Friday, Sep 20, 2024

صفحه نخست » کلاه خود را بالاتر بیانداز، آقای ظریف!

roostayee.jpgفرزانه روستایی

هیچگاه وزارت خارجه به چنین حقارت و خاک بر سری دچار نشده بود که نماینده طالبان در تهران به کشور ما توهین کند و در جریان همایش بین المللی وحدت اسلامی هنگام نواخته شدن سرود مملکت در جای خود بنشیند. نه کسی دمب او را گرفت تا از سالن همایش بیرون بیاندازد و نه وزارت خارجه جمهوری اسلامی که سایبان امارت اسلامی طالبان است عکس العملی نشان داد.

می گویند نوشتن هر چیزی در مورد ظریف آب ریختن به آسیاب حسین شریعتمداری کیهان است، اما آنچه دارد بر باد می رود ایران است نه ظریف. بی نزاکتی و توحش طالبان در نشستن نماینده آنها هنگام نواخته شدن سرود کشورها دو روز قبل در اسلام آباد هم تکرار شد. نمایندگان طالبان که حداقل پنجاه سال است بی وقفه نان پاکستانی ها را می خورند باز هم رفتاری مانند حیوانات داشتند و هنگام نواخته شدن سرود ملی پاکستان تن لش خود را از روی صندلی تکان ندادند و باعث اعتراض شدید وزارت خارجه پاکستان شدند.

امروز که بر اساس آمار رسمی ده میلیون نفر از جمعیت افغانستان در ایران زندگی می کنند و آمار غیر رسمی که صحیح تر به نظر می رسد جمعیت آنها را حتی تا ۱۵ میلیون برآورد می کند فردای همان روزی است که جواد ظریف از طریق دولت قطر در جریان ریز مذاکرات وزارت خارجه آمریکا و تیم ترامپ با طالبان قرار داشت و از آن حمایت کرد. دولت آمریکا و تیم طالبان حدود پنج سال در قطر مذاکره کردند تا به توافقنامه دوحه با عنوان '' آوردن صلح به افغانستان '' در سال ۲۰۲۱ رسیدند که بر اساس آن آمریکا از افغانستان خارج شد و مردم این کشور را به آرواره های اسلامگرایی طالبان سپردند.

از قضا هر دو اهرم دیپلماسی و اهرم میدان در ایران بر این نکته اتفاق نظر داشتند که هر قدر نیروهای آمریکایی از اطراف مرزهای ایران فاصله بگیرند مرزهای کشور امن تر می شود. جواد ظریف هم مانند قاسم سلیمانی اعتقاد داشت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به نفع ایران است. بی شک تیم ظریف نیز لابی طالبان را تشویق می کرده که با آمریکا توافق کنند و احتمالا از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نکردند. اطلاع دقیقی در دسترس نیست، اما با شناختی که از مملکت خود و گرایش های ضد آمریکایی و هواداری از اسلامگرایی ظریف داریم می شود گفت که احتمالا نماینده ایران نیز در حاشیه مذاکرات دولت آمریکا و طالبان حضور داشته است.

در هر حال، درخت تنومند نگاههای ضد آمریکایی جواد ظریف و باند بازی های نیویورکی ها و سپاه قدس به ثمر نشست. اشرف غنی رییس جمهور افغانستان طبق توافقنامه دوحه بعد از برداشتن چند میلیون از حساب مالیه کشور ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سوار یک هلیکوپتر شد و به تاجیکستان رفت و از آنجا راهی دوبی شد. با شکسته شدن سازمان دولت و نابود شدن دمکراسی تازه پاگرفته در این کشور، طالبان بدون شلیک حتی یک گلوله مانند آب خوردن دوباره بر افغانستان مسلط شد. هزاران بمب گذار و عامل انتحاری و رهبران آدمخوار طالبان نیز از بازداشتگاه بگرام آزاد شدند تا فعالیت خود را از سر بگیرند.

۱۲ ماه بعد که ایمن الظواهری رهبر القاعده در ساعت ۶ صبح ششم جولای یک روز تابستانی در بالکن منزل خود در کابل شکار یک موشک هل فایر شد هیچ مقام آمریکایی از طالبان نپرسید مگر طبق توافقنانه دوحه قرار نبود افغانستان دیگر مامن سران اقاعده نباشد.

همین نگاه ضد آمریکایی امروز از سوی بیت و وزارت خارجه در عراق اعمال می شود و خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق هستند تا کسی موی دماغ حشد الشعبی و جریان های تروریستی شیعه عراق نباشد.

نگویید تصمیم های وزارت خارجه مملکت در موضوعات مهم مثل افغانستان از سوی بیت اتخاذ می شده است و وزیر خارجه در آن نقشی ندارد، زیرا ظریف و بیت خامنه ای در مورد اصرار بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و حمایت بی دریغ از طالبان در مذاکرات دوحه با یکدیگر هم نظر بودند.

به همین سادگی و با حمایت نگاههای ضد آمریکایی آقای وزیر خارجه دولت روحانی، پیرو خروج آمریکا از افغانستان مرزهای شرقی کشور در هرج و مرج کامل قرار گرفت. جمعیت ۱۵ـ۱۰ میلیونی افغان های مهاجر به ایران سرازیر و امروز به چنان معضل فوق امنیتی تبدیل شده اند که قوه قضاییه از ترس مردم انتشار آمار قتل هایی که یک تبعه افغانستان در آن مشارکت داشته اند را ممنوع کرده است. از حقآبه ایران و خشکسالی در سیستان نیز دیگر چیزی نگوییم که در مقایسه با دیگر معضلات در حاشیه قرار دارد.

هر آنچه خطای استراتژیک در مورد حمایت از تروریست های طالبان صورت گرفت یک طرف، اما توهین رسمی و عمدی نماینده طالبان به سرود کشورها و سکوت وزارت خارجه چنان شرم آور است که نمی توان نقش داشتن جواد ظریف در قوام گرفتن آن را نادیده گرفت.

امروز میلیون ها تبعه جوان افغانستان در شهرهای ایران به حال خود رها شده اند و بر اساس یک نگاه کلان ضد ایرانی و دقیقا طراحی شده قرار است جای من و ده میلیون ایرانی دیگر را بگیرند که بالاجبار کشور را ترک کرده اند.

مهاجران افغان در قالب لشگر فاطمیون و زینبیون در قم و مشهد دوره های سرکوب شهری می بینند و بخشی از سازمان سرکوب مردم در جریان تظاهرات و اعتراض ها هستند. از یاد نبریم که جواد ظریف بر اساس نگاههای افراطی‌ـ اسلامی ضد آمریکایی از سیاست دوباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان حمایت کرد و توهین نماینده طالبان به مردم ایران فقط کوچکترین تاثیر چنین نگاه و سیاستی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy