Saturday, Oct 28, 2023

صفحه نخست » ضرب‌وشتم پزشک آملی برای اخذ اعتراف اجباری

ایندیپندنت فارسی - یکی از نزدیکان فاطمه رجایی‌راد، پزشک متخصص اهل آمل در مازندران، روز شنبه ششم آبان، به ایندیپندنت فارسی خبر داد که ماموران اداره اطلاعات آمل، با بازداشت چندساعته، ضرب‌وشتم و تهدید این پزشک مخالف حجاب اجباری به صدور حکم سنگین قضایی و شلاق، او را مجبور کردند تا مقابل دوربین قرار بگیرد و متن ازپیش نوشته‌شده نیروهای امنیتی را درباره قبول اشتباه خود بیان کند.

1111.jpgفاطمه رجایی‌راد دارای دکترای دندانپزشکی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل، طی هفته گذشته و در جریان مراسم تجلیل از پزشکان نمونه شهرستان آمل به میزبانی سازمان نظام پزشکی این شهر، بدون حجاب اجباری برای دریافت لوح تقدیر جراح نمونه حضور یافته بود.

انتشار ویدیوی حضور بدون حجاب رجایی‌راد، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی پیدا کرد و در کنار تحسین شجاعت این پزشک ازسوی شمار زیادی از شهروندان ایرانی، تعدادی از مقام‌های حکومتی، از‌جمله نماینده علی خامنه‌ای در استان مازندران، امام جمعه آمل و تعدادی از مقام‌های دولتی این استان، خواهان «برخورد شدید» با این جراح نمونه شده بودند.

همچنین مقامات قضایی و امنیتی استان مازندران پس از انتشار این ویدیو، فعالیت مطب و پروانه طبابت این متخصص جراحی دهان، فک و صورت و همچنین تدریس او در دانشگاه علوم پزشکی بابل را تعلیق کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روز گذشته ویدیویی از فاطمه رجایی‌راد که او را با پوشش مقنعه در مطب شخصی‌اش نشان می‌داد، منتشر شد و او در این ویدیو، با چهره‌ای غمگین و صدایی لرزان، از شهروندان مذهبی بابت «توهین به مقدسات آن‌ها» و همچنین از نظام پزشکی آمل بابت توجه نکردن به «تذکرات به او برای رعایت حجاب»، عذرخواهی کرد.

فاطمه رجایی‌راد در این ویدیو همچنین گفت قصد پناهندگی سیاسی ندارد و افزود: «ریشه من در این آب و خاک است و قصد ترک کشورم را ندارم. من ایران را انتخاب کردم تا زندگی کنم، خدمت کنم و خاک بشوم و به همین خاطر باید تابع همه قوانین، اعم از رعایت حجاب باشم.»

سخنانی که با نوع تفکرات و سبک زندگی این پزشک در روزها و ماه‌های قبل بازداشتش تضاد دارد و تصاویر منتشرشده از او در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نشان می‌دهد که او طی یک سال گذشته و در حمایت از اعتراضات سراسری علیه حجاب اجباری، در مطب شخصی‌اش بدون روسری حاضر می‌شد.

فردی نزدیک به این پزشک به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «پس از انتشار ویدیوی مراسم روز پزشک در رسانه‌های اجتماعی، ماموران اداره اطلاعات آمل به مطب فاطمه رجایی‌راد هجوم آوردند و همراه با ضرب‌وشتم او را بازداشت کردند. سپس در بازجویی چندساعته از خانم رجایی‌راد، به او گفتند یا باید در یک ویدیو از جامعه مذهبی و حکومتی عذرخواهی کند، یا با حکم سنگین زندان و شلاق مواجه خواهد شد. این ویدیوی اعتراف اجباری هم با حضور ماموران اداره اطلاعات در مطب او ضبط و منتشر شده است. البته که با وجود این اعتراف اجباری، یک پرونده قضایی هم علیه او تشکیل شد و امروز صبح در دادگاه آمل مورد محاکمه و توهین‌های قاضی و بازجوها قرار گرفت.»

هم‌زمان، خبرگزاری‌های حکومتی در ایران نیز از احضار این دندانپزشک به دادستانی آمل خبر دادند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب، از فاطمه رجایی‌راد به‌‌دلیل مخالفتش با قانون سرکوبگرانه حجاب اجباری، به‌عنوان «پزشک خاطی» نام برد و خبر داد که او «برای روز شنبه ۶ آبان ماه به دادستانی آمل» احضار شده است.

همچنین سه نفر از مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی بابل، شامل رئیس دانشکده پیراپزشکی آمل، رئیس بیمارستان خمینی آمل و رئیس نظام پزشکی استان مازندران به دلیل حضور در این مراسم و واکنش نشان ندادن به حضور بدون حجاب فاطمه رجایی‌راد، به هیئت‌ تخلفات اداری علوم پزشکی بابل احضار شده‌اند.

هم‌زمان مقام‌های وزارت بهداشت نیز در حکمی، فرزاد قاسمی، متخصص قلب و عروق و رئیس بیمارستان امام خمینی آمل را که محل کار فاطمه رجایی‌راد است، از ریاست این بیمارستان برکنار کردند و عبدالله محمدی به‌عنوان سرپرست موقت این بیمارستان منصوب شد.

از سوی دیگر ابراهیم یعقوبیان، امام جمعه آمل، در جریان نماز روز ۵ آبان در این شهر، مخالفت فاطمه رجایی‌راد با حجاب اجباری را «هنجارشکنی و کشف حجاب یک پزشک» خواند و ادعا کرد که اقدام این پزشک زن در آئین روز پزشک، موجب «عصبانیت و دلخوری شهروندان» شده است و باید در این زمینه «اقدامات قانونی و برخورد قاطع» صورت پذیرد.

ابراهیم یعقوبیان افزود: «گر خطایی از فردی سر زد، باید در چهارچوب قانون با آن برخورد شود، ولی اگر کسی با قصد و عناد کاری را انجام داد، باید معاندان را سر جایشان نشاند.»

همچنین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده علی خامنه‌ای در استان مازندران و امام جمعه ساری، نیز سر باز زدن فاطمه رجایی‌راد از رعایت حجاب اجباری را «لکه ننگی برای مازندران و آمل» خواند و با پرونده‌سازی علیه او و طرح اتهام «حضور در اغتشاشات سال گذشته»، از اهدای جایزه به این زن انتقاد کرد.

محمدی لائینی با بیان اینکه «فاطمه رجایی‌راد در صفحه شخصی خود گفته که مسئولان می‌دانستند من نه روسری، نه توسری را قبول نمی‌کنم»، افزود: «واقعا جای تاسف دارد که کرسی استادی را در یک دانشگاه به یک چنین کسی بدهند که به این حرکات افتخار می‌کند، چون اصلا لیاقت روسری را ندارد و روسری او را قبول نمی‌کند.»

نماینده خامنه‌ای در مازندران همچنین خواهان برخورد با همه مدیران و مسئولان حاضر در مراسم روز پزشک آمل شد و گفت: «باید با کسانی که در آن جایگاه ایستادند و لوح تقدیر اهدا کردند، در مقابل این منکر اعتراض نکردند، تذکر ندادند و جایگاه را ترک نکردند و لوح تقدیر را به یک توهین‌کننده وقیح به بزرگ‌ترین دستورات اسلامی تقدیم کردند و کف زدند هم برخورد شود.»

ویدیوی عذرخواهی اجباری فاطمه رجایی‌راد، جراح نمونه شهر آمل به‌دلیل مخالفت با حجاب اجباری، در حالی در رسانه‌های حکومتی منتشر شده است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی سوابق طولانی در اخذ و انتشار اعترافات اجباری از منتقدان، مخالفان و معترضان دارند.

در بیشتر این موارد، قربانیان مدتی پس از پخش اعتراف و عذرخواهی اجباری، با تاکید بر مواضع قبلی خود، عنوان کرده‌اند که تحت فشار و تهدید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی مجبور به بیان اعتراف اجباری علیه خود شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy