Monday, Jul 8, 2024

صفحه نخست » حمله "مغول‌وار" رژیم به دانشگاه تهران از زبان مصطفی معین

moeen.jpgایران اینترنشنال - مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی، به مناسبت سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران در تیر ماه ۱۳۷۸ گفت که این حمله «یک حمله مغول‌وار» بود. او تایید کرد شبانه به دانشجویان، حتی دانشجویان خارجی ساکن کوی حمله کردند، دست و پای آن‌ها را شکسته و حتی از بام به پایین پرتاب کردند.

معین که در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و خاتمی وزیر علوم بود، در گفت‌وگویی با خبرآنلاین که در آستانه سالگرد این حمله منتشر شد، گفت که دانشجویان «قربانی» شدند.

وزیر پیشین علوم تاکید کرد: «حوادث کوی دانشگاه می‌توانست اتفاق نیفتد چرا که دلیلی برای آن وجود نداشت.»

او افزود: «گناه دانشگاه و دانشجو چه بود؟ این بود که در صحنه بودند و در دوم خرداد آن حماسه را خلق کردند و برای آن که تحول رخ بدهد، پیشتاز بودند.»

:::

فیلم روایت سرکوب دانشجویان در تیر ۷۸

ایران وایر - ز ۱۸تیر۱۳۷۸، کسی از عمق فاجعه خبر نداشت. «جواد منتظری»، دبیر عکس وقت روزنامه «خرداد» و همسرش «آسیه امینی»، روزنامه‌نگار، از اولین کسانی بودند که صبح روز ۱۸تیر برای تهیه عکس و خبر به کوی دانشگاه رسیدند.

روایت آن‌ها از این واقعه تاریخی را، در مستند «شتک خون» ببینید.

حمله به کوی دانشگاه تهران به مجموعه ناآرامی‌ها و درگیری‌هایی انجامید که طی روزهای ۱۸ تا ۲۳ تیر ۱۳۷۸ و به دنبال توقیف روزنامه سلام میان دانشجویان و نیروهای انتظامی و بسیجی‌های موسوم به لباس شخصی‌ها شکل گرفت.

‌تلاش برای دادخواهی و سوال خانواده‌های قربانیان و دانشجویانی همچون سعید زینالی که سرنوشتشان هنوز مشخص نیست، پرونده این سرکوب‌ جریان دانشجویی در دهه ۷۰ را همچنان باز نگه داشته است.

معین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین درباره وقایع کوی دانشگاه گفت: «انگار رفتار دانشجوها گناه بزرگی بود چرا که سبب شد خیلی از معادله‌ها به هم بریزد. به همین دلیل از همان اول دولت اصلاحات برخوردها و بحران‌های هر ۹ روز یک بار شروع شد و بعد کار به کوی دانشگاه رسید که باید زهر چشم گرفته می‌شد.»

وزیر وقت علوم در زمان حمله به کوی دانشگاه، افزود: «این رفتار اشتباه بود. می‌شود گفت یک حمله مغول‌وار بود که صورت گرفت و خسارت داد. جنبش دانشجویی دچار رکود شد و دانشگاه به انفعال افتاد. خسارت‌های روانی و اجتماعی معمولا بلند مدت است. این‌طور نیست که در کوتاه مدت تمام شود.»

معین تاکید کرد اعتراضات دانشجویی پس از مدتی فروکش می‌کند و هیچ دلیلی نداشت که یک اعتراض دانشجویی تبدیل به بحران ملی شود: «این بحران به آموزش عالی و جنبش دانشجویی تحمیل شد.»

این مقام مسوول در جمهوری اسلامی که در انتخابات سال ۱۳۸۴ پس از رد صلاحیت، با حکم حکومتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد و شکست خورد، به تازگی اعلام کرد که در انتخابات اخیر شرکت نکرده است.

او در کانال تلگرام خود نوشت: «من در اعتراض به ساختار استصوابی انتخابات که آن را ناعادلانه و غیرآزاد می‌دانستم و تحلیلی که نسبت به چشم‌انداز آینده داشته‌ام، نه در مرحله اول و نه در مرحله دوم این انتخابات شرکت نکردم.»

او هم‌زمان چندین خواسته از مسعود پزشکیان به عنوان برنده انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ مطرح کرد؛ از جمله، «پیگیری جدی لغو حصر خانگی» میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، «آزادی زندانیان سیاسی و رفع موانع بوروکراتیک و غیرقانونی فعالیت سازمان‌های جامعه مدنی بر پایه اصول قانون اساسی» و «پیگیری لغو گشت ارشاد و پایان خشونت و اهانت به زنان و دختران و جوانان ایرانی».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy