پنجشنبه 30 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل گزارش آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی در مورد ايران، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
به گزارش "ايلنا"، گزارش آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی در مورد ايران روز گذشته در ميان اعضای شورای حکام توزيع گرديد که متن کامل آن به شرح ذيل است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌‏پی‌‏تی و مفاد مربوط به آن در قطعنامه‌های۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) ، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸) ، در مورد جمهوری اسلامی ايران
۱. مدير کل در تاريخ۱۵ سپتامبر۲۰۰۸ در خصوص اجرای توافقنامه پادمان‌های ان پی تی و مفاد مربوط به آن در قطعنامه‌های ۱۷۷۳ (۲۰۰۶) ، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) ، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸) شورای امنيت در مورد جمهوری اسلامی ايران به شورای حکام گزارش داد. شورای امنيت در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۰۸ قعطنامه ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) مورد همين موضوع تصويب کرد. اين گزارش تحولات مربوطه را از سپتامبر۲۰۰۸ تاکنون را در بر می گيرد.
الف. فعاليت‌های کنونی مرتبط با غنی‌سازی
۲. از زمان انتشار گزارش قبلی مدير کل، ايران به تزريق يو اف به واحد سه هزار سانتريفيوژی(واحد A۲۴) و پنج آبشار واحد A۲۶ در تاسيسات غنی سازی سوخت ادامه داده است. نصب و آزمايش ۱۳ آبشار باقيمانده از واحد A۲۶ ادامه يافته است. فعاليت‌های مقدماتی نصب در واحدهای A۲۵، A۲۷ وA۲۸ ادامه دارد. تا هفتم نوامبر سال۲۰۰۷ مجموع ميزان يو اف ۶ تزريق شده به آبشارها از زمان آغاز عمليات در فوريه ۲۰۰۷ ، ۹۷۵۰ کيلوگرم است و براساس گزارش‌های حسابرسی روزانه اپراتور، ايران تا ان زمان حداکثر ۶۳۰ کيلوگرم از يو اف ۶ با غنای پائين توليد کرده بود. تمامی مواد هسته‌ای درFFP نيز تمامی آبشارهای نصب شده همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارند.
۳. در ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۰۸ آژانس يک راستی آزمايی فيزيکی در تاسيسات آزمايشی غنی‌سازی سوخت انجام داد که نتايج آن هنوز مشخص نشده است در فاصله ۲۵ اوت تا ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ ايران در مجموع حدود ۳۱ کيلوگرم يو اف ۶ به آبشار۱۰ سانتريفيوژی IR-۲ و آبشارهای تک سانتريفيوژیIR-۱ ، IR-۲ IR-۳ تزريق کرد. تمامی مواد هسته‌ای در تاسيسات آزمايشی غنی‌سازی سوخت و نيز منطقه آبشار، همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارد.
۴. تا به امروز، نتايج نمونه برداری‌های محيطی از تاسيسات غنی سوخت و تاسيسان آزمايشی غنی‌سازی سوخت و نيز گزارش‌های عملياتی تاسيسات غنی‌سازی سوخت، نشان می‌دهند که اين تاسيسات ، همانگونه که اعلام شده است، فعاليت کرده‌اند يعنی با غنی‌سازی کمتر از پنج دهم درصد غنی‌سازی سوخت صورت گرفته است.
۵. در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۸ يران پرسش نامه‌های اطلاعات طراحی به روز شده ای را درباره تاسيسات غنی‌سازی سوخت و تاسيسات آزمايشی غنی‌سازی سوخت ارائه کرد. ايران به اطلاع آژانس رساند که در نظر دارد نصب سانتريفيوژها? IR-۱ در واحدA۲۸ تاسيسات غنی سوخت را در ابتدای سال ۲۰۰۹ آغاز کند.
فعاليت‌های بازفرآوری
۶. آژانس به نظارت خود در استفاده و ساخت سلول‌های داغ در راکتور تحقيقاتی تهران (TRT) و موليبدنوم ، آيودين و تاسيسات توليد راديو اکتيو زنون (MIX) از طريق بازرسی‌ها راستی آزمايی اطلاعات طراحی ادامه داده است. هيچ نشانه‌ای از فعاليت‌های مرتبط بازفرآوری در حال انجام در آن تاسيسات وجود نداشته است. در حالی که ايران گفته است که هيچ فعاليت تحقيقات و توسعه مرتبط بازفرآوری در ايران وجود نداشته است، آژانس می‌تواند اين موضوع را فقط با توجه به اين دو تاسيسات در شرايطی که اقدامات پروتکل الحاقی در دسترس نيستند، تائيد کند.
ج. طرح‌های مربوط به رآکتور آب سنگين
۷. ۱۳ آگوست سال ۲۰۰۸ آژانس يک راستی آزمايی فهرست اقلام فيزيکی در مرکز توليد سوخت( FMP) انجام داد که نتايج آن با آنچه ايران اعلام کرده بود، تطبيق دارند. در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ آژانس يک بازرسی انجام داد هيچ تغيير مهمی در وضعيت ساخت مرکز توليد سوخت(FMP)از زمان نظارت آژانس بر مرکز توليد سوخت در م? ۲۰۰۸ مشاهده نشده است.
۸. آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌ای به نظارت خود بر وضعيت مرکز توليد آب سنگين ادامه داده است که به نظر می‌رسد فعال است.
۹. ايران با پافشاری به تصميمش در ماه مارس ۲۰۰۷ برای تعليق اعمال متن تعديل شده بخش عمومی ترتيبات تکميلی موسوم به کد۳-۱ مربوط به تهيه زودهنگام اطلاعات طراحی به اعتراض خود به آژانس درباره اقدام آن برای اجرای راستی آزمايی اطلاعات طراحی در راکتور تحقيقات هسته‌ای ايران(GOV/۲۰۰۷/۲۲.PARAS ۱۲-۱۴) ادامه داده است. آژانس تاکيد کرده است که کد۳-۱ به ارائه اطلاعات طراحی مربوط می‌شود، نه تکرار يا زمانبندی راستی آزمايی توسط آژانس درباره چنين اطلاعاتی و اينکه حق آژانس برای اجرای راستی آزمايی اطلاعات طراحی يک حق مستمر است. با اين حال آژانس مجاز به انجام برنامه راستی آزمايی اطلاعات طراحی برای ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۸ نبود. در نتيجه اطلاعات آژانس درباره وضعيت ساخت وساز راکتور به اطلاعاتی مربوط می شود که از طريق تصويربرداری ماهواره‌ای قابل دسترسی است. با بررسی اين تصويرها آژانس می‌تواند اين امر را تاييد کند که ساخت و ساز در اين راکتور ادامه دارد.
د. موارد اجرايی ديگر
د. ۱. تبديل اورانيوم
۱۰. از ۸ نوامبر ۲۰۰۸ که آخرين پی آی وی توسط آزانس در تاسيسات تبديل اورانيوم (يو سی اف) صورت گرفت تا ۳نوامبر۲۰۰۸ تقريبا ۳۳ تن اورانيوم به شکل يو اف ۶ در يو سی اف توليد شد. با اين رقم ، مجموع مقدار اورانيوم توليد شده به شکل يو اف ۶ از مارس ۸ تاکنون به ۳۴۸ عدد رسيد که همه اين مقدار همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس قرار دارد. يو سی اف در اوت ۲۰۰۸ به منظور تعميرات معمول تعطيل شد و در اکتبر ۲۰۰۸ فعاليت خود را از سرگرفت.
د.۲. اطلاعات طراحی
۱۱. همانگونه که قبلا در تاريخ ۳۰ مارس ۲۰۰۷ به شورای حکام گزارش شد ، آژانس از ايران خواسته بود در تصميم خود در زمينه تعليق اجرای متن اصلاح شده مربوط به بخش کلی هماهنگی‌های مربوط به کد ۳-۱ بازنگری کند. هيچ پيشرفتی در اين زمينه حاصل نشد. در تاريخ۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۸ آژانس بارديگر از ايران خواست در تصميمش درباره اين مساله بازنگری کند.
۱۲. با وجود آنکه آژانس در دسامبر۲۰۰۷ اطلاعات طرح اوليه مربوط به نيروگاه برق هسته‌‏ای که قرار است در دارخوين ساخته شود را خواسته بود، اما تاکنون جوابی دريافت نکرده است.
د.۳. ساير مسايل
۱۳. آژانس در تاريخ۲ آوريل از ايران خواست تا به عنوان اقدامی در راستای شفاف سازی، علاوه بر امکان بازديد و دسترسی به اماکن توليد سانتريفيوژ، تحقيق و توسعه غنی‌سازی اورانيوم و استخراج و ذوب اورانيوم((GOV/۲۰۰۸/۱۵ امکان بازديد از ديگر اماکن مرتبط را فراهم کند . ايران تا کنون با اين درخواست آژانس موافقت نکرده است .
۱۴. مجموعه سوخت وارد شده از فدراسيون روسيه برای استفاده در نيروگاه برق هسته ای بوشهر همچنان توسط آزانس پلمب شده است انجام يک پی آی وی در دسامبر۲۰۰۸ در نظر گرفته شده است.
ه. ابعاد احتمالی نظامی
۱۵. برخی از مسايل مهمی که در آخرين گزارش دبير کل به شورای حکام مشخص شده بود، همچنان باقی و مطرح است که اين امر موجب نگرانی می‌باشد و لازم است که درباره عدم مشموليت ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ايران شفاف‌سازی شود. همانگونه که گزارش مدير کل خاطر نشان می‌کند، برای اينکه آژانس بتواند اين نگرانی‌ها را رفع کند و در تلاش هايش برای دادن اطمينان درباره نبود ماده و فعاليت‌های هسته ای اعلام نشده در ايران موفق شود، لازم است که ايران، علاوه بر ارايه اطلاعات و بازديدهای لازم برای حل مسايل مربوط به مطالعات ادعايی، اطلاعات بيشتری درباره شرايط دسترسی به سند فلز اورانيوم ، درباره تدارک و فعاليت‌های تحقيق و توسعه در نهادها نظامی مرتبط و شرکت‌هايی که می‌تواند به فعاليت های هسته ای مرتبط باشد و نيز توليد تجهيزات و قطعات هسته ای از طريق شرکت‌های وابسته و متعلق به صنايع دفاع شفاف‌سازی کند.
۱۶. از آخرين گزارش مدير کل، آژانس به ارزيابی اطلاعاتی که هم ايران و هم کشورهای عضو در رابطه با اين مسايل از قبل در اختيارش گذاشته بودند، ادامه داده است. با وجود آنکه ايران تاکيد می‌کند، اين فعاليت ها ارتباطی به مسايل هسته ای ندارد اما آژانس معتقد است که ايران به عنوان اقدامی در جهت شفاف‌سازی ، می‌تواند از طريق فراهم آوردن امکان دسترسی آژانس به اين اسناد، اطلاعات و افراد ، به آژانس در زمينه ارزيابی اين مسايل کمک کند. متاسفانه، پس از آخرين گزارش مدير کل، ايران هيچ همکاری با آژانس نکرده و اطلاعات درخواست شده را در اختيار آژانس نگذاشته و دسترسی به اسناد، اماکن و افراد درخواست شده را نيز فراهم نکرده است .
۱۷. همانگونه که در گزارش قبلی مدير کل خاطر نشان شد، جدای از اطلاعات مربوط به سند فلز اورانيوم ، آژانس در حال حاضر هيچ اطلاعاتی درباره طراح يا سازنده واقعی قطعات هسته ای يک سلاح هسته ای يا ساير قطعات اصلی و خاص برای ايران مانند آغازگرها يا درباره مطالعات طب هسته ای ندارد. آژانس نتوانسته است به استفاده حقيقی ماده هسته ای در ارتباط با مطالعات ادعايی پی ببرد.
خلاصه:
۱۸. آژانس توانسته است نبود انحراف از ماده اعلام شده اتمی را در برنامه هسته‌ای ايران تائيد کند. ايران همچنين دسترسی آژانس به مواد اتمی اعلام شده و همچنين درخواست شده را مرتبط با گزارش‌های مواد اتمی و فعاليت‌های اعلام شده فراهم کرده است. به هر حال، ايران متن اصلاح شده از ترتيبات فرعی بخش عمومی کد ۳-۱ درباره تهيه اوليه از اطلاعات طراحی را اجرا نکرده است. ايران همچنين پروتکل الحاقی را که برای فراهم‌سازی تضمين معتبر به آژانس درباره نبود مواد و فعاليت‌های اتمی اعلام نشده مهم به شمار می‌رود، اجرايی نکرده است.
۱۹. در نتيجه همکاری اندک ايران در ارتباط با مطالعات ادعايی و ديگر موضوعات باقيمانده مهم و مورد نگرانی، آژانس قادر نبوده است پيشرفت زيادی در اين زمينه‌ها داشته باشد. نخستين گام مهم برای پيشبرد فعاليت‌های آژانس درباره مطالعات ادعايی بر عهده ايران است تا درباره اطلاعات متشکل از مستندات اساسا درست و به نظر اين کشور، اطلاعاتی که شايد اصلاح شده‌اند يا به اهداف غيراتمی مربوط می‌شوند، شفاف‌سازی کند. ايران بايد اطلاعات واقعی به آژانس بدهد تا اظهارات خود را اثبات کند و دسترسی به مستندات و اشخاص مرتبط با اين زمينه را فراهم سازد.
۲۰. ايران برخلاف تصميمات شورای امنيت فعاليت‌های مرتبط با غنی‌سازی را به حالت تعليق در نياورده است و به فعاليت مرکز آزمايشی غنی‌سازی سوخت و مرکز غنی‌سازی سوخت و همچنين نصب آبشارهای جديد و عمليات توليد سانتريفيوژهای جديد برای اهداف آزمايشی ادامه داده است. ايران دسترسی به رآکتورIR-۴۰ را فراهم نکرده است و بنابراين، آژانس قادر نيست وضعيت موجود ساختمان آن را تائيد کند.
۲۱. مدير کل آژانس، ايران را به اجرای تمامی اقدامات مورد نياز برای اعتمادسازی در خصوص ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای خود در سريع‌ترين تاريخ ممکن ترغيب می‌کند.
۲۲. مدير کل آژانس در صورت نياز گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را ارائه خواهد داد.





















Copyright: gooya.com 2016