Monday, Dec 19, 2022

صفحه نخست » مشاور خامنه ای: چین باید خطایش را جبران کند

kharazi_banner.jpgکمال خرازی در واکنش به بیانیه چین و اعراب: به مثابه این بود که ما هم راجع به وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهارنظر کنیم / پکن خطایش را به طور کامل جبران کند

***

بی بی سی - کمال خرازی مشاور خارجی رهبر حکومت ایران در اظهاراتی گفت خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ما بود. او گفت امیدواریم چنین خطاهایی دیگر رخ ندهد و جبران شود.

او گفت «این خطا به مثابه این بود که ما هم درباره تایوان که جزو خاک آنها است اظهارنظری کنیم که برای چین موجب خرسندی نشود».

پیامد سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به ریاض و دو بیانیه این کشور با عربستان سعودی و رهبران عرب خشم افکار عمومی را در ایران برانگیخت و انتقادهایی را علیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح کرد.

در بخشی از بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عرب و چین که به میزبانی ریاض برگزار شد به مساله اختلاف ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی درخلیج فارس اختصاص یافته است.

در این بخش که در خبر خبرگزاری ایرنا حذف شده بود،‌ این کشورها و چین «از همه تلاش‌های صلح آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با رعابت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قوانین بین المللی» حمایت کردند.

در نهم آبان ۱۳۵۰، پس از نزدیک به ۸۰ سال، بار دیگر حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس اعمال شد اما امارات متحده عربی همواره ادعای مالکیت این سه جزیره استراتژیک را دارد. در اختیار داشتن جزایر سه‌گانه برای کنترل عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز مهم است.

***

بیشتر بخوانید:

با ورود هیأت آژانس اتمی به ایران، جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید کرد: توانایی تولید بمب اتمی را داریم

رادیو فردا - در حالی که تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران بار دیگر بر توان تهران برای تولید جنگ‌افزار اتمی تاکید کرد و گفت داشتن «فناوری هسته‌ای» بازدارنده است.

آقای خرازی روز دوشنبه ۲۸ آذر در سومین «مجمع گفت‌وگوی تهران» گفت: «ما امروز در حوزه دانش هسته‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم. در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم.»

او با این حال تاکید کرد: «البته به این موضوع نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته‌ای خود بازدارنده است.»

وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی توضیح نداد که منظور او از «داشتن فناوری هسته‌ای» چیست، اما یک روز پیش از سفر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از افزایش «بی‌سابقه» ظرفیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی خبر داد.

یک روز بعد، آقای خرازی همچنین گفت که «تضمین عینی» از نظر قدرت‌های جهانی در مورد ایران، «نداشتن غنی‌سازی بود»، اما جمهوری اسلامی «در حال حاضر ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش» دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy