شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: ايران به غرب هيچ اعتمادی ندارد، ما هرگز پيش شرط ها را نمی پذيريم، مهر

نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با يک روزنامه آمريکايی ضمن يکجانبه خواندن گزارشهای رسانه های غربی درباره برنامه هسته ای صلح آميز ايران تاکيد کرد که ملت ايران همه اعتماد خود به غرب را از دست داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر سلطانيه در مصاحبه با روزنامه لس آنجلس تايمز ضمن اشاره به يکجانبه بودن گزارشهای رسانه های غربی درباره برنامه هسته ای ايران در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد اين رسانه ها در مورد ايران گفت : کشورهای غربی فقط بخشهايی از گزارشهای محمد البرادعی مديرکل آژانس را انتخاب می کنند و اين در حالی است که کل مسئله اين است که آيا انحرافی در برنامه ايران به سمت مسائل نظامی بوده و يا خير، اما رسانه های غربی به کلی اين مسئله را ناديده گرفته و می گويند که چرا ايران غنی سازی را متوقف نمی کند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که "نتايج قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل بر ايران چه بوده؟" گفت : مردم ايران بسيار متحد شده و حمايت آنها از دولت افزايش يافته است. دولت آمربکا اميدوار است و حتی اين مسئله را در رويا می بيند که در نتيجه اين قطعنامه ها و تحريمها دولت ايران تصميم عجولانه ای را بگيرد و از NPT خارج شود و بازرسان را نيز از کشور اخراج کند. اما ما اين امر را انجام نمی دهيم.

سلطانيه در بيان اينکه چرا ايران اين امر را انجام نمی دهد، گفت: اگر ما خواهان خروج از NPT بوديم اين کار را پس از انقلاب سال ۱۹۷۹انجام می داديم اما در حالت کلی تسليحات کشتار جمعی با بسياری از اصول مقدس قانون اساسی ما مغايرت دارد.

سلطانيه در پاسخ به پرسش ديگری با اين مضمون که "چرا ايران به عنوان يک شهروند خوب جامعه جهانی از خواسته شورای امنيت برای متوقف کردن غنی سازی، تبعيت نمی کند؟ گفت : ما در سال ۲۰۰۳ ميلادی چنين قدمهايی را برداشتيم. ما توافق کرديم تا به طور ارادی و دواطلبانه غنی سازی را به طور موقت تا زمانی که آژانس تجزيه و تحليلهای فنی خود را انجام دهد تعليق کنيم. در ژوئن ۲۰۰۴ البرادعی در گزارش خود اعلام کرد که هم اکنون صحت اظهارات ايران ثابت شده است. اما بعد فهميديم که زمانی که آنها از تعليق موقت حرف می زنند منظورشان تعطيلی کامل است. آنها از ايران خواستند تا کليه فعاليتهای تحقيقاتی و پيشرفت خود را در غنی سازی و فرايندهای مرتبط با آن را کنار بگذارد و اين به معنای هر چيزی بود که از جمله به اين معنا بود که ايرانيها با داشتن هزاران سال تمدن هم اکنون از تحقيق و توسعه محروم شوند. من به شما می گويم که ما تمام اعتماد خود به غرب را از دست داديم و بعد تصميم گرفتيم که ديگر نمی توانيم اين وضعيت را ادامه بدهيم.

سلطانيه در ادامه مصاحبه در پاسخ به اين پرسش که "غرب چه کاری را بايد انجام دهد؟ آنها چه کاری می توانند انجام دهند تا به جای بدگمانی موجب اطمينان سازی شود؟ گفت : آنها بايد فرهنگ ايران را مطالعه کنند؛ ما اعتماد خود را [به غربيها] از دست داده ايم و سوء ظنهايی به آنها داريم. آنها بايد سر ميز مذاکره بنشينند و اقدامات دو طرف را بر اساس واقع بينی، حقايق و وضعيت مساوی ارزيابی کنند. تا زمانی که آنها از عبارت پيش شرط استفاده کنند اين بحث منجر به شکست می شود. زيرا ما هرگز پيش شرطها را نمی پذيريم. اين بخشی از فرهنگ ماست زيرا پذيرش آن نوعی تحقير است. ما هرگز آمريکا را به عنوان يک ابر قدرت نمی پذيريم؛ ما انقلاب کرده ايم تا کسی را به عنوان ابر قدرت نپذيريم.

به گزارش مهر ، سلطانيه در پاسخ به اين ادعای خبرنگار روزنامه لس انجلس تايمز که "برخی می گويند مذاکرات فقط روشی است تا بوسيله آن ايران زمان کسب کند"، گفت: اين ادعا هم اکنون منسوخ شده است. ما الان در نقطه ای هستيم که به تکنولوژی غنی سازی مسلط هستيم. از هم اکنون نيز تمام چيزها شبيه هم هستند و فقط اضافه کردن ماشينهای جديد است. ما هم اکنون اين کار را انجام می دهيم و نيازی به خريد زمان نداريم.

سلطانيه در پاسخ به اين پرسش که "هم اکنون به نظر می رسد که در ايران تحريمها بر زندگی روزمره مردم تاثير گذاشته اند بنابراين آيا مردم ايران حاضرند تا به خاطر فناوری هسته ای فشار بيشتری را تحمل کنند؟" پاسخ داد: بله؛ آيا تا کنون اين موضوع را تجزيه و تحليل کرده ايد که چه چيزی موجب دفاع مردم در طی جنگ هشت ساله از کشورشان بود؟ مردم ايران هيچگاه حتی يک اينچ از خاک خود را به صدام نمی دادند.

خبرنگار اين روزنامه در واکنش به اين پاسخ سلطانيه گفت :" اما اين يک وضعيت کاملا متفاوت است. ايران هم اکنون تحت فشار است" که سلطانيه پاسخ داد : اينکه ما نمی خواستيم حتی يک اينچ از سرزمين خود را از دست بدهيم هويت ما بود. آنها با تصميم خود برای محروم کردن ايران از تحقيق و توسعه از خط قرمز رد شدند و اين يعنی تحقير هويت ما.





















Copyright: gooya.com 2016