Friday, Feb 3, 2023

صفحه نخست » کاظم کردوانی: تنها راهی که می‌تواند ایران را از جنگ و جمهوری اسلامی نجات بدهد

3.jpgرادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی

رهبران اسرائیل و فرانسه، بنیامین نتانیاهو و امانوئل ماکرون، پنجشنبه دوم فوریه در یک ضیافت شام در کاخ الیزه دربارۀ چگونگی مهار برنامۀ اتمی و اقدام‌های بی ثبات کنندۀ حکومت ایران در منطقه و همچنین شرکت آن در جنگ پوتین علیه اوکراین گفتگو کردند.

در این ملاقات، دولت اسرائیل صریحاً بر ضرورت تشکیل یک ائتلاف نظامی بین‌المللی علیه حکومت اسلامی ایران تأکید کرد و رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که فرانسه برای مقابله با اقدام‌های بی ثبات‌کنندۀ تهران در خاورمیانه و حمایت آن از جنگ روسیه علیه اوکراین با اسرائیل همکاری می‌کند.

در واقع، نوعی صراحت، نوعی حتا منطق رویارویی و جنگ علیه جمهوری اسلامی در اروپا آنهم در ائتلافی رو به گسترش که فقط شامل اسرائیل نمی‌شود در حال شکل گیری است و این ای بسا برای موجودیت ایران بسیار نگران کننده باشد، در صورتی که البته یک کارزار نظامی جهانی علیه حکومت تهران شکل بگیرد.

مسبب این وضع کیست یا چیست؟ چه چیزی باعث شده که رهبران حتا محتاط‌ترین کشورهای اروپایی حالا علناً از ضرورت منطق رویارویی جهانی علیه جمهوری اسلامی صحبت کنند؟

کاظم کردوانی، پژوهشگر مقیم آلمان در پاسخ به این پرسش‌ها از جمله گفته است :

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

"همانطور که بارها گفته‌ام، من مسبب اصلی چنین اجماع بین‌المللی را علیه ایران، خود نظام جمهوری اسلامی و سردمداران آن و به ویژه در این چند دهۀ گذشته شخص علی خامنه‌ای می‌دانم. ما نه فقط ناچار نبودیم که متحمل این همه هزینه در این چند دهه اخیر بشویم، بلکه می توانستیم امتیازات بسیاری نیز از جهان بگیریم و جهان نیز آمادۀ دادن چنین امتیازاتی به ایران بود اگر سیاست‌های نابخردانۀ جمهوری اسلامی کشور را در چنبرۀ خود چنین گرفتار نکرده بود.

ممکن است حرف‌های بنیامین نتانیاهو در خصوص ایران و ضرورت مقابله با جمهوری اسلامی ایران تازگی نداشته باشند. اما تغییر لحن امانوئل ماکرون در قبال جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که اروپا امروز بر سر سه مسئله کلیدی با ایران مشکل پیدا کرده است : مشکل اول سیاست منطقه‌ای ایران است که سرمایه‌گذاری‌های اروپا در خاورمیانه و خلیج فارس را به خطر انداخته است. مشکل دوم مسئلۀ برجام یا مهار برنامۀ اتمی ایران است. و بالاخره مشکل سوم شرکت ایران در جنگ اوکراین است. مداخلۀ ایران در جنگ اوکراین، امروز به یک مسئلۀ عاجل امنیتی برای اروپا تبدیل شده و در واقع جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های نابخردانۀ خود پای کشور ما را به جنگ اوکراین بازکرده است.

از خلال حملۀ روسیه به اوکراین برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم، جنگی با انگیزه‌ها و اهداف الحاق‌گرایانه در اروپا آغاز شده است. یعنی همان کاری که هیتلر با لهستان کرد و امروز بار دیگر از طریق جنگ اوکراین از نو امنیت کشورهای اروپایی را به خطر انداخته است.

پیوستن جمهوری اسلامی به جنگ روسیه علیه اوکراین، مثل دیگر سیاست‌های نظام اسلامی، دامچاله‌ای برای ایران، برای منافع و حاکمیت ملی ایران است.

اگر خاطرتان باشد محمد جواد ظریف در مصاحبۀ معروف درز کرده‌اش گفته بود که قاسم سلیمانی را پوتین به مسکو بُرد و در دورۀ حسن روحانی نیز علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران سیاست‌های خود را فرای دولت دنبال می‌کردند.

رویدادهای چند ماه گذشته در ایران نشان می‌دهند که تنها راه نجات کشور و پیشگیری از نتایج ویرانگر یک جنگ، خود مردم ایران و عزم آنان برای عبور از جمهوری اسلامی است.

در این لحظات حساس تمام ما ایرانیان، همۀ ما نیروهای سیاسی در خارج از کشور، بدون هیچ استثنایی وظیفه داریم در یک همبستگی ملی با حفظ تمام تنوع‌ها و تکثرهای فکری و سیاسی خود به جهان و غرب هشدار بدهیم که نباید به ایران حملۀ نظامی بشود و نباید حاکمیت ملی ایران نقض بشود و همزمان باید با تمام قدرت به مردم ایران کمک کنیم تا از حکومت جمهوری اسلامی ایران عبور کنند. تا این حکومت اسلامی هست ما با چنین وضعیت‌ و خطراتی هر روز به شکلی در عرصۀ داخلی و عرصۀ بین‌المللی روبرو هستیم.

اما برای عبور از جمهوری اسلامی باید گسترده‌ترین ائتلاف ممکن مرکب از تمام نیروهای سیاسی در خارج از کشور شکل بگیرد با این جهت‌گیری نهایی که سرنوشت ایران را نهایتاً مردم ایران در داخل رقم می زنند. یعنی : تمام طیف‌ها و گروه های سیاسی اپوزیسیون بی آنکه یکدیگر را حذف کنند باید در مجالس و کنفرانس‌های مختلف با یکدیگر گفتگو کنند و با تعریف مشترکات خود دست در دست هم عبور از جمهوری اسلامی را میّسر سازند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy