دوشنبه 27 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وفور بنزين و گازوئيل قاچاق ايرانی در پاکستان، تابناک

با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوخت‌ها، بسيار بعيد به نظر می‌رسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتی صورت می‌گيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل می‌کنند.

روزنامه پاکستانی «ديلی تايمز» در روز ۲۱ آبان از قول دلالان نفت گزارش داد، به دليل ارزانی نسبی، عرضه بنزين و گازوئيل قاچاق از ايران به ويژه در شهرهای سيند و بلوچستان دوباره افزايش پيدا کرده که به شهر پنجاب نيز نفوذ کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار «تابناک»، به گفته دلالان نفت، قيمت گازوئيل ايرانی بين ۱۰ تا ۱۵ روپيه (۱۲۷ تا ۱۹۰ تومان) کمتر از قيمت خرده فروشی گازوئيل محلی است و در وسايل نقليه عمومی و خودروهای باری استفاده می‌شود و اين باعث افت قيمت گازوئيل محلی شده است.

بر پايه آمار انتشاری «کميته مشاورتی شرکت‌های نفتی»، اين افزايش قاچاق بر فروش گازوئيل در سطح کشور تأثير گذاشته است و فروش گازوئيل نسبت به همين ماه مالی سال گذشته با ۵ درصد افت از ۲.۶ ميليون تن به ۲.۴ ميليون تن رسيده است.

«عبدالسامی خان» رئيس اتحاديه دلالان مواد نفتی به «ديلی تايمز» گفت: به علاوه، نفوذ گازوئيل ايرانی قاچاق به همراه قيمت بالای گازوئيل محلی، که ۱۰ تا ۱۵ روپيه از نوع قاچاق آن گران‌تر است، منجر به افت تقاضا برای گازوئيل محلی شده است.

وی گفت: عرضه گازوئيل و بنزين ايرانی به نسبت تقاضا بالا می‌رود، در حالی که قيمت نفت در بازارهای بين‌المللی پايين می‌آيد و اين فرصتی را برای دلالانی که در اين معاملات دست دارند، فراهم کرده است.

مقامات مسئول درباره افزايش قاچاق توليدات نفتی آگاهند، ولی به دليل حفاظت منافع صنايع محلی، تمايلی به جلوگيری از اين فعاليت‌های غيرقانونی نشان نمی‌دهند.

دولت پاکستان در ماه نوامبر قيمت بنزين را ۵ روپيه و قيمت گازوئيل را ۴ روپيه برای هر ليتر کاهش داده است و هم‌اکنون اين محصولات به ترتيب به قيمت‌های ليتری ۷۶.۶۶ روپيه (۹۷۸ تومان) و ۶۴.۱۴ روپيه (۸۱۹ تومان) به بازار عرضه می‌شوند.

با توجه به اينکه ايران ۴۰ درصد بنزين مورد نياز خود را وارد می‌کند و مقدار قابل توجهی از آن هم از شرکت هندی «ريلايانس اينداستريز» تأمين می‌شود، مردم ايران در حال تقديم ميلياردها دلار يارانه به پاکستانی‌ها هستند که از لطف دست و دل بازی مسئولان ايران از کاهش قيمت بنزين و گازوئيل بهره می‌برند.

با توجه به حجم زياد قاچاق اين سوخت‌ها، بسيار بعيد به نظر می‌رسد که آنها توسط چند جيپ يا تانکر از ايران به پاکستان حمل شوند و اين قاچاق آشکار احتمالا با استفاده از کشتی صورت می‌گيرد که بنزين و گازوئيل خريداری شده را پيش از وارد شدن به ايران تغيير مسير داده و به پاکستان حمل می‌کنند. حال پرسش اين است که اين کار در چه بندرگاه‌هايی انجام می‌شود و چگونه امکان دارد که کسی چيزی در مورد آن نداند؟!





















Copyright: gooya.com 2016