جمعه 24 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


"سياست دانشگاهی" بر مبنای "مشارکت انتقادی"، عبدالله مؤمنی

عبدالله مؤمنی
حرکت فعالين دانشجويی به سمت ترميم رابطه با بدنه و سازماندهی تشکيلاتی از طريق توجه به مشکلات صنفی و دفاع از حقوق و آزادی های آکادميک در کنار تبديل کردن دانشگاه به فضايی برای گفتگو و "پارادايم سازی" می تواند نقشه راه را پيش روی دانشجويان قرار دهد ... [ادامه مطلب]

آن ها درخت ها را هم می کشند! شکوه ميرزادگی

شکوه ميرزادگی
ما نيز به شکنجه و اعدام انسان ها اعتراض می کنيم اما اعدام درخت و آب و خاک را نيز دست کم نمی گيريم. ما از يک سو نابودی انسان را محکوم می کنيم و از سوی ديگر، نابودی هويت و فرهنگ و تاريخ او را؛ و معتقديم که، در اين ميان، تنها موجودات بی نصيب از درک اهميت فرهنگ و تاريخ و پديده های طبيعی و بشری می توانند چنين ويران کنند و بکشند و بسوزانند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق محصولی: برای قبول مسووليت احساس تکليف کردم، ايلنا

- ظرفيت های خوبی برای همکاری دولت و مجلس وجود دارد

تهران- خبرگزاری کار ايران
صادق محصولی، وزير پيشنهادی کشور در گفت‌‏وگويی با خبرنگار "ايلنا" به مباحثی پيرامون چرايی قبول پيشنهاد معرفی خود به عنوان وزير کشور، پيش بينی خود از ميزان اجرايی شدن برنامه‌‏هايش در وزرات کشور، چگونگی تعامل وزيرکشور با مجلس و سخنان اخير مشاور مطبوعاتی نهاد رياست جمهوری خطاب به نمايندگان مجلس، پرداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن گفت‌‏وگوی خبرنگار "ايلنا" با وزير پيشنهادی کشور در ادامه می‌‏آيد:
جناب آقای محصولی پس از آقای پورمحمدی به شما پيشنهاد وزارت شده بود و شما در برابر اصرارها، مقاومت کرديد و علی‌‏رغم آنکه زمان بيشتری می‌‏توانستيد وزير باشيد؛ نپذيرفتيد. آيا شرايط شما تغيير کرده است که در اين مدت زمان محدود، تمايل پيدا کرديد وزير کشور شويد ؟
شرايط من نسبت به گذشته تغييری نکرده است و پس از آقای پورمحمدی معتقد بودم، ديگر دوستان مسووليت را بپذيرند و من در جايگاه مشاورت به دولت و شخص رئيس‌‏جمهور کمک کنم، اما مسايل اخير در مورد وزارت کشور و تلاش بدخواهان و دشمنان نظام برای سوء استفاده و ايجاد شانتاژ در فضای موجود برای آسيب زدن به نظام و تضعيف جايگاه وزارت کشور در آستانه برگزاری يک انتخابات بزرگ باعث شد در برابر درخواست رئيس‌‏جمهور احساس تکليف کنم و وارد ميدان شوم وگرنه به قول شما در اين برهه کمتر کسی قبول می‌‏کند به وزارت کشور برود .
براين اساس اگر ما مسووليت‌‏ها را به مصداق امانت بدانيم ، قطعاً امانت روزی پس گرفته خواهد شد و يا به دست کسی ديگری سپرده می‌‏شود و بايد سعی کرد تحولی ايجاد کرد، چراکه قدرتی که در اختيار ماست، نه متعلق به شخص ماست و نه متعلق به حزب و گروهی است، بلکه متعلق به نظام و مردم است و لذا توانايی و اختياراتی هم که در اختيار داريم، مساوی است با مسووليت‌‏ها و وظايف ما و وزير کشور هيچ اختياری که منهای مسووليت و وظيفه‌‏اش باشد، ندارد .
چقدر ارکان وزارت کشور را می‌‏شناسيد و فکر می‌‏کنيد بتوانيد برنامه‌‏های خود را با برگزاری انتخابات دهم رياست جمهوری اجرايی کنيد؟
از بدو پيروزی انقلاب به عنوان فرماندار و معاون استاندار با ساختار وزارت کشور آشنايی دارم و در مقولات امنيت و مرزها نيز کار کرده‌‏ام وجايگاه تأثيرگذار اين وزارتخانه در هماهنگی و نهادينه‌‏سازی راهبردها بسيار مهم است .
وزارت کشور مجموعه‌‏ای عظيم است که در صورت هماهنگی همه اجزاء از ستاد وزارت کشور تا صف در استان‌‏ها و شهرستان‌‏ها؛ می‌‏توان برنامه‌‏ها را اجرايی کرد .
من فکر می‌‏کنم بايد با نگاهی جامع به امور بپردازيم و همه آنچه در برنامه پيشنهادی به مجلس ارائه شد، به نظر من اهميت خاص خود را دارند و وزير کشور بايد واقعاً وزيرکشور باشد نه وزير صرف برگزاری انتخابات.
لذا توجه به مسايل اجتماعی، سياسی، امنيتی، عمرانی و شهرداری‌‏ها، حوادث غيرمترقبه، اصلاح قانون انتخابات، تقسيمات کشوری، امنيت مرزها، کاهش ناهنجاری‌‏های اجتماعی، کاهش تصدی‌گری دولت در امور شهری، حمل و نقل شهری و ... بايد به طور متوازن به پيش بروند تا توسعه‌‏ای متوازن داشته باشيم.
با ورود به چهارمين دهه ازعمرانقلاب و درپيش بودن برنامه پنجم توسعه فرصتی طلايی برای شکوفايی و جهش به سوی پيشرفت و عدالت که مقام معظم رهبری به آن تأکيد فرمودند ايجاد شده که اميدوارم به نحو مطلوب از اين فرصت استفاده کنيم و بايد به گونه‌‏ای عمل کرد که تلاش برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، به يک حرکت نهادينه در همه استان‌‏ها ، تبديل شود.
البته برگزاری انتخابات بزرگی مثل رياست جمهوری مهم است و تلاش ما برگزاری انتخاباتی باشکوه ، فراگير، سالم و قانونی است که مأموريت ستاد انتخابات وزارت کشور است. دراين رابطه هم نگرانی نداريم چراکه معتقدم رفتارهای انتخاباتی جريان‌‏های سياسی و طيف‌‏ها بر محوريت منطق در حال گسترش است و مردم هم با حساس تکليف هميشگی حضور پيدا خواهند کرد و وظيفه اصلی وزير کشور در اين رابطه، مديريت بی‌‏طرفانه برای صيانت از تک تک آراء مردم به مصداق يک امانت الهی است .
يکی از مسايلی که هميشه ميان وزارت کشور و مجلس وجود داشته، چگونگی تعامل وزير کشور و نمايندگان است . درصورتی‌‏ که از مجلس رأی اعتماد بگيريد، تعامل شما چطور خواهد بود ؟
بی شک تعامل وزارت کشور با ديگر قوا و دستگاه‌‏ها و ايجاد هماهنگی که از وظايف اصلی وزير کشور است و بنابراين تعامل با نمايندگان مجلس بسيار راهگشاست و از تعاملی سازنده در اين رابطه استقبال می‌‏کنيم .
بحمدالله در مجلس هشتم عرصه خدمت‌‏رسانی برای همه فراهم است و همان‌‏طوری که رئيس‌‏جمهور محترم تأکيدکردند؛ مجلس هشتم صدای ملت ايران است.
همچنين اين دوره از مجلس از دو شاخصه تعهد و تخصص به نحو مطلوب برخوردار است و اين اقتدار و کار آمدی مجلس را افزايش می‌‏دهد و لذا ظرفيت‌‏های خوبی برای همفکری و همکاری متقابل برای حل مشکلات و قانون‌‏گذاری سريع و مؤثر وجود دارد که انشاءالله از آن بهره‌‏مند خواهيم شد.
نظرشما در مورد اظهارت يکی از مشاوران مطبوعاتی نهاد رياست جمهوری در يادداشتی در وبلاگش خطاب به نمايندگان مجلس چيست ؟
البته هرکسی نظر خود را دارد و آنرا بيان می‌‏کند ولی من به هيچ وجه اين ادبيات را زيبنده نمی‌‏دانم و آن را نبايد به حساب دولت و رئيس‌‏جمهور گذاشت و همان‌‏طوری که عرض کردم، بايد همه در جهت تعامل سازنده حرکت کنيم و نه اينکه به اختلاف‌‏نظرها دامن بزنيم و موجبات شکاف ميان قوا را فراهم کنيم .
امام راحل مجلس را عصاره فضايل ملت و در رأس امور می‌‏دانستد و مقام معظم رهبری آن‌‏ را تجلی‌‏گاه عزت و منافع ملی برشمردند و مردم نيز مجلس را خانه اميد خود می‌‏دانند و لذا شأن و جايگاه نمايندگان محترم‏ مجلس و همچنين رئيس‌‏جمهور و ديگر مسوولان نبايد تخريب و با نظرات شخصی خدشه‌‏دار شود و تداوم اين مساله همانطوری که اشاره کردم موجبات سوء‌‏استفاده دشمنان را فراهم می‌‏کند.





















Copyright: gooya.com 2016