Friday, Apr 5, 2024

صفحه نخست » انتخاب بین بد و بدتر: تأمین بازدارندگی ایران در برابر تجاوزات و اقدامات تروریستی اسرائیل

ag.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

در این شرایط بحرانی و بسیار خطرناک، چند نکته به نظرم می رسد که با عجله می نویسم و امیدوارم که پرسش برانگیز باشد و ما را به فکر و تأمل دوباره وا دارد:

اول- بدترین و عالی ترین: بدترین و عالی ترین دو سر یک طیف هستند که در دنیای واقع هیچ گاه به آنها نمی توان رسید. اما مهم است که بدانیم در کدام سوی طیف قرار داریم. این گونه نیست که یک کشور همیشه فرصت داشته باشد میان خوب و بد دست به انتخاب بزند. گاهی یک کشور در شرایطی قرار می گیرد که مجبور است میان بد و بدتر دست به انتخاب بزند. ایران و اسرائیل اینک در چنین شرایطی قرار دارند. به همین دلیل اسرائیل نسل کشی و هولوکاستی کردن غزه را انتخاب کرد. هولوکاستی که- برخلاف هولوکاستی که نازی ها خلق کردند- همزمان در منظر جهانی قرار دارد و همه در حال تماشای فجایع آن هستند.

با توجه به این واقعیت دونالد ترامپ تا کنون سه بار گفته است که اسرائیل باید سریع با پیروزی جنگ غزه را تمام کند، برای اینکه همه جهان ویرانی ها و کشتارهایش را می بینند و اسرائیل در جهان منزوی خواهد شد.

ادعای ترامپ متضمن دو نکته است، الف- اسرائیل هر کشتار و ویرانی ای که قرار است انجام دهد، به سرعت انجام دهد و کار را تمام کند. ب- اگر می تواند مانع انعکاس این نسل کشی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی جهان شود، مانع تصویر برداری و ارسال آنها شود. به همین دلیل نتانیاهو دستور داده شبکه الجزیره باید به کار خود پایان دهد.

دوم- بد و بدترِ ایران: اتخاذ هر سیاستی هزینه بردار و ریسک پذیر است. ایران باید در چنین موقعیتِ بد و بدتری برای خود در برابر تجاوزهای مکرر اسرائیل بازدارندگی ایجاد کند. تأمین بازدارندگی برای ایران مشروط به واکنش نشان دادن به کنش های خرابکارانه و عملیات تروریستیِ مکرر اسرائیل علیه ایران و در ایران است. بدون واکنش، بازدارندگی ای در کار نخواهد بود. اما جنگ، اگر نگوییم بدترین گزینه است، دستکم بدیل بسیار بدی است. به همین دلیل باید به این اصل تنظیم کننده عمل شود: «ایران نباید تحت هیچ شرایطی به "سیاه چاله جنگ" پرتاب شود.»

هدف اساسی و همیشگی اسرائیل در چند دهه گذشته پرتاب ایران به جنگی بوده که یک طرفش آمریکا باشد. جنگ های آخرالزمانی مطلوب اسرائیل و صهیونیست های مسیحی است. هر دو طرف گمان می کنند از این طریق به ظهور مسیح شان کمک می کنند و می رسند. نتانیاهو قبل از آغاز حمله به غزه به قصه ی افسانه ای عمالین در عهد عتیق برای نسل کشی مردم غزه استناد کرد و گفت مطابق همان با شما رفتار می کنم و کرد. یعنی زن و کودک و نوزادشان را هم قتل عام کرد. یک نسل کشی تمام عیار بر اساس یک داستان غیر واقعیِ اسطوره ای.

برای جنگ با ایران هم نتانیاهو- و دیگر رهبران اسرائیل- بارها به یک قصه افسانه ای دیگر عهد عتیق استاد کرده و می کنند: رمان استر.

نتانیاهو در مارس ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا گفت: «همه ما در مورد یک فرماندار ایرانی به نام هامان خوانده ایم که نقشه ای طراحی کرد که تمام مردم یهود را ۲۵۰۰ سال پیش از میان ببرد. ولی یک زن شجاع یهودی- ملکه استر- نقشه را بر ملا کرد و به مردم یهودی حق دفاع از خود را بخشید.»

نتانیاهو در ۲۰ اسفند ۹۵ در مسکو با پوتین دیدار کرد. پوتین در آغاز این دیدار عید یهودی پوریم را به نتانیاهو تبریک گفت. نخست‌ وزیر اسرائیل هم در پاسخ گفت که یهودیان پوریم را جشن می‌گیرند چون پرشیا «موفق نشد یهودیان را نابود کند» و اضافه کرد که «امروز هم وارث پرشیا، ایران، تلاش دارد دولت یهودیان را نابود کند.» رئیس‌جمهوری روسیه هم در پاسخ گفت که این وقایع ۲۵۰۰ سال پیش رخ داده است و «حالا در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم» و گفت که درباره مشکلات روز در منطقه صحبت کنند.

آن افسانه را نتانیاهو و اسرائیلی ها واقعیت به شمار می آورند. داستانی که به گفته نتانیاهو براساس آن، «یک ایرانی» قصد نابودی یهودیان را داشته، اما با کمک استر و مجوز شاه به استر، یهودیان ۷۵ هزار ایرانی را قتل عام کرده اند. قتل عامی که با توجه به جمعیت آن روز ایران، یک نسل کشی به شمار می رود. نتانیاهو می گوید استر «حق دفاع» به یهودیان داد. یعنی نسل کشی ۷۵ هزار انسان برای جرمی که حتی مطابق آن افسانه اصلاً اتفاق نیفتاده بوده است. (در سال ۲۰۱۷ این سخنان نتانیاهو را در مقاله مبسوط «ایران یهودستیز: واقعیت یا اختراع نتانیاهو؟» که در ۶ بخش در «هافینگتون پست» منتشر شد و سپس متن فارسی کامل آن در گویانیوز منتشر شد، نقد کردم).

این قصه در اسرائیل خریداران بسیاری دارد و یهودیان که آن را حقیقت و واقعیت تاریخی به شمار می آورند، همه ساله ایرانی کشی را جشن می گیرند. اما خشاریارشا که پادشاهی اهل تساهل و مدارا بود، چگونه اجازه می دهد که ۷۵ هزار ایرانیِ رعایای او را یهودیان قتل عام کنند؟ چگونه آن ۷۵ هزار نفر مطلقا هیچ مقاومتی نکردند و ایستادند که یهودیان آنها را قتل عام کنند؟ اما نکته مهمتر، کتاب های تاریخی نوشته اند که نام ملکه پارسیان و همسر خشاریارشا آمِستریس (Amestris) بوده است و در هیچ منبع تاریخی سخنی از وِشتی و اِستِر نرفته است. مُردِخای هم باید در این دوران ۱۵۰ ساله باشد که این هم واقعیت تاریخی ندارد. اصلاً استری وجود نداشته است، مانند امامزاده هایی است که در ایران در رقابت ساخته شده اند و بسیاری از آنها قطعا دروغ محض است.

نتانیاهو و اسرائیلی ها چندین دهه است که به دنبال نابودی ایران بوده و هستند. آنان پیش از حمله آمریکا به عراق، به رهبران آمریکا می گفتند اول باید به ایران حمله نظامی کنید. در چند دهه اخیر بارها و بارها اسرائیل از آمریکا خواسته است که به ایران حمله کند و نتانیاهو در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ سه بار دستور حمله به ایران را صادر کرد که یک بار آمریکا و دوبار خود مقامات نظامی اسرائیل مانع او شدند. همه اینها پیش از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ است.

سوم- رضا پهلوی متحد نتانیاهو عیله ایران: رضا پهلوی که با نتانیاهو علیه ایران وحدت کرده، تا کنون چندین بار نسل کشی ایرانیان را به نتانیاهو و اسرائیل تبریک گفته است. او در همه موارد جای خشاریاشا را با کوروش عوض کرده است و گمان می کند که افسانه استر یک داستان واقعی و حقیقی است. چون رضا پهلوی اصلا یکبار هم عهد عتیق و عهد جدید و دیگر متون مقدس دینی را نخوانده است(از تاریخ و فرهنگ ایران زمین به کلی بیگانه است و اصلاً متون بزرگ ایرانیان- شاهنامه ی فردوسی، مثنوی مولوی، بوستان و گلستان سعدی، دیوان حافظ، و...- را نخوانده است). مشاوران جوان اسلام ستیزاش که در سفر به اسرائیل او را همراهی کردند، نیز با این متون بیگانه اند. آنان در زمان اوباما در «روز آنلاین» می نوشتند که تنها راه فقط و فقط حمله نظامی آمریکا به ایران است. و می نوشتند که ژنرال پینوشه و ژنرال سیسی در شیلی و مصر بسیار کار خوبی کردند که کودتا کردند و مردم را کشتند، اگر شاه هم مانند آنها مردم را می کشت، در ایران انقلاب نمی شد. در حالی که در دوران انقلاب شاه حدود سه هزار نفر را کشت و انقلاب شد. معلوم نیست او انتظار چند هزار کشته را دارد؟ سخنان یاوه ای هم علیه پیامبر اسلام و امام حسین نوشته که جای ذکرشان اینجا نیست.

مهم نیست که محققان نشان داده اند که رمان استر در عهد عتیق یک افسانه است و واقعیت تاریخی ندارد و یهودیان ۷۵ هزار ایرانی را قتل عام نکرده اند، مهم این است که نتانیاهو، اسرائیلی ها، رضا پهلوی و مریدانش این افسانه را حقیقت به شمار می آورند و نتانیاهو در صدد تکرار آن است.

چهارم- وحدت اسرائیلی در نسل کشی فلسطینی ها و ایرانی ها: اسرائیلی ها با نتانیاهو اختلافات اساسی دارند. اما اختلاف اپوزیسیون اسرائیل با نتانیاهو بر سر سیاست خارجی و نسل کشی اسرائیل در غزه و یا جنگ با ایران نیست. آنها می گویند ما بهتر از او می توانستیم مسئله فلسطین و ایران را حل کنیم. حتی المرت- نخست وزیر اسبق اسرائیل- و دیگران به صراحت در مصاحبه ها گفته اند که نتایناهو در غزه نه نسل کشی کرده و نه حتی جنایتی مرتکب شده است. این در حالی است که اسرائیل دستکم تاکنون ۳۳ هزار فلسطینی را کشته، بیش از ۷۶ هزار نفر آنان را زخمی کرده و ۷ هزار نفر هم زیر آوارها هستند که آنان را هم مرده باید به شمار آورد. ۷۳ درصد این قربانیان کودک و زن هستند. تونی بلینکن- وزیر خارجه آمریکا- که یک صهیونیست جدی وطرفدار تمام عیار اسرائیل است، پنج شنبه گفت که اینک صد در صد مردم فلسطین در معرض گرسنگی هستند و صد در صدشان هم نیاز به کمک دارند و آنهایی که فداکاری می کنند تا به مردم گرسنه کمک کنند نباید جانشان در خطر باشد...حمله هولناک این هفته به آشپزخانه مرکزی جهانی اولین حادثه از این دست نبود. باید آخرین باشد.

اسرائیلی ها- علی رغم اختلافات داخلی- در برابر فلسطینی ها و بیش از آن در برابر ایران وحدت کامل و تمام عیار دارند. برای نابودی کسانی که دشمن به شمار می آورند، انجام هر کاری- تأکید می کنم هر کاری- را مشروع می دانند، از تروریسم دولتی تا نسل کشی و آپارتاید و اشغالگری و جنایات جنگی.

اما در ایران وضع معکوس است. مخالفان و منتقدان و رقبای داخلی هم مشکل و مسئله را سیاست خارجی حکومت می دانند که برحق است. در حالی که در شرایط بسیار بحرانی و خطرناک کنونی باید به خاطر منافع ملی ایران و ایرانیان ، وحدت ملی داشته باشند. آن هم در برابر دشمن خارجی که معتقد به تجزیه ایران بوده و به همین دلیل همیشه از اقلیت های قومی و مذهبی حمایت عملی کرده و می کند.

پنجم- افسانه ی دموکراسی اسرائیل: اسرائیل- برخلاف تصورات ساده لوحانه- دموکراسی نبوده و نیست. یک رژیم اشغالگر، آپارتاید، استعمارگر، تروریست، جنایتکار جنگی و نسل کش است. می گویند همه اینها هست، ولی علیه مسلمانان و فلسطینی ها، نه یهودیان. آیا دولتی با این ویژگی ها دموکراسی است؟

آیا فردی می تواند در خانه عاشق همسر و فرزندان خود باشد و روابط دموکراتیکی با آنها داشته باشد و در خارج خانه دست به قتل عام همسایه ها بزند؟ مسیح می گفت: همسایه ات را دوست بدار. اگر قرار بر شیوه ی اسرائیلی ها باشد، هیتلر و نازی ها هم در خانه با همسر و فرزندانشان خوش رفتار بودند، اما در بیرون خانه و نسبت به همسایه ها فاجعه ی هولوکاست را خلق کردند و یهودیان بی گناه را قتل عام کردند. پس هیتلر و نازی ها را هم باید دموکراسی به شمار آورد.

ششم: ضرورت حفظ وحدت ملی حول منافع ملی و حفظ ایران: همانگونه که اسرائیلی ها از رژیم آپارتاید و نسل کش خود دفاع می کنند، ایرانی ها هم باید در این شرایط بسیار بحرانی از ایران دفاع کنند. قطعا باید در برابر تجاوزهای مکرر چنین دشمنی با این خصوصیات، وحدت ملی را حفظ کرد.

نباید در حمله آمریکا و انگلیس به عراق گفت تونی بلر- که مخالفان جنگ عراق در سراسر جهان او را «توله سگ» جرج بوش می خواندند- بهترین سیاستمدار جهان است و آمریکا پس از عراق به ایران حمله خواهد کرد و حمله اش مفید است، و امروز هم گفت که نظر اسرائیل چنین و چنان است و آن را حقیقت قلمداد کرد. اقدامات تروریستی و خرابکارانه اسرائیل علیه ایران هیچ ربطی به ۷ اکتبر و پس از آن ندارد. این اقدامات چندین دهه است که انجام می شود. نباید واقعیت را با جعل تغییر داد. آیا نظر شما با نظر اسرائیل و نتانیاهو یکسان است و تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل علیه فلسطینی ها را از ۷ اکتبر آغاز می کنید؟ راستی چرا شاه می گفت همه توطئه هایی که علیه حکومت من در آمریکا می شود کار اسرائیلی هاست؟ چرا شاه در مصاحبه با مایک والاس گفت که لابی اسرائیل در امریکا بر رئیس جمهور آمریکا ، کل نظام سیاسی آمریکا و بانک ها و رسانه های آمریکا سیطره دارد؟

هفتم- اقدام مخرب و ضد منافع ملی و ایران: رسانه ها و شبکه های مجازی اصلاح طلبان و اعتدالیون در روزهای گذشته دائما با فیلم و مکتوبات نشان می دهند که در دوران حسن روحانی اصول گرایان می گفتند باید با آمریکا و اسرائیل وارد جنگ شد و اینک دعوت به عقلانیت و آرامش می کنند. اکنون وقت مچ گیری نیست و اگر اصول گرایان هم دعوت به آرامش و عقلانیت می کنند باید از آن استقبال کرد. آیا نمی دانند که معنای این کارها تشویق به جنگ است؟ یعنی به اصول گرایان حاکم گفته می شود، شما که در دوران حسن روحانی می گفتید باید جنگید، حال بروید و بجنگید. اما اگر آنها قبول کنند و ایران را وارد جنگ سازند، همه ایرانیان غرق خواهند شد. آیا جنگ به سود ایران و ایرانیان است؟ مگر نمی بینند که محمد خاتمی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف، و...دعوت به تصمیم گیری در چارچوب عقلانیت و منافع ملی برای واکنش کرده و گفته اند که نباید به دام اسرائیل افتاد. پس چرا آنان همچنان این روش های بسیار مخرب و ضد منافع ملی را دنبال می کنند.

امیدوارم هیچ کس بازیچه نتانیاهو و اسرائیلی ها نشود و ایران را درگیر جنگی نسازد که سرنوشت آن نامعلوم و قطعا نابود کننده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy