Monday, Oct 30, 2023

صفحه نخست » هشدار روزنامه جمهوری اسلامی در مورد تهدیدات اعزامی‌های طالبان

taliban.jpgکیهان لندن - روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه در سرمقاله خود با عنوان «فرصتی که به تهدید تبدیل شد» خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته است با اینکه هر روز حادثه‌ای تلخ در نقاط مختلف کشور به دست «اعزامی‌های طالبان» رخ می‌دهد اما مقامات نظام هنوز هم حاضر نیستند دست از تطهیرشان بردارند.

این روزنامه به جزئیات دقیقی در مورد نوع تهدیدات یا اقدامات ضدامنیتی مورد ادعای خود اشاره نکرده است اما خطاب به مسئولان نظام می‌نویسد، «هرقدر هم شما اخبار این حوادث را که حتا تا بیخ گوش تهران هم آمده کتمان کنید، دنیای ارتباطات آن را به گوش مردم می‌رساند.»

در بخشی از این نوشتار آمده، «هیچ ایرانی باوجدانی با اصل مهاجرت مردم سایر کشورها از جمله مردم افغانستان در چارچوب‌های ضرورت و نیازشان به این اقدام، مخالف نیست... [اما] از تابستان ۱۴۰۰ که افغانستان توسط گروه ترویستی طالبان اشغال شد، تعداد مهاجرین، نوع مهاجرت و پیامدهای آن به شدت تغییر کرد. این تغییرات با تهدیدهائی برای امنیت، سلامت، اقتصاد و فرهنگ ایران همراه شد که بی‌توجهی به آنها مخاطرات زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در ادامه، روزنامه «جمهوری اسلامی» تأکید می‌کند «آنچه مایه نگرانی است اینست که مسئولان مربوطه در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هائی که موضوع اتباع به آنها مربوط می‌شود، اهتمام لازم را نسبت به مقابله با این تهدیدها ندارند و حتا در پاره‌ای از موارد به توجیه ناموجه واقعیت‌های تلخی که وجودشان قابل انکار نیست می‌پردازند. این، یعنی تبدیل کردن فرصت تعامل صحیح و قانونی با مهاجرین به تهدیدی که آینده‌ای بسیار نگران‌‌کننده را رقم خواهد زد.»

این روزنامه با اشاره به اخراج اعضای طالبان از پاکستان هشدار داده مسئولان نظام «نباید توطئه آمریکا را در موضوع فلسطین و عراق و سوریه و لبنان و یمن خلاصه کنند. در مرزهای خودمان ایادی آمریکا بسیار فعالند که یک مورد آن، مرز شرقی و همسایه تطهیرشده طالبان است.»

بعد از سقوط دولت سابق افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان شمار زیادی از مقامات جمهوری اسلامی به حمایت از این گروه تروریستی پرداختند. احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گفت «طالبان از جنبش‌های اصیل منطقه است» و «ما با طالبان دشمن مشترک داریم». علی شمخانی دبیر سابق شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز رهبران طالبان را به خاطر عزم‌شان برای جنگیدن با آمریکا ستایش می‌کرد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه «دولت تدبیروامید» نیز برای آنها فرش قرمز در تهران پهن کرد.

اینهمه در حالیست که در دو سال گذشته بارها اعضای طالبان به مرزابان ایرانی تیراندازی کردند. شماری از سربازان هنگ مرزی در این درگیری‌ها کشته شده و یا به گروگان گرفته شدند و در دخمه‌های مرزی شکنجه و تحقیر شدند.

یکی از اصلی‌ترین اختلافات میان طالبان و جمهوری اسلامی بر سر «حقابه هیرمند» است. با وجود اینکه مقامات سیاسی نظام ادعا کردند مسئله از طریق دیپلماتیک حل‌ و فصل شده اما مشکل همچنان به قوت خود باقیست.

حضور طرفداران طالبان در تجمعات طرفداران گروه تروریستی حماس که از جمله در شهرهای اروپایی برگزار می‌شود زنگ خطر را علیه منافع ملّی ایران بیش از پیش به صدا درمی‌آورد. به ویژه آنکه به نظر می‌رسد حکومت بطور سازمانیافته گروه‌هایی از افغانستانی‌های نزدیک یا وابسته به طالبان را به ایران وارد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy