Saturday, Apr 15, 2023

صفحه نخست » افزایش چشمگیر تنش کلامی میان مدیران دولت‌های رئیسی و روحانی

prez2.jpgایندیپندنت فارسی - رئیس‌ دفتر حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری، حمله مقام‌های دولت رئیسی به دولت قبل را فرار از پذیرش ضعف کابینه به‌ویژه در حوزه اقتصادی دانست.

محمود واعظی با متهم‌کردن دولت سیزدهم به نپذیرفتن نقش خود در مشکلات کشور، گفت: «هرکجا موفقیت باشد می‌گویند کار ماست، هرجا مشکل است می‌گویند دولت قبل.»

با ورود به سال انتخابات مجلس، به نظر می‌رسد سکوت مدیران دولت حسن روحانی در قبال انتقاد مدیران دولت رئیسی به پایان رسیده است و آن‌ها استراتژی حمله متقابل را پیش گرفته‌اند.

برخی از وزیران و مدیران دولت پیشین از اواخر سال ۱۴۰۱ به انتقادهای یک سال‌و‌نیم گذشته دولت فعلی پاسخ داده‌اند و از کارنامه خود دفاع کرده‌اند.

در این تقابل کلامی، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی، رئیس‌ دفتر حسن روحانی، فعالیت رسانه‌ای بیشتری داشتند و طی دو ماه گذشته حمله به عملکرد دولت را در سخنان خود افزایش داده‌اند.

اتهام تحویل دولت با خزانه خالی، مهم‌ترین موضوع اختلاف مدیران دو دولت است که نخستین‌بار شهریور ۱۴۰۰ مسعود میر کاظمی، رئیس وقت سازمان برنامه‌وبودجه دولت رئیسی، با مطرح‌کردن آن مدعی شد دولت حسن روحانی با افزایش ۱۰ برابری هزینه‌ها طی هشت سال سکان‌داری اداره کشور، شرایط را برای کار دولت سیزدهم بحرانی کرده است.

میر کاظمی اواخر سال ۱۴۰۱ نیز بار دیگر مسئله خزانه خالی را مطرح کرد و مدعی شد کشور را نه در وضعیت صفر که زیر صفر از روحانی تحویل گرفته‌اند.

اتهامی که محمود واعظی به آن واکنش نشان داد و تصریح کرد تیمی که در دولت سیزدهم حضور دارد، خصوصا تیم اقتصادی ضعیف و ناهماهنگ است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم که از چهره‌های اصولگرای نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی است، همچنین گفت که رئیسی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها مدام دستور می‌دهد که مشکلات باید حل شود، اما مشخص نیست چه کسی باید انجام دهد و مشکلات را حل کند و صرفا با دستور دادن حل نمی‌شود.

واعظی با یادآوری سخنان رئیسی در مناظره انتخاباتی سال ۹۶، به او یادآور شد که چند ماه دیگر نصف عمر رئیسی تمام می‌شود، اما دولتمردان فعلی در هر موضوعی که موفق نمی‌شوند، خصوصا در مسئله اقتصاد، مدام می‌گویند دولت قبل.

رئیس دفتر حسن روحانی قرارداد شانگهای را نمونه‌ای از فرار رو به جلوی دولت رئیسی دانست و با یادآوری آنکه تمامی مراحل این قرارداد در دوره روحانی انجام شد، اشاره کرد که فقط نشست نهایی در‌مورد این قرارداد باقی مانده بود که دولت رئیسی انجام داد، اما کل این مسئله را به نام خود نوشت.

آذری جهرمی نیز از جمله مدیران دولت روحانی‌ است که طی ماه‌های اخیر فعالیت رسانه‌ای خود را افزایش داده است.

جهرمی در موضوعاتی مانند لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور، افزایش فیلترینگ و نشست رئیسی با نخبگان، اظهارنظرهای جنجالی‌ داشت و در واکنش به طرح هوشمندسازی شناسایی افراد بی‌حجاب، این شیوه را سیاستی اشتباه و خطایی بزرگ دانست.

به نظر می‌رسد شکست سکوت جهرمی طی چندماه گذشته به‌دلیل حملات زارع‌پور، وزیر فعلی ارتباطات به او باشد که کاهش سرعت اینترنت را نتیجه کم‌توجهی دولت قبل به وضعیت زیرساخت‌ها عنوان کرده بود.

اسحاق جهانگیری نیز از اسفندماه ۱۴۰۱، به‌طور مشخص در حال دفاع از کارنامه دولت حسن روحانی است. او پس از توافق ایران و عربستان سعودی به کسانی که در زمان دولت حسن روحانی عامل برهم‌خوردن روابط با سعودی‌ها شدند تاخت و گفت مشکلات کشور نتیجه تحریم‌ها است و کسانی که معتقد بودند تحریم‌ها اثر ندارد، باید پاسخگوی وضعیت فعلی کشور باشند.

اشاره جهانگیری به سخنان ابراهیم رئیسی بود که با انتقاد از دولت روحانی طی یک‌سال اخیر بارها بر این نکته تاکید کرده که دولت او برخلاف دولت قبل شرایط کشور را به تحریم‌ها گره نزده است.

آنچه این تقابل کلامی میان مدیران دو دولت را افزایش داده است، شایعات مربوط به حضور انتخاباتی مدیران کابینه حسن روحانی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ است. محمود واعظی با رد این شایعه، اعلام کرده است خبرهایی که مطرح می‌کنند، فقط فضاسازی است و هیچ صحبتی مبنی براینکه روحانی به انتخابات ورود کند مطرح نیست.

در این میان افزایش نشست انتخاباتی برخی احزاب از جمله حزب اعتدال و توسعه با محوریت شخص محمود واعظی می‌تواند در تناقض با سخنان او باشد.

به نظر می‌رسد نیروهای اعتدال‌گرا و برخی احزاب اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند تا با تشکیل ائتلافی میان مدیران دولت روحانی و نیروهای نزدیک به علی لاریجانی، برای انتخابات مجلس فهرستی مهیا کنند.

نام محمود واعظی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و آذری جهرمی به‌عنوان افرادی که این جلسات را پیش می‌برند در فضای رسانه‌ای شنیده شده است که شاید دلیل حضور فعال رسانه‌ای این افراد به بهانه پاسخ به انتقادهای دولتمردان فعلی را باید در استراتژی انتخاباتی آن‌ها دنبال کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy