اعلام کردند که از آغاز موج اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریورماه ۴۷۱ نفر کشته شده‌اند که ۶۴ نفر از آن‌ها کودک و نوجوان بوده‌اند. همچنین ۶۱ نیروی امنیتی نیز کشته شده‌اند.

براساس این آمار شمار بازداشت‌شدگان ۱۸ هزار و ۲۱۰ نفر تخمین زده می‌شود و هویت سه‌هزار و ۵۴۶ نفر از بازداشت‌شدگان شناسایی شده است که ۵۸۵ نفر آن‌ها دانشجو هستند.

به‌گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، از آغاز اعتراضات در ۲۶ شهریورماه تا کنون یک‌هزار و ۱۲۹ تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۵۹ شهر انجام شده است. شمار دانشگاه‌های معترض ۱۴۳ مورد بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy