سه شنبه 28 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رای اعتماد مجلس به صادق محصولی و اعتراضات حاشيه ای در مجلس، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
وزير پيشنهادی وزارت کشور موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" مجلس شورای اسلامی پس از اخذ رای گيری در خصوص صلاحيت صادق محصولی برای تصدی وزارت کشور از مجموع۲۷۳ رای ماخوده ۱۳۸ رای موافق، ۱۱۲ مخالف و ۲۰ رای ممتنع جمع آوری گرديد. به همين دليل صادق محصولی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شد.

***

حاشيه‌‏های بررسی صلاحيت وزير کشور

تهران- خبرگزاری کار ايران
مراسم بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی کشور صبح امروز به منظور ارايه رای اعتماد به صادق محصولی برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار "ايلنا"، اين جلسه حاشيه‌‏های بسياری داشت که بخشی از آنان به شرح زير است:
۱- ازآغاز جلسه امروز مجلس، تجمع‌‏ چند نفره نمايندگان مشهود بود که به نظر می‌‏رسيد مشغول رايزنی با يکديگر هستند.
۲- علی‌‏رضا محجوب، حسن ونايی، حميد رسايی و حسن نوروزی در ابتدای جلسه امروز نطق کردند. در اين ميان تنها رسايی و نوروزی به موضوع بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی کشور اشاره کردند.
۳- رئيس‌‏جمهور که در ميان سخنان رسايی وارد صحن علنی شد، با استقبال محمدرضا باهنر و حسن ابوترابی‌‏فرد مواجه گرديد. خيل کثير نمايندگان نيز که برای استقبال از رئيس‌‏جمهور گرد وی جمع شده بودند، اجازه نمی‌‏دادند تا احمدی‌‏نژاد در جايگاه مخصوص رئيس‌‏جمهور، در رديف اول صندلی‌‏های مجلس قرار گيرد. نمايندگان در اطراف رئيس‌‏جمهور، تنها نمايندگانی بودند که با سخنان رسايی موافق بوده و با دستان خود علامت چهار را به نشانه موافقت نشان می‌‏دادند.
۴- مصطفی کواکبيان "نماينده سمنان" قصد داشت در آغاز سخنان رئيس‌‏جمهور تذکر دهد، اما رئيس مجلس به او اجازه نداد.
۵-احمدی‌‏نژاد در خلال سخنان خود در دفاع از محصولی به عنوان سومين وزير پيشنهادی کشور، اظهار داشت: برخی دلخوری‌‏ها اخيراً به وجود آمده است که در کارهای اجرايی طبيعی است که يک ماموری يا نماينده‌‏ای اشتباهی بکند!
۶- رئيس جمهور بی‌‏آنکه نامی از همسر شهيد باکری ببرد، در سخنان خود گفت: حرف‌‏هايی که در مورد اختلاف نظر آقای محصولی با يکی از شهدای بزرگوار مطرح شده است از اساس هيچ مبنايی ندارد.
۷- اطراف صندلی رئيس‌‏جمهور در طول جلسه بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی کشور، همواره مملو از نمايندگان بود که برخی از آنان نامه‌‏هايی را به او ارائه می‌‏دادند.
۸- ورود خبرنگاران به راه‌‏روهای مجلس در طول جلسه علنی امروز ممنوع بود. اين در حالی بود که علاوه بر خبرنگاران مجلس خبرنگاران حوزه دولت نيز برای پوشش سخنان رئيس‌‏جمهور به مجلس آمده بودند. بيش از ۵۰ خبرنگار، اخبار جلسه امروز را مخابره می‌‏کردند.
۹- هيچ يک از نمايندگان عضو فراکسيون اقليت در موافقت يا مخالفت با وزير پيشنهادی کشور نطق نکردند. فقط مصطفی کواکبيان و داريوش قنبری با ارائه تذکراتی حضوری فعال در جلسه بررسی صلاحيت محصولی داشتند.
۱۰- پيش بينی کواکبيان مبنی بر اينکه برخی از موافقان با محصولی در نظر دارند به عنوان مخالف وزير پيشنهادی کشور، صحبت کنند؛ به واقعيت تبديل شد و فاطمه آجرلو به عنوان مخالف وزير، در موافقت با وی سخن گفت. همين مساله مخالفت و انتقادات بسياری از نمايندگان را به همراه آورد. لاريجانی از او خواست با ترک جايگاه وقتش را به مطهری بدهد اما آجرلو وقت خود را به مطهری نداد.
۱۱- الياس نادران و احمد توکلی از چهره‌‏های شاخص اصولگرا بودند که با ارايه تذکراتی تلويحاً مخالفت خودشان با محصولی را مطرح کردند.
۱۲- اگرچه داريوش قنبری در نظرداشت که به عنوان مخالف وزير پيشنهادی کشور نطق کند و حتی لاريجانی نيز نام وی را به عنوان مخالف وزير اعلام کرد اما برخی از اعضای فراکسيون اقليت مانع از رفتن وی به جايگاه سخنرانی شدند. البته او در تذکری خواستار غيرعلنی شدن جلسه امروز مجلس شده بود که با آن موافقت نشد.
۱۳- محمد رضا رحيمی معاون پارلمانی رئيس‌‏جمهور که پس از ماجرای چک پول پنج ميليون تومانی در جريان استيضاح علی کردان درمجلس حاضر نشده بود امروز همراه با رئيس‌‏جمهور به مجلس آمد. ابوترابی فرد در تمام طول جلسه درکنار او نشسته بود.
۱۴- اعضای کابينه برخلاف جلسات مشابه همزمان با رئيس‌‏جمهور وارد صحن علنی نشدند از جمله آنکه محصولی با تاخيری ۱۵ دقيقه‌‏ای پس ازاحمدی نژاد به صحن مجلس آمد و تاخيرش مورد توجه بسياری از نمايندگان و خبرنگاران قرارگرفت.
حسين صفارهرندی و غلامحسين محسن اژه‌‏ای نيز پس از آنان به صحن علنی مجلس آمدند.
۱۵ - رييس جمهور بی آنکه نامی از جوانفکر ببرد، گفت: يکی از اعضای دولت انتقادی به مجلس داشته است که نظر شخصی‌‏اش بوده و با او برخورد هم شده است. جايگاه دولت و مجلس بسيارفراتر ازاين حرفهاست و ما به تعامل با مجلس توجه داريم. لزومی نداردکه درهر بار حضورمان در مجلس، اين مساله را تکرار کنيم.
۱۶- احمدی‌‏نژاد فعاليت اقتصادی برای افراد را ممنوع ندانست و پيشنهاد کرد ثروت تمام مديران پس از انقلاب از فرماندارتا رئيس‌‏جمهور و ... طی طرح يا لايحه‌‏ای بررسی شود. اين پيشنهاد رئيس‌‏جمهور با فرياد احسنت برخی نمايندگان همراه شد.
۱۷- به گفته رئيس‌‏جمهور تنها در دو دوره دولت های جمهوری اسلامی وزرای کشور حزبی نبوده‌‏اند و در ديگر دولت‌‏ها وزرای کشور از چهره‌‏های حزبی بوده‌‏اند و هيچ مشکلی درسلامت انتخابات بوجود نيامده است.

***

با تشکيک شمارش آرا؛ جلسه هيات رئيسه برای بررسی آرا محصولی برگزار شد

تهران- خبرگزاری کار ايران
با تشکيک برخی نمايندگان نسبت به صحت آرای ارايه شده به وزير پيشنهادی کشور اعضای هيات رئيسه مجلس طی جلسه‌‏ای به بررسی دوباره آرا محصولی پرداختند.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، در ابتدای شمارش آرای نمايندگان به صادق محصولی اعلام شد که ۲۷۵ کارت ميان نمايندگان توضيح شده است اما آرای نهايی بر اساس ۲۷۰ کارت توزيع شده، قرائت شد. با توجه به اينکه صادق محصولی تنها با اختلاف دو رای به عنوان وزير کشور انتخاب شد ميزان واقعی کارت‌‏های توزيع شده از اهميت خاصی برخوردار است چرا که اگر ثابت شود ۲۷۵ کارت ميان نمايندگان توزيع شده او به عنوان وزير کشور انتخاب نشده است.
احمد ناطق نوری و حميدرضا حاج بابايی از جلسه هيات رئيسه برای بررسی اين موضوع خبر دادند و گفتند: در صورت درخواست نمايندگان بار ديگر به بازشماری آرا خواهيم پرداخت.

***

۲۰ نماينده خواستار بازشماری آرا شدند

تهران- خبرگزاری کار ايران
۲۰ تن از نمايندگان طی نامه‌‏ای به هيات‌‏رئيسه، خواستار بازشماری آرا شدند.
به گزارش خبرنگار"ايلنا"، اخوان "عضو فراکسيون اصولگرايان" درحاشيه جلسه علنی امروز مجلس گفت: به خاطر شبهه در نحوه شمارش آرا، نمايندگان طی نامه‌‏ای خطاب به رئيس مجلس خواستار بازشماری رای اعتماد به محصولی شدند.

***

لاريجانی: خودم آرا را شمردم، محصولی وزير است
شبهه‌‏ای در رای اعتماد محصولی وجود ندارد

تهران- خبرگزاری کار ايران
علی لاريجانی؛ رئيس مجلس گفت: بحثی در رابطه با آراء شد و خودم مجبور شدم آرا را دوباره بشمارم و نتيجه اين شد که ۲۷۵ نفر در رای‌‏گيری شرکت کرده بودند که از اين مجموع ۱۳۸ رای سفيد به محصولی داده شد.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، علی لاريجانی پس از پايان رای اعتماد به صادق محصولی گفت: آرای محصولی لب مرز بود البته ايشان رای آورد و الان وزير کشور است.
وی افزود: به خاطر شبهه‌‏ای که در رای‌‏گيری به وجود آمده بود مجددا کل مذاکرات و آرا را مورد بررسی قرار داديم و مطمئن شديم هيچ شائبه‌‏ای در رای‌‏گيری امروز مجلس وجود نداشته است.
رئيس‌‏مجلس سپس از نمايندگان به خاطر بررسی دقيق رای اعتماد به محصولی تشکر کرد و گفت: مخالفان و موافقان وی نظراتشان را مطرح کردند و ابعاد مختلف در قضيه رای اعتماد به محصولی به دقت مورد کنکاش گذاشتند و برای رفع ابهام موضوع را رسيدگی کردند.
وی تصريح کرد: بايد يک نکته‌‏ای را خدمت دوستان تذکر دهم. اين روزها اين خصوص تعامل بين مجلس و دولت سخنان بسياری شنيده می‌‏شود. آنچه روشن است سه قوه سه رکن اساسی جمهوری اسلامی هستند که نظام براساس آنها قوام گرفته است لذا استحکام آنها با اهميت است.
لاريجانی ادامه داد: تعامل امری بديهی است و آنچه که بايد مورد توجه قرار گيرد تعامل در چارچوب قانونی است. ما با قوای ديگر اختلافی نداريم و اجرای قانون را مهم می‌‏دانيم.
وی تاکيد کرد: قوای ديگر هم بايد ملاکشان اجرای قانون باشد و برخی مسايل حاشيه‌‏ای را پر رنگ نکنند چرا که مسايل حاشيه‌‏ای برای ما اهميت ندارد.
رئيس مجلس گفت: وظيفه مجلس قانونگذاری و نظارت است و ما طبق اين دو وظيفه با ديگران تعامل صميمانه برقرار می‌‏کنيم.
وی در پاسخ به اين سوال که شلوغ شدن جايگاه هيات رئيسه و حضور باهنر در شمارش آراء باعث ايجاد شبهه در رای اعتماد شده است، گفت: نه اين شبهه نيست. در جايگاه هيات رئيسه آن‌‏قدر جمعيت زياد بود که تنفس من هم دچار مشکل شده بود در هنگام شمارش آرا از طيف‌‏های مختلف حضور داشتند و من هم شخصا به تابش گفتم که در هنگام شمارش آرا در جايگاه باشد.





















Copyright: gooya.com 2016