Tuesday, Oct 31, 2023

صفحه نخست » بیانیه شجاعانه کانون کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما در واکنش به ممنوع‌الکاری زنان بازیگر

actresses.jpgسینماگران: در کنار زنان بازیگر می‌ایستیم و به انتخابشان احترام می‌گذاریم

ایندیپندنت فارسی - در ادامه واکنش‌ها به ممنوع‌الکاری زنان بازیگری که حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند، کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در بیانیه‌ای مشترک به وزارت ارشاد کنایه زد و نوشت در حالی‌ که این بازیگران خودشان اعلام کرده‌اند به ادامه فعالیت سینمایی تمایلی ندارند، اعلام خبر ممنوع‌الکاری آن‌ها از سوی مسئولان وزارت ارشاد مصداق بارز «بحران‌زایی» است.

این سینماگران تاکید کردند که اقدام وزارت ارشاد «استقلال قوا» در جمهوری اسلامی را «نقض» می‌کند و «خلاف قانون اساسی و قوانین پایین‌دستی» است.

شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سینما در ادامه تاکید کرد که در کنار بازیگران زن سینما می‌ایستد و «ضمن احترام به انتخاب آنان، حق پیگیری و تقاضای رسیدگی حقوقی و حق‌خواهی قانونی را به قانون‌شکنی مسئولان اجرایی در هر رتبه و جایگاهی را که باشند، برای خود محفوظ می‌داند».

به گزارش خانه سینما، امضاکنندگان این بیانیه از سخنان محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما، که گفته بود به جای ممنوع‌الکاری سینماگران باید «مسئولان بحران‌زا» ممنوع‌الفعالیت شوند، اعلام حمایت کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

عسگرپور در واکنش به ممنوع‌الکاری بازیگران به سینما اعتماد گفت: «اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده‌اند و معتقدند هرکس قانون را رعایت نمی‌کند، نمی‌تواند فعالیت داشته باشد، پس بدانند خودشان اولین کسانی‌اند که باید ممنوع‌الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند.»

پیش از این، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو سینماگر منتقد و مخالف جمهوری اسلامی، نیز در بیانیه‌ای مشترک به زنان سینماگری که ممنوع‌الکار شده‌اند، ادای احترام کردند.

واکنش‌ها به ممنوع‌الکاری سینماگران زن پس از آن شروع شد که حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، رسما اعلام کرد بازیگرانی که کشف حجاب کردند از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند. سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، هم در سوم آبان این سخنان را تایید کرد.

کتایون ریاحی از نخستین زنان بازیگری که در جریان خیزش سراسری حجاب اجباری را کنار گذاشت، اولین نفری بود که به سخنان وزیر ارشاد واکنش نشان داد و در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشت: «شرافتم اجازه فعالیت در سینمای کنونی را نمی‌دهد.»

پانته‌آ بهرام هم در واکنش به سخنان اسماعیلی نوشت که ممنوع‌الکاری «حتی آخرین دغدغه‌» او هم نیست.

ترانه علیدوستی نیز شنبه ششم آبان در یک روایتگر در اینستاگرام، ادعای ممنوع‌الکاری را «اضافه‌گویی» خواند و خطاب به مقام‌های حکومتی نوشت: «از آن روسری‌هایی که در فیلم‌هایتان به زور سرمان کردید، هنوز خون می‌چکد. من پارچه‌ای را که خواهرانم را کشت، برای فیلم‌های شما به سر نمی‌کنم.»

مهتاب نصیرپور، کارگران و بازیگر تئاتر و سینما، هم در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که در حمایت از همکارانش و برای «اعتراض به رفتارها و تصمیم‌های نا‌بخردانه» در هیچ‌یک از تولیدات سینما و تئاتر حضور پیدا نخواهد کرد.

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی ایران، باران کوثری، ترانه علیدوستی، شقایق دهقان، ویشکا آسایش، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه، افسانه بایگان، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، آزاده صمدی و لیلا بلوکات از بازیگرانی‌اند که به دلیل کنار گذاشتن حجاب اجباری ممنوع‌الکار شده‌اند.

بر اساس مصوبه موسوم به «عفاف و حجاب»، تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، موظف‌اند از بازیگران و مجریان آثارشان بابت التزام به قانون [رعایت حجاب اجباری] تا دو سال پس از پخش اثر مذکور تعهد بگیرند و به گفته امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، چنانچه تهیه‌کننده‌ای این کار را انجام ندهد و این ضمانت‌نامه را نگیرد، خودش جریمه خواهد شد؛ ضمن اینکه از پخش اثرش نیز جلوگیری می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy