Monday, Oct 30, 2023

صفحه نخست » ساندى تایمز: جمهوری اسلامی از یک سال پیش در کمین یک قتل عام

khamham.jpgکیهان لندن - روزنامه ساندى تایمز یکشنبه ٢٩ اکتبر نوشت: در سوم اکتبر، چهار روز قبل از شدیدترین حمله تروریستی تاریخ اسرائیل به آن کشور، علی خامنه‌ای، رهبر جمهورى اسلامى، پیامی مرموز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. وی در حساب رسمی خود در ایکس نوشت: «رژیم صهیونیستی در حال مرگ است.»

روز بعد، یکی دیگر از حساب‌های مقامات رژیم، نظر خامنه‌ای را بازنشر کرد و اینبار پرچم فلسطین را اضافه نمود.

سه هفته پس از کشتار ٧ اکتبر که در جریان آن بیش از ١۴٠۰ اسرائیلی به دست تروریست‌های حماس به قتل رسیدند، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می دهد تهران ممکن است مستقیم در طراحی و اجرای این حمله دست داشته باشد.

رژیم ایران سال‌های متمادیست که حامی اصلی حماس به شمار می‌رود؛ هر دو با هدفى یکسان و اعلام شده براى نابودی اسرائیل سهیم هستند. تهران به تسلیح و آموزش ستیزه‌جویان حماس کمک کرده و به گفته اسماعیل هنیه، رهبر حماس، سالانه ٧٠ میلیون دلار به آن کمک مالی می‌رساند.

این حمایت مقامات واشنگتن را بر آن داشت تا بلافاصله پس از این جنایت ادعا کنند که رژیم ایران «بطور گسترده» در این حمله با حماس همدست بوده است. یک منبع کاخ سفید به ساندی تایمز گفت: «که این حمله اثر انگشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد.»

هیچ دولتی تا کنون از داشتن اطلاعات خاصی حرفى به میان نیاورده که به آن اجازه دهد علناً تهران را مقصر بداند. با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که این ممکن است ناشی از تمایل غرب برای اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار باشد و اینکه آشکار شدن حقیقت فقط به زمان نیاز دارد.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

هفته گذشته، در حالی که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) برای حمله زمینی به غزه آماده می شدند، سخنگوی ارشد آن به در اختیار داشتن مدارک محکم و غیرقابل انکار در ارتباط با دست داشتن رژیم جمهورى اسلامى در حوادث اخیر اشاره کرد.

دریاسالار دانیال‌ هاگاری بدون اشاره به جزئیات گفت: «قبل از جنگ، رژیم ایران مستقیماً با دادن پول، آموزش و تسلیحات و دانش فنی به حماس کمک می‌کرد. حتی در حال حاضر، حکومت ایران از نظر اطلاعاتی به حماس کمک می کند.»

حمله حماس در جشن یهودیان

در ساعت شش و نیم صبح روز شنبه هفتم اکتبر در تعطیلات یهودیان، حماس شروع به پرتاب و رگبار بیش از ٢٠٠٠ موشک به سمت جنوب و مرکز اسرائیل، از جمله اورشلیم و تل آویو کرد.

دقایقی بعد، هکرهای تروریستی در پی حذف وبسایت‌هایی که هشدارهاى اطلاعاتى حیاتى به غیرنظامیان اسرائیلى مى دادند، برآمدند.

در مرز غزه، هواپیماهای بدون سرنشین کوادکوپتر، برج‌های دیده‌بانی ارتش اسرائیل را بمباران کردند و سیستم‌های شناسایی را قبل از حمله بیش از ١۵٠٠ مرد مسلح حماس، از جمله اعضای یگان ویژه نوخبا، به داخل خاک اسرائیل، از کار انداختند. بسیاری با موتورسیکلت آمدند، برخی دیگر با قایق، در حالی که چند نفر با پاراگلایدرهای برقی بر فراز حصار امنیتی مرزی پرواز می‌کردند.

تروریست‌ها تقریباً همه کسانی را که در حوزه دید آنها قرار داشتند، سلاخی کردند. به گفته یکی از بازماندگان، بیش از ٢۶٠ مهمان در جشنواره موسیقی سوپرنوا ترنس «مانند اردک» شکار شدند. بر اساس گزارش‌های مطبوعات اسرائیل، بسیاری از مهاجمان از کاپتاگون، یک محرک روانی که حاوی داروى آمفتامین است، استفاده می‌کردند.

سایر عوامل حماس شماری از شهرک‌های مجاور را هدف قرار دادند که ظاهراً طرح آنها را با جزئیات می‌دانستند. در جریان این حمله، نوزادان به همراه مادرانشان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و تمام خانواده‌ها زنده زنده در آتش سوختند. بسیاری از قربانیان تنها از طریق سوابق دندانپزشکی آنها شناسایی شده‌اند.

تروریست‌ها علاوه بر کشتن بیش از ١۴٠٠ نفر و مجروح کردن حداقل ۵٣٠٠ نفر دیگر، ٢٣٠ گروگان از جمله ده کودک زیر پنج سال و بازماندگان سالخورده‌ی هولوکاست را ربودند تا از آنها به عنوان ابزار معامله در غزه استفاده کنند.

گفته می شود یکی از ستیزه‌جویان اسیر شده حماس به بازجویان اسرائیلی گفته است که به ازای هر گروگانی که ربوده ، ١٠ هزار دلار و یک آپارتمان جدید به وی پیشنهاد شده است.

چارلز لیستر مدیر مبارزه با تروریسم در اندیشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفته است: «این گستاخانه‌ترین و وحشیانه‌ترین حمله‌ای است که حماس تا کنون علیه اسرائیل انجام داده است». حمله‌اى پیچیده، از زمین، دریا و هوا که حتا جزئیات سایبری هم داشت و مطلقاً هیچ دلیل موثقی وجود ندارد که رژیم ایران نقشی در آن نداشته باشد.»

اتاق عملیات مشترک

دو روز پس از این قتل عام، وال استریت ژورنال گزارش داد که رژیم ایران در یک سلسله جلساتی که از ماه اوت در بیروت برگزار شده بود، به برنامه‌ریزی و تدوین این حمله کمک کرده است.

این روزنامه مدعی شده که در جلسات دو هفته‌ای مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى از جمله سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس که به نمایندگی از على خامنه اى عملیات‌ خارجی را طراحی می‌کند و شخصیت‌های بلندپایه حماس و حزب‌الله که درواقع نماینده رژیم ایران در لبنان است، حضور داشتند.

این گزارش با استناد به منابع متعدد، مدعی شده که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى، حداقل در دو جلسه حضور داشته و «چراغ سبز» به حمله ٧ اکتبر را در بیروت نشان داده است. رژیم ایران و گروه تروریستی حماس هر دو این گزارش را تکذیب کرده‌اند. این در حالیست که یک مقام آمریکایی گفت: «ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تایید این گزارش نداریم.»

با این حال، دکتر ماتیو لویت، افسر سابق مبارزه با تروریسم اف‌بی‌آی که اکنون به عنوان تحلیلگر در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک کار می‌کند، گفته است: «حماس قبلاً به وجود یک «اتاق عملیات مشترک» در بیروت افتخار می کرد. مکانى که با مقامات جمهورى اسلامى و حزب‌الله ملاقات مى‌کرده است.»

لویت گفت: «حماس معمولاً توسط صالح العارورى، معاون رهبر این گروه و بنیانگذار شاخه نظامی آن، گردان‌های القسام، نمایندگی می‌شود. دولت ایالات متحده براى دستگیرى العارورى، ۵٧ ساله، که با ربودن و قتل یک نوجوان اسرائیلی- آمریکایی در کرانه باختری در سال ٢٠١۴ ارتباط داشته به عنوان بخشی از برنامه پاداش برای عدالت آمریکا، ۵ میلیون دلار (۴/١ میلیون پوند) جایزه تعیین کرده است.

عاروری چهارشنبه گذشته در کنار حسن نصرالله رهبر حزب الله و زیاد النخاله رئیس گروه تروریستی جهاد اسلامی فلسطین، برای گرفتن عکسی در بیروت حاضر شد. این افراد زیر تصاویر خامنه‌ای و روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی نشسته بودند.

نصرالله در اولین مداخله خود پس از حمله حماس به اسرائیل، از «گام‌هایی که محور مقاومت در این مرحله حساس برای دستیابی به پیروزی همه‌جانبه برداشته است» صحبت کرد.

آموزش دیدن برای ترور

دولت اسرائیل اکنون بر این باور است که حمله ٧ اکتبر بیش از یک سال پیش برنامه‌ریزی شده بوده است. در حالی که تمرکز دولت نتانیاهو بر منازعات سیاسی داخلی و خشونت در کرانه باختری بود، به نظر می رسد حماس اکثر ستیزه‌جویانش را در برابر دید آشکار دشمن سرسخت خود آموزش داده است.

تحلیل ویدئوهای تبلیغاتی حماس توسط شبکه خبری CNN نشان می‌دهد که حداقل از شش محل در غزه احتمالا استفاده شده است. دو مکان کمتر از یک مایل از مرز با اسرائیل فاصله دارند و شامل یک روستای ساختگی برای شبیه‌سازی جنگ چریکی شهری بنا شده است.

هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که حدود ۵٠٠ جنگجو از حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ماه سپتامبر تحت آموزش رزمی تخصصی زیر نظر مربیان نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران آموزش دیدند.

بر اساس گزارش‌ها، این تمرین‌ها تحت نظارت اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس بوده است. مقامات آمریکایی گفته اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بطور منظم نیروهای نیابتی خود را در ایران یا در اردوگاه‌های حزب‌الله لبنان آموزش می‌داده و هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که نشان دهد تمرین‌های اخیر بطور ویژه برای آماده‌ شدن جهت ارتکاب جنایات هفتم اکتبر بوده است.

یک منبع امنیتی پیشین اسرائیل گفته: «مصر اطلاع داده بود که "هزاران" تن از عوامل حماس در حال آموزش در غزه دیده شده‌اند.»

او افزوده: «به نظر مى رسد زمانی که قاهره به همسایه خود هشدار داده بود که "رویدادى وحشتناک" در راه است، تل آویو تصور کرده عوامل حماس صرفاً در حال انجام یک تمرین نظامی هستند.»

وى ادامه داده: «این جریان برای ماه‌ها ادامه داشته، اما اسرائیل فکر می‌کرد فقط یک رزمایش بزرگ است.»

کارخانه‌های زیرزمینی اسلحه‌سازی

کارشناسان بر این باورند که تسلیحات مورد استفاده حماس، از راکت گرفته تا تفنگ‌های تهاجمی، احتمالا قبلاً توسط تهران تهیه شده یا در اکثر موارد با استفاده از امکانات جمهوری اسلامی در غزه ساخته شده است.

چارلز لیستر مدیر مبارزه با تروریسم در اندیشکده موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: «تسلیحات جدیدى که در این عرصه به کار گرفته شده‌اند از جمله موشک‌های بالستیک، غالبا، ابتدا از طریق دریا و سپس از طریق شبکه وسیع تونل‌هایی که از "سینا" در مصر عبور می‌کنند، بطور قاچاق به نوار غزه وارد شده بودند.»

وى افزود: «مهندسان حماس نیز پیش از بازگشت به غزه برای راه‌اندازی خطوط تولید داخلی برای آموزش به ایران فرستاده شده بودند که اغلب در کارخانه‌های زیرزمینی صورت گرفته است.» لیستر اضافه کرد: «اینهمه نشانه‌ی ظرفیت‌سازی برای حمله است.»

او ادامه داد: «در چند هفته گذشته پس از حمله، چند ویدئو از شاخه نظامی حماس منتشر شده است که تصاویرى کوتاه از این تأسیسات را نشان می‌دهند. از جمله یکی از آنها ساخت نارنجک‌های راکت‌زن زره‌پوش را نشان می‌داد که کپی مستقیم سیستم ایرانی مورد استفاده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است.»

علی باراکا سخنگوی حماس به سرویس عربی روسیه (آرتی) گفت: ما کارخانه‌های محلی برای همه چیز داریم: موشک‌هایی با بُرد ٢۵٠ کیلومتر، ١۶٠ کیلومتر، ٨٠ کیلومتر و ١٠ کیلومتر. همچنین کارخانه خمپاره، کلاشنیکف و گلوله‌های آن را داریم. ما گلوله‌ها را با اجازه روس‌ها در غزه می‌سازیم.»

بسیاری از فلز مورد استفاده در ساخت این سلاح‌ها در طول سال‌ها از ساختمان‌هایی به دست آمده که توسط حملات هوایی اسرائیل تخریب شده بودند.

عملیات نهایی

اگرچه تهران همچنان هرگونه نقش مستقیم در قتل عام ٧ اکتبر را انکار می کند، اما از زمانی که اسرائیل قصد خود را برای نابودی حماس اعلام کرد و بمباران هوایی غزه را آغاز کرد، تمامی نیروهای نیابتی خود را در منطقه فعال نموده است.

حزب‌الله آماده حمله به جبهه شمالی اسرائیل است. شورشیان حوثی در یمن موشک‌هایی را از مسیر دریای سرخ به سوی اسرائیل پرتاب کرده‌اند و پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه و عراق نیز مورد حمله شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران قرار گرفته‌اند.

شیمریت مایر مشاور ارشد سیاست خارجی نفتالی بنت نخست وزیر سابق اسرائیل گفته است: «این یک عملیات نهایی است. حماس تنها نیست. حماس بخشی از یک شبکه است و محور مقاومت، بسیار وفادار، هماهنگ و مطلع است.»

مایر افراد و تشکیلاتی مانند اسماعیل قاآنی و نیروی قدس را در «رأس محور» دانسته و گفته: «آنها مدیران کلان اتفاقاتی هستند که این روزها روی می‌دهند.»

در این میان، چارلز لیستر بر این باور است که سرانجام شواهد قابل اتکا مبنی بر دخالت تهران در حمله حماس «به‌موقع» آشکار خواهد شد، اما آمریکا و متحدانش اکنون اساساً در پی کاهش تنش و جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه هستند.

او تأکید کرده: «اثبات و نشان دادن آشکار دخالت جمهوری اسلامی ایران در این حمله مانند ریختن بنزین بر آتش است و ابعاد جدید و خطرناکی به یک وضعیت بسیار خطیر می‌بخشد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy