Tuesday, Jul 16, 2024

صفحه نخست » سیرک چیدن مهره‌های کابینه؛ نمایشی از اصلاح‌طلبان با بازیگری ظریف

circus.jpgمحمدجواد ظریف که این روزها در منصب نوظهوری در جمهوری اسلامی با عنوان «رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم» مشغول فعالیت است، بازی جدیدی با افکار عمومی را به عنوان انتخاب کابینه دولت چهاردهم پیش می‌برد

کیهان لندن - جمهوری اسلامی پس از سقوط شدید پایگاه اجتماعی در سال‌های گذشته تلاش دارد تشکیل دولت چهاردهم را به ابزاری برای جلب توجه افکار عمومی و ارائه ظاهری متفاوت از ساختار فاسد و ناکارآمد حکومت تبدیل کند. پس از اقدامات مضحک در روند انتخابات نمایشی ریاست جمهوری که به «سیرک انتخابات»معروف شد، حالا سیرک دیگری برای چیدن مهره‌های کابینه با بازیگری محمدجواد ظریف به راه افتاده است.

بر اساس قانون اساسی رئیس جدید دولت باید دو هفته پس از مراسم تحلیف، هیئت وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا صلاحیت وزرا از سوی نمایندگان تأیید شود و از آنها رأی اعتماد بگیرند.

در حالی که بخشی از وزرا در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی با نظر مستقیم علی خامنه‌ای، و البته دیگر وزرا نیز با نظر غیرمستقیم او، تعیین می‌شوند اما مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف نمایش تعیین وزرا از طریق کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی را به راه انداخته و تلاش دارند دولت جدید را چیزی متفاوت که گویا شایسته‌سالار و مردمی است جا بزنند!

محمدجواد ظریف چند روز پیش که به عنوان «رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم» با وبسایت «جماران» گفتگو کرد از تشکیل کمیته‌هایی برای پیشنهاد وزاری کابینه خبر داد. اکنون اعضای برخی از این کمیته‌ها معرفی شده‌اند که نشان می‌دهد برخی کمیته‌ها برای گزینش دیگر اعضای هیئت دولت از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه فعال شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

محمدجواد ظریف نیز مشغول بازارگرمی برای جمهوری اسلامی و ظاهر جدید و بزک‌کرده‌ از حکومت است. او امروز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه در شبکه «ایکس» با انتشار یک نمودار و متنی طولانی نوشت «بنا داشتیم روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت را هر روز به صورت شفاف به مردم دلاور و هوشمند ایران گزارش دهیم. اما افسوس که کوشش ما برای رفع ملاحظات سازمان صداوسیما تا کنون ناکام مانده و لذا ناگزیریم که اطلاع‌رسانی را با تأخیر از طریق فضای مجازی انجام دهیم. از این تأخیر ناخواسته که باعث گرم شدن بازار شایعات و خبرسازی‌ها شده است، پوزش می‌خواهم.»

محمدجواد ظریف نوشته «فراخوان برای درخواست از شخصیت‌های ملی، احزاب، انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی جهت معرفی نامزدهایی برای عضویت در دولت چهاردهم ارسال شده و پاسخ‌هایی دریافت شده و منتظر بقیه پیشنهادها هستیم. مسئولین و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین شده‌اند و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری جهت تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند.»

در ادامه توضیحات محمدجواد ظریف آمده که «کمیته‌ها پس از تکمیل، بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها را در خود جای خواهند داد، که نمودی از رنگین‌کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود. برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار اقدام کرده و روند رسیدگی به آن دسته از نامزدهای پیشنهادی که تا کنون دریافت شده‌اند را آغاز کرده‌اند.»

محمدجواد ظریف همچنین خط و نشان هم کشیده و نوشته «ضمن استقبال از دریافت پیشنهاد و نقد، هیچگونه تخریب، سهم‌خواهی و خبرسازی را بر‌نمی‌تابیم و آن را برهم‌زننده عدالت، شفافیت و انتخاب کارشناسانه می‌دانیم.»

55.jpg
کارگروه‌های تعیین وزرای پیشنهادی
:::

قابل توجه اینکه خود محمدجواد ظریف هم در اظهاراتی نشان داده این «نمایش» هیچ ارتباطی به روند تعیین شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ندارد و صرفا یک «بازی سرکاری» برای مشغول کردن افکار عمومی است. او نوشته «اختیار انتخاب اعضای هیئت دولت بر مبنای قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است و ما تنها به عنوان بازوی مشورتی ایشان انجام وظیفه می‌کنیم. این نخستین تجربه چنین روند شفافی در کشور است که در فرصتی بسیار کوتاه- که از ویژگی‌های انتخابات اخیر و تشکیل دولت چهاردهم است- مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

وی سپس با عاریه گرفتن بیت معروف سعدی بطور تلویحی و چه بسا ناخواسته «به راه بادیه رفتن» و بی‌سرانجام بودن این نمایش اعتراف کرده است: «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم!»

رسانه‌های داخلی نیز نام اعضای چند کارگروه را برای تعیین اعضای هیئت دولت منتشر کرده‌اند. هر یک از این کارگروه‌ها بین ۱۰ تا بیش از ۲۰ عضو دارند و اکثریت اعضای آنها از عوامل اصلاح‌طلب نظام هستند.

برای نمونه در میان اعضای کارگروه پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نام افرادی چون علی تاجرنیا، سید محمود طباطبایی‌فر، ناهید خداکرمی و محمدرضا ظفرقندی به چشم می‌خورد.

همچنین غلامرضا تاجگردون، محمد ستاری‌فر، پیمان فروزش، ناهید پوررستمی و محمد مروتی از جمله اعضای کارگروه پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه هستند.

محمدجواد حق شناس، علیرضا تابش، احمد مسجدجامعی، علی اصغر شفیعیان، سید مجتبی حسینی، نادره رضایی، محمدرضا جوادی یگانه و فرزین ضرغامی از جمله افراد حاضر در کارگروه تعیین وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود خوانساری، محمود نیلی احمدآبادی، علینقی مشایخی، رضا ویسه، محمد نجفی‌عرب، حسین سلاح‌ورزی، خداداد غریب‌پور، سیدحسین هاشمی، محسن صفایی فراهانی و محسن ضیایی از جمله اعضای کارگروه تعیین وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند.

هفته گذشته محمدجواد ظریف به عنوان «رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم» با وبسایت جماران گفتگو کرد و با انتشار این گفتگو در شبکه «ایکس» نوشت «به شایعات و خبرسازی‌های پیرامون تعیین اعضای دولت توجه نکنید و روند انتخاب کابینه از دیروز آغاز شده است.»

محمدجواد ظریف در این مصاحبه گفته بود پنج تن از دبیران کمیته‌های ستاد انتخاباتی به «شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم» اضافه شده‌اند اما نام آنها را در گفتگو با «جماران» اعلام نکرد.

او همچنین افزوده بود: «فراخوان دیروز ارسال شده است. رؤسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و انشاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید.»

در ادامه وی تأکید کرد: «روسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان شاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید.»

محمدجواد ظریف که تلاش می‌کند تا خود را در ارتباط دائم با مردم و انواع تشکل‌هایی نشان دهد که در جمهوری اسلامی آزاد و مستقل نیستند، همچنین مدعی شد که هنوز هیچ فردی برای هیچ پُستی در هیئت دولت مشخص نشده است: «تا کنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتا بررسی هم نشده است. روند بررسی‌ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد)، انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می‌شود.»

انتصاب ظریف به سمت «رئیس شورای راهبری» در حالی صورت گرفته که او پیشتر مدعی شده بود قصد حضور در دولت را ندارد. وی پس از انتخابات و پیروزی مسعود پزشکیان گفته بود «من به خاطر نگرانی از آینده ایران وارد عرصه انتخابات و حمایت از آقای پزشکیان شدم نه اینکه در دولت و برای کسب پست حضور پیدا کنم و آماده‌ام که در صورت لزوم و درخواست آقای پزشکیان به این مشورت‌ها و همکاری‌ها ادامه دهم.»

پیشتر حتا از محمد جواد ظریف به عنوان یکی از داوطلبان احتمالی نامزدی در انتخابات نام برده می‌شد اما خودش اعلام کرد که در انتخابات ثبت‌نام نخواهد کرد. برخی معتقدند داوطلب نشدن او به دلیل احتمال بالای رد صلاحیت‌ از سوی شورای نگهبان بوده است.

به نظر می‌رسد محمدجواد ظریف در نقشی فرادولتی و فراجناحی، و به احتمال زیاد از سوی علی خامنه‌ای، وظیفه برگزاری نمایش‌هایی برای جلب توجه افکار عمومی و نشان دادن چهره‌ای رو به تغییر از جمهوری اسلامی به جهان را همزمان با تشکیل دولت چهاردهم بر عهده گرفته است. در این میان، در حالی که مسعود پزشکیان مشغول پیام تشکر و اطمینان دادن به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی منطقه به عنوان «نیروهای مقاومت» و همچنین عزاداری و روضه‌خوانی به مناسبت ماه محرّم است، ظریف در حال مهره‌چینی در کابینه‌ی او به عنوان پیشنهاد است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy