Sunday, Sep 3, 2023

صفحه نخست » آقای علی کریمی، طبق این سند، شاه به تصمیم شورای امنیت امریکا از ایران رفت، حنیف یزدانی

hanif_Yazdani_3.jpghanifyazdani@gmail.com

علی کریمی که از او انتظار می رفت راه تختی را در پیش بگیرد و برای آزادی و کرامت ایرانیان بجنگد، قدم در مسیر شعبان جعفری گذاشته و به حمایت تمام قد از رژیم دیکتاتوری شاه و بازگشت سلطنت می پردازد.

اخیرا او در توییتی با توهین به مردم ایران که به صورت جمعی در انقلاب 57 شرکت کردند می گوید که « شاه فـــــــرار نکرد!! شاه رفت تا به حمـــــــاقت مردمی احترام بگذارد که گمان میکردند با رفتن او آخوندها ایران را بهشت میکنند.»

اما باید به ایشان یادآور شد که شاه نه تنها در انقلاب 57، که در سال 32 نیز فرار کرد تا بعد از کودتای امریکایی ها سرفرازانه و پیروزمندانه بر مردم آزادی خواه و سرکوب شده ایران حکومت کند. به همین دلیل است که او به جای امریکا به مصر می رود به امید اینکه کودتایی خونین، انقلاب را در هم بشکند.

در سند زیر که جلسه شورای امنیت امریکا در 13 دی 1357 است، به روشنی تصمیم گرفته می شود که شاه از ایران برود و اقامتگاهی برای او در امریکا در نظر گرفته شود. کمتر از دو هفته پس از این جلسه، مخفیانه و بدور از اطلاع مردم و خبرنگاران، شاه ایران را ترک میکند.

از نکات مهم دیگر این سند،تاکید بر حمایت از اعمال خشونت توسط ارتش است و عدم اعزام هواپیماهای خریداری شده توسط ایران در حکومت بختیار است که او خودسرانه با لغو قرارداد های نظامی ضرر هنگفتی به مملکت می زند تا امریکایی ها زیان نکنند!

ویدیوی زیر که اولین روز خروج شاه از ایران را گزارش می دهد می گوید او به راحتی می توانسته به امریکا برود ولی در مصر می ماند.

در ویدیوی زیر نیز که به همان روزها بر می گردد کارتر از حکومت بختیار و رژیم شاه دفاع می کند که همان تصمیمی است که در شورای امنیت گرفته اند.

***

ترجمه سند

یادداشت

کاخ سفید

واشنگتن

3 ژانویه 1979 برابر با 13 در 1357

یادداشت برای ثبت

موضوع: جلسه غیررسمی شورای امنیت ملی، ساعت 12:00 تا 1:15 بعد از ظهر

چهارشنبه، 3 ژانویه 1979، اتاق کابینه

حاضران : رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیر ونس، وزیر موقت دانکن، رئیس سیا ترنر، همیلتون جردن، زبیگنیو برژینسکی

1. ایران. رئیس جمهور از حاضران پرسید که آیا به نظر آنها باید از شاه بخواهیم که کناره گیری کند؟

برژنسکی اشاره کرده که با این فرض مخالف است که مسئله این است که آیا ما بپرسیم و نه اینکه آیا مطلوب است که او کنار برود. ترنر اشاره کرد که شاه باید برود. ونس پیشنهاد کرد که از اقدامات شاه، از جمله تصمیم او برای ترک کشور حمایت کنیم، زیرا او فرصت بیشتری برای موفقیت به بختیار می دهد. رئیس جمهور گفت ما می توانیم فرض کنیم که تصمیم شاه است. برژنسکی استدلال می‌کرد که نباید خودمان را فریب دهیم که آنچه در بالا آمد توسط ایرانی‌ها به عنوان توصیه‌ای برای کناره‌گیری شاه تفسیر نمی شود. ما باید عواقب احتمالی این امر را برای دوستانمان در ایران در نظر بگیریم. به نظر می رسد کناره گیری ایالات متحده می تواند این کشور را وارد هرج و مرج یا حتی جنگ داخلی کند. ونس استدلال کرد که ارتش نمی تواند حکومت کند. رئیس جمهور اشاره کرد که پارلمان می تواند منبع ثبات باشد. یک ایران واقعا غیر همسو نباید به عنوان عقب نشینی آمریکا تلقی شود. (در این بین توافق شد که در صورت نیاز، آننبرگ پناهگاهی برای خانواده شاه و شخص شاه فراهم کند). معاون رئیس‌جمهور احساس می‌کرد که باید شاه را تشویق کنیم که بدون اینکه چنین گفته باشد، برود. رئیس جمهور اظهار داشت که مسئله اصلی این است که آیا خروج زودهنگام شاه به نفع ایالات متحده است یا خیر. ترنر گفت مطمئن نیست شاه می خواهد برود. دانکن پیشنهاد می کند که ژنرال هایزر باید فوراً به ارتش ایران در مورد تداوم ترتیبات نظامی ایالات متحده و ایران اطمینان دهد. برژنسکی استدلال کرد که اگر شاه مجبور به ترک شود، باید این را با تعهدات مشخص به ایران جبران کنیم تا اگر بدتر شد و خشونت اعمال شد، ارتش ایران از حمایت نظامی ایالات متحده مطمئن شود.

تصمیم بر این شد که کابلی برای شاه ارسال شود که نشان دهد در راستای تصمیم وی برای خروج از کشور پس از تایید بختیار، ایالات متحده آماده است تا از او برای مدت اقامتش در اینجا پذیرایی کند. همچنین توافق شد که ژنرال هایزر فوراً با پیامی برای ارتش ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده از آنها حمایت کامل می کند، صرف نظر از شرایط سیاسی گذرا ، به ایران عزیمت کند و ما از رهبران نظامی ایران می خواهیم که کشور را ترک نکنند.

در مورد دیگر: (1) تصمیم گرفته شد تا پس از تشکیل دولت بختیار، اسکادران اف-15 به ایران (مترجم : بر روی ایران خط کشیده شده و عربستان سعودی نوشته شده است.) اعزام نشود. هنگامی که چنین استقراری صورت می گیرد، هم اسرائیل و هم مصر باید مطلع شوند. (2) رئیس جمهور با حذف برخی از تجهیزات و پرسنل حساس ما از دو تأسیسات ایالات متحده موافقت کرد. (3) اقدامات پیشگیرانه در مورد تجهیزات نظامی حساس ایالات متحده نیز مورد بحث قرار گرفت.

2. نیکاراگوئه. توافق شد که ایالات متحده از یک همه پرسی تحت نظارت نزدیک OAS اما نه کنترل مستقیم حمایت کند. با وجود مخالفت های سوموزا، ثبت نام و رای گیری باید با هم ترکیب شوند. ایالات متحده از موضع FOA در مورد سه موضوع بحث برانگیز دیگر، از جمله جمله بندی واقعی همه پرسی حمایت خواهد کرد.

در پایان این نشست، برژنسکی اظهار داشت که نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که به نظر می‌رسد هر اقدام آمریکا در قبال ایران نشان‌دهنده عدم تعهد است. تخلیه غیرنظامی، حذف پرسنل و تجهیزات، تشویق غیرمستقیم شاه به ترک. این امر مسلماً پیامدهای سیاسی خواهد داشت.

وزیر دانکن قرار است امروز متن دستورالعمل های هایزر را توسط c.o.b ارسال کند. موافقت شد که دستورالعمل ها باید به ویژه قوی و مثبت باشد.

وزیر ونس برای سالیوان تلگرافی برای شاه بفرستد.

متن اصلی سند

https://nsarchive.gwu.edu/document/24687-document-01-white-house-memorandum-record-informal-nsc-meeting-1200-115-pm-wednesday



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy