Saturday, May 18, 2024

صفحه نخست » حضور من و فرشته خانم در نماز جمعه ‌کلگری، کانادا

nasiri.jpgاز نماز جمعه تهران و مشهد تا نماز جمعه ‌کلگری

مهدی نصیری

دیروز من و فرشته خانم در نماز جمعه مسجد برادران و خواهران اهل سنت در نزدیکی محل اقامتمان که هر جمعه بر پا می شود، شرکت کردیم.

در بیرون مسجد چند پلیس به حفاظت از مسجد و نماز گزاران ایستاده بودند.

امام جمعه، جوانی احتمالا پاکستانی حدودا ۴۰ ساله بود که نه عبایی داشت و نه قبا و دستاری و حتی پیراهنش را هم روی شلوارش نیانداخته بود!

اگر پشت تریبون نبود و وارد مسجد می شدی، مانند سنت پیامبر ص هرگز تشخیص نمی دادی که او خطیب جمعه است.

حدود ۳۵۰ نفر مرد و ۶۰ نفر زن در نماز شرکت کرده بودند که حداقل ۳۰ درصد آنان جوان بودند و میانگین سنی نماز گزاران بیش از ۴۰ سال نبود. ملیت نمازگزاران عرب و ترک و پاکستانی و هندی و آفریقایی و ما دو ایرانی بودیم. ایرانیان چنان روح و جانشان از حکومت دینی آزرده و زخمی است که در محافل دینی در خارج از کشور نسبت به ملیت‌های دیگر بسیار کمتر شرکت می کنند.

خطیب جمعه به زبان انگلیسی دو خطبه را ایراد کرد و عمدتا به مسائل اخلاقی پرداخت و خطبه دوم را با روایت مشهور نبوی آغاز کرد که "خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد."

در ایران آزاد و آباد آینده که حکومتی سکولار خواهد داشت، مساجد و حسینیه ها و معابد هر دین و مذهبی دایر و آزاد خواهد بود و متدینان به هر آیینی بدون دخالت حکومت و نیز بدون استفاده از بودجه دولتی به مناسک خود با شرط عدم مزاحمت و تضییع حقوق دیگران عمل خواهند کرد.

از سوی دیگر مانند همه کشورهای سکولار میخانه ها نیز با شرط عدم مزاحمت برای دیگران دایر خواهد بود و اهل مسجد و میخانه در انتخاب مسیر و سبک زندگی خود آزادند و حکومت حق تحمیل عقیده و سبک زندگی ای خاص را از جمله حجاب و یا بی حجابی و نوع پوشش به شهروندان ندارد و تنها می تواند برای حفظ حقوق دیگران و نظم عمومی مقرراتی را در بستری دموکراتیک تصویب و اجرا کند.‌

در حکومت سکولار آینده ایران، مسافران اربعین و آنتالیا از حقوق و احترامی مساوی برخوردارند و هیچ دو قطبی ای بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر در میان ایرانیان ایجاد نخواهد شد.

در ایران آزاد و آباد آینده که از هر گونه تحمیل و ریاکاری و امتیاز طلبی برکنار است و مراکز مذهبی با دخالت و هزینه مردم اداره و تامین می شوند، دینداری طعمی متفاوت از جامعه ای خواهد داشت که تحت حکومتی دینی است و همه ناکارآمدیها و فسادها و جنایتها به نام دین و دینداران نوشته می شود.

در حکومت‌سکولار هرگز حاکم نمی تواند امامت جمعه فردی را تایید کند که متهم به فسادی هنگفت و بدتر از آن دروغگو است و علی رغم افتادن تشت رسوایی اش از بام دنیا، ولی امر مسلمین همچنان اجازه اقامه نماز جمعه به او بدهد و در برابر نفرت عمومی ایجاد شده، از امام منصوبش دفاع کند!

در هر صورت بین نماز جمعه مسجدی در شهر کلگری کانادا که از بلاد کفرش می دانند با نماز جمعه تهران و مشهد که ام القرای جهان اسلامش می خوانند، یک دنیا فاصله است. یکی نماز جمعه ای مردمی و عاری از هر گونه ریاکاری و حرامخواری با نماز جمعه ای حکومتی و امامانی آلوده به زمین خواری و موقوفه خواری.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy