Wednesday, Oct 2, 2024

صفحه نخست » حکومت صدام حسین پس از حمله موشکی مرگبار به اسرائیل چه مدت دوام آورد؟

یورونیوز - حکومت صدام حسین، رئیس‌جمهوری پیشین عراق که در نهایت در حمله آمریکا به این کشور سرنگون شد، سابقه حمله موشکی به اسرائیل را داشت.

عراق در جریان جنگ اول خلیج فارس بین ۳۹ تا ۴۲ موشک اسکاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. این موشک‌های بالستیک کوتاه برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

saddamlarge.jpgحمله موشکی عراق در زمان حکومت صدام حسین به اسرائیل

:::

حمله موشکی عراق به اسرائیل در روز ۱۸ ژانویه سال ۱۹۹۱ آغاز شد. در آن زمان اسحاق شامیر از حزب لیکود در مقام نخست‌وزیری اسرائیل بود. حملات موشکی عراق به اسرائیل در مجموع حدود یک ماه ادامه داشت و در این مدت جان دو نفر را به طور مستقیم گرفت.

این در حالی است که تخمین زده می‌شود بین ۱۱ تا ۷۴ نفر نیز به طور غیرمستقیم در اسرائیل به دلایلی همچون حمله قلبی، استفاده نامناسب از ماسک گاز و داروی آتروپین جان خود را از دست دادند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

هدف اصلی موشک‌هایی که حکومت عراق در آن زمان به سمت اسرائیل شلیک کرد شهرهای تل‌آویو و حیفا بود. حملات موشکی عراق به اسرائیل تنها یک روز پس از آغاز عملیات طوفان صحرا از سوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای آزادسازی کویت که به اشغال عراق درآمده بود، آغاز شد.

صدام حسین در آن زمان امیدوار بود که اسرائیل به این حمله واکنش نشان دهد تا کشورهای اسلامی در برابر حمله اسرائیل به خاک عراق از پشتیبانی از عملیات طوفان صحرا منصرف شوند. با این حال اسرائیل به توصیه دولت‌های آمریکا و اردن از واکنش به حمله موشکی عراق خودداری کرد.

ملک حسین، پادشاه وقت اردن در آن زمان با اسحاق شامیر دیدار کرد تا او را از نقض حریم هوایی کشورش برای حمله به خاک عراق بازدارد.

حملات موشکی عراق به اسرائیل از روز ۱۸ ژانویه تا ۲۳ فوریه ۱۹۹۱ ادامه داشت. اسرائیل ۱۰ سال پیش از آن در جریان جنگ ایران و عراق به مرکز تحقیق هسته‌ای تويثه در این کشور حمله کرده بود.

در مجموع بیش از چهار هزار ساختمان در اسرائیل بر اثر حملات موشکی عراق آسیب دید که از این تعداد ۲۸ ساختمان به طور کامل تخریب شد.

حکومت صدام حسین پس از جنگ اول خلیج فارس و حمله موشکی به اسرائیل همچنان ۱۲ سال به حیات خود ادامه داد هرچند در این مدت تحت تحریم‌های مختلف سازمان ملل قرار داشت. عراق در آن سال‌ها طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تنها در چهارچوب برنامه نفت در برابر غذا اجازه صدور نفت را داشت.

حکومت صدام حسین در نهایت در سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در جریان جنگ دوم خلیج فارس (معروف به جنگ عراق) سقوط کرد. آمریکا با مشارکت شماری از متحدانش از جمله بریتانیا و اسپانیا و با وجود مخالفت فرانسه و آلمان در سال ۲۰۰۳ خاک عراق را اشغال کرد. روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد.

با این حال نیروهای آمریکایی همچنان در چهارچوب ائتلاف تحت رهبری این کشور برای مقابله با گروه داعش در عراق پایگاه دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy