Tuesday, Apr 18, 2023

صفحه نخست » اف‌بی‌آی: پلیس مخفی چین برای سرکوب معترضان مهاجر در نیویورک شعبه زده بود

china.jpgبی بی سی - اف بی‌آی پلیس فدرال آمریکا دو نفر را در ارتباط با «ایستگاه مخفی پلیس» چین در منهتن نیویورک دستگیر کرده است.

دادستان‌هادر نیویورک می‌گویند لو جیانوانگ ۶۱ ساله و چن جینپینگ ۵۹ ساله که هر دو از ساکنان شهر نیویورک هستند با اتهام فعالیت به نمایندگی دولت چین و اخلال در اجرای عدالت روبرو هستند.

انتظار می‌رود این دو نفر روز دوشنبه در دادگاهی در نیویورک حاضر شوند.

چین پیشتر دست داشتن در عملیات این ایستگاه‌ها را رد کرده بود و گفته بود این‌ها مراکزی برای خدمت رسانی به شهروندان و تبعه‌های چینی خارج از خاک کشور خود هستند.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه گفت دو نفری که دستگیر شده‌اند برای ایجاد اولین ایستگاه پلیس خارج از مرکز (چین) در خاک آمریکا و به نمایندگی از وزارت امنیت عمومی چین، فعالیت می‌کردند.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا این ایستگاه پلیس در پاییز سال گذشته پس از آن بسته شد که اعضای آن از تحقیقات اف‌بی‌آی با خبر شدند.

برئون پیرس، دادستان ارشد در بروکلین نیویوک گفته است: «این پرونده فاش می‌کندکه دولت چین با استقرار یک ایستگاه مخفی پلیس در نیویورک استقلال کشور ما را نقض کرده است.»

گفته می‌شود این ایستگاه‌ یکی از دست کم ۱۰۰ ایستگاه پلیسی است که چین به طور مخفی در ۵۳ کشور مختلف از جمله بریتانیا و کانادا راه‌اندازی کرده است.

دادستان متیو اولسون از بخش امنیت ملی دادگستری آمریکا گفته است اقدام دولت چین بسیار فراتر از رفتار قابل قبول یک دولت ملت است. ما از آزادی تمام کسانی که در کشورمان زندگی می‌کنند در برابر سرکوب قدرت‌های استبدادی دفاع می‌کنیم.»

به گفته دادستان‌ها آقای لو که ارتباط نزدیکی با پلیس چین دارد از سال ۲۰۱۵ برای کمک به چین در سرکوب و آزار مخالفان این کشور در آمریکا پیش‌قدم شده است.

براساس مدارک دادگاه او در سال ۲۰۱۸ تلاش برای بازگرداندن اجباری یکی از فراریان از چین به این کشور شرکت داشته و از جمله او و خانواده‌اش را که در آمریکا و چین بوده‌اند، مرتب تهدید کرده است.

آقای لو زمانی که با مقام‌های آمریکایی روبرو شد رد کرد. او در سال ۲۰۲۲ زمانی که اف‌بی‌آی به این ایستگاه مخفی شبیخون زد با پلیس آمریکا رودررو شد و همراه با آقای چن در اکتبر سال ۲۰۲۲ بازجویی شد.

در این زمان او و همدستش اذعان کردند که مکالمات خود را با یک مقام از وزارت امنیت عمومی چین که ادعا شده آنها را هدایت می‌کرد، پاک کرده‌اند.

لو جیانوانگ و چن جینپینگ در صورتی که مجرم شناخته شوند با مجازات زندان تا ۲۵ سال روبرو خواهند بود.

سفارتخانه‌های چین در آمریکا و کانادا گفته‌اند این ایستگاه‌ها، ایستگاه خدمات رسانی به شهروندان چین خارج از خاک این کشور هستند و در طول همه‌گیری کرونا برای کمک به شهروندان چین در اموری مثل تمدید گواهینامه و مشابه آن تاسیس شده‌اند.

اما گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند این ایستگاه‌ها برای نظارت و تهدید شهروندان چین برپا شده‌اند.

ماه گذشته نیروی فدرال کانادا از شهروندان چینی تبار این کشور پرسید که اگر با «ایستگاه‌های مخفی پلیس چین» برخوردی داشته‌اند خود را معرفی کنند.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی گفته است پلیس فدرال آمریکا گزارش‌ها درباره این ایستگاه‌ها را پیگیری می‌کند: «از نظر من این که پلیس چین بخواهد اینجا در نیویورک بدون هماهنگی‌های لازم، بساط خود را پهن کند غیرقابل قبول است و استقلال و معیارهای قضایی و پلیسی را نقض می‌کند.»

در شکایتی جداگانه از سوی مقام‌های آمریکا ۳۴ نفر به دلیل بازکردن حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی و آزار مخالفان دولت چین در آمریکا متهم شده‌اند. تمامی این ۳۴ نفر در چین و یا کشورهای دیگر آسیا زندگی می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy