Wednesday, Nov 1, 2023

صفحه نخست » فایننشال تایمز: حماس شبیه ویت‌کنگ ها می جنگد

ft.jpgروزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز نوشت: در ماه اوت، ژنرال اسحاق بریک، بازرس نظامی سابق اسرائیل، هشدار داد که تل آویو «آماده جنگ نیست». در واقع، سربازان دولت اسرائیل از سال ۲۰۱۴ در یک نبرد زمینی بزرگ شرکت نکرده بودند و مقامات بلندپایه آن، زمان خود را صرف تهدید‌های بالقوه از سوی ایران مصرف کرده بودند نه سرزمین های اطراف.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: در همین حال، مقامات نظامی و تحلیلگران گفتند که حماس از سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹، زمانی که برای اولین بار با حمله زمینی اسرائیل مبارزه کرد، از نظر نظامی قوی‌تر شده است.

حتی در آن زمان، شاخه نظامی حماس، گردان القسام، ۱۶۰۰۰ جنگجو را در کنار ۲۰۰۰ نیروی رزمی به میدان فرستاد. به گفته ارتش اسرائیل، اکنون حماس ۴۰۰۰۰ نیروی زبده و زرادخانه هواپیما‌های بدون سرنشین و حدود ۳۰۰۰۰ راکت در اختیار دارد. این گروه از ۷ اکتبر ۸۵۰۰ راکت شلیک کرده است و رهگیر‌های گنبد آهنین اسرائیل را تا حدی تخلیه کرده، تا حدی که ایالات متحده مجبور به ار تجهییزات کمکی در این باره شده است.

امیل حوکیم، مدیر امنیت منطقه‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، با اشاره به نیرو‌های سپاه پاسداران ایران و قدرتمندترین نماینده آن یعنی حزب‌الله لبنان، گفت: حماس توسط «بهترین‌ها» آموزش دیده است.

حوکیم گفت: «حماس همچنین سازمانی ست که مدام در حال یادگیری است که چندین بار با نیرو‌های اسرائیلی جنگیده است. حماس زمین خود را به خوبی می‌شناسد و به شدت و با هوشمندی از آن دفاع خواهد کرد.»

نیرو‌های حماس در حمله ۷ اکتبر خود نشان دادند که می‌توانند عملیاتی کاملاً هماهنگ را انجام دهند که شامل حداقل ۱۵۰۰ سرباز بود که از زمین، هوا و دریا به اسرائیل حمله بردند. این حمله زیر پوشش رگبار ۳۰۰۰ راکت که تقریباً سیستم گنبد آهنین اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌داد، انجام شد.

در غزه، حماس شبکه عظیمی از تونل‌های عمیق و ضد بمب را حفر کرده و آن‌ها را با مواد لازم برای مقاومت در برابر محاصره چند ماهه اسرائیل آماده کرده است.

علی برکه، یکی از اعضای ارشد رهبری سیاسی حماس، هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت: «ما قبل از حمله زمینی [اسرائیل]، برای تهاجم زمینی شان آماده بودیم.»

وی افزود: «ما برای دشمن غافلگیری داریم. ما از پس جنگ شهری راحت‌تر از جنگ هوایی برمی آییم.»

بسیاری از درس‌های نظامی که حماس از حزب‌الله آموخته، ناشی از دوره‌ای سرنوشت‌ساز در سال ۱۹۹۲ است، زمانی که اسرائیل حدود ۴۰۰ فلسطینی از جمله رهبران حماس را به لبنان تبعید کرد.

ایران و حزب الله که عمدتاً شیعه هستند، این را فرصتی برای همکاری با حماس سنی پس از پرورش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه، (گروهی کوچکتر شبه نظامی که در این نبرد نیز حضور دارد) می‌دیدند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که حزب الله فناوری راکتی، آموزش و تکنیک‌های دیگر را با حماس به اشتراک گذاشته است.

بیروت از آن زمان به خانه چندین تن از رهبران حماس تبدیل شد و به مرور زمان، حماس شروع به حضور نظامی در لبنان کرد. از آن زمان حماس به طور پیوسته کیفیت تسلیحات خود را بهبود بخشیده است، قطعاتی را برای تبدیل راکت‌های ساده به سلاح‌های دقیق هدایت شونده قاچاق می‌کند و حتی پهپاد دریایی تولید می‌کند.

به گفته حماس، این گروه اکنون موشک‌های ضدهوایی «Mutabar-۱» می‌سازد که می‌تواند هلیکوپتر‌های اسرائیلی را از بین ببرد. همچنین راکت‌های ضد تانک «ال یاسین» را تولید می‌کند که می‌تواند به زره تانک‌های مرکاوا اسرائیل نفوذ کند.

در همین حال، حماس سبکی از جنگ شهری را پرورش داده است که تحت تأثیر ضرورت مقابله با برتری تکنولوژیکی و هوایی اسرائیل است. این باعث شده است که آن‌ها بر روی نبرد خیابانی به عنوان راهی برای امکان ضربه بیشتر به اسرائیل تمرکز کنند.

حوکیم با اشاره به جنگجویان کمونیست که در نهایت نیرو‌های آمریکایی را در جنگ ویتنام شکست دادند، گفت: حماس به ویت‌کنگ شبیه است.

درست مانند ویت کنگ‌ها در ویتنام، حماس غزه را به قلعه‌ای از سنگر‌ها و حفره‌ها تبدیل کرده است - از جمله شبکه ۴۰۰ کیلومتری که جنگجویان حماس می‌توانند در طول حملات هوایی اسرائیل در آن پناه بگیرند و از عقب برای حمله به نیرو‌های اسرائیلی استفاده کنند.

با پیشروی نیرو‌های اسرائیلی به عمق غزه، حماس احتمالاً سعی خواهد کرد از کمین‌های خیاباتی، حملات سریع و بمب‌های استتار شده برای نابودی نیرو‌های ذخیره اسرائیل و درگیری‌های خیابانی استفاده کند.

بلال یاساب، یکی از اعضای اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت: «حماس دکترین مدونی ندارد. رویکرد آن بیشتر آسیب رسانی و صدمه زدن حداکثری به اسرائیلی‌ها با استفاده ترکیبی از نیرو‌های هیبریدی و متعارف است.»

وی افزود: «عملیات‌ها نیز به شدت غیرمتمرکز هستند. یک نوع ساختار نظامی سلولی وجود دارد که در آن هر گروهی جداگانه فعالیت می‌کند.»

عملیات تبلیغاتی حماس جزء مهمی از ابزار‌های این گروه است. به گفته تحلیلگران نظامی، هلیکوپتر‌های سرنگون شده اسرائیلی، تانک‌های منهدم شده یا سربازان اسیر شده به این گروه شبه نظامی کمک می‌کنند تا تصویری از پیروزی ارائه دهند.

همزمان، راکت‌های شلیک شده از پرتابگر‌های مخفی به دنبال بردن جنگ به عمق خاک اسرائیل و تقویت پایگاه پشتیبانی حماس است، مانند زمانی که فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل آویو در طول جنگ ۵۰ روزه ۲۰۱۴ بسته شد.

درس دیگری که حماس از دیگر گروه‌های شبه نظامی یاد گرفت، اهمیت برقراری تماس‌های امن است. در حالی که حزب الله شبکه فیبر نوری خود را ساخته است، حماس با استفاده از خطوط تلفن و سیم‌های کلفت، امنیت عملیاتی خود را حفظ کرده و در عین حال از دستگاه‌هایی که قابل هک هستند یا دارای امضای الکترونیکی هستند اجتناب می‌کند.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت، یکی از دلایلی که اسرائیل قادر به پیش بینی حمله ۷ اکتبر نبود این بود که به "تماس‌های اشتباه" گوش می‌داد. در همین حال، اطلاعات مهم نظامی یا از طریق آن سیستم «آنالوگ» یا سیستم رمزگذاری شده دیگری که احتمالاً از ایران وارد شده بود و برای اسرائیل ناشناخته بود، به اشتراک گذاشته می‌شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy