چهارشنبه 22 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


برای صلح پايدار در باختر آسيا، بهروز آرمان

بهروز آرمان
می توان سياست "دگرگونی" در رهبری نوين آمريکا را به ويژه با درجه پايبندی به رويکردهای صلح جويانه و بازگشت به دکترين خلع سلاح در پهنه جهانی و از جمله در باختر آسيا (به جای يکه تازی های جنگ افروزانه، گسترش اتحاديه های نظامی، افزايش شمار پايگاه های تسليحاتی و توليد روزافزون و پرهزينه سلاح های کشتار همگانی) به محک گرفت ... [ادامه مطلب]

از "نافرمانی مدنی" تا "بدفرمانی مدنی" (بخش سوم)، نظرات ديويد ثورو، پژوهشی از عمار ملکی

عمار ملکی
هنری ديويد ثورو: "آيا شهروند می بايد مجبور باشد وجدانش را حتی لحظه ای، يا ذره ای، به قانون‏گذاران بفروشد؟ پس وظيفه ی وجدان بشری چيست؟... فکر می کنم که قبل از هر چيز می بايد انسان بمانيم و پس از آن شهروند. خردمندانه نيست که به قانون همان احترامی را بگذاريم که به حقيقت و راستی." ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

البرادعی: پيشنهاد اوباما رابطه ايران و آژانس را بهبود می دهد، بی بی سی

* البرادعی از وجود ابهاماتی در برنامه های اتمی ايران سخن گفته است

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است که سياست رئيس جمهوری منتخب آمريکا می تواند روابط ايران و آژانس را بهبود بخشد.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی که از جمهوری چک ديدن می کند، در سخنانی در پراگ، پايتخت اين کشور، گفت که آمادگی باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا، برای "مذاکره بدون پيش شرط با ايران" باعث می شود تا دولت ايران رغبت بيشتری نسبت به همکاری با آژانس بين المللی از خود نشان دهد.

آقای البرادعی، که پس از گفتگو با وزير خارجه جمهوری چک سخن می گفت، اظهار داشت "يک چنين گشايش سياسی ايران را قانع خواهد کرد تا برای حل و فصل مسايل فنی باقی مانده با آژانس همکاری کند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تابستان سال گذشته، ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی توافقنامه ای را در مورد همکاری بين دو طرف به منظور رفع ابهامات مربوط به برنامه های اتمی جمهوری اسلامی امضا کردند.

در چارچوب اين توافقنامه، ايران تسهيلات بيشتری را برای بازديد بازرسان آژانس از برخی مراکز هسته خود فراهم آورد اما به گفته مقامات آژانس بين المللی، هنوز ابهامات مربوط به سابقه و اهداف برنامه های اتمی ايران به طور کامل برطرف نشده است.

مديرکل آژانس بين المللی در اظهارات خود در پراگ گفت "قسمت سياسی مساله ايران مستلزم گفتگوی مستقيم با ايران است و به همين دليل، اظهارات آقای اوباما در اين مورد که آماده برقراری ارتباط با ايران از طريق مذاکرات مستقيم بدون پيش شرط است مرا اميدوار ساخته است."

آقای البرادعی همواره سياست انزوای بين المللی ايران برای وادار کردن اين کشور به به تغيير سياست هسته ای خود را ناکارآمد دانسته و از تلاش برای حل مساله هسته ای ايران از راه مذاکره حمايت کرده است.

در عين حال، وی گفت که بی اعتمادی نسبت به برنامه های هسته ای آينده ايران عامل نگرانی است و افزود "تصور می کنم در اين زمينه، ما فعلا با يک بن بست مواجه هستيم."

نگرانی غرب

به گفته مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، با وجود همکاری ايران در برخی زمينه ها، بخش های ديگری از خواست های آژانس بين المللی از اين کشور برآورده نشده است.

وی گفت "ما می توانيم تمامی فعاليت های اعلام شده آنها را مورد تاييد قرار دهيم، می توانيم برنامه غنی سازی اورانيوم را تاييد کنيم، که پيشرفت خوبی است، اما هنوز نتوانسته ايم در باره روشن کردن شماری از موضوعات باقيمانده مربوط به مطالعاتی که احتمال دارد دارای ابعاد نظامی باشد پيشرفتی به دست آوريم."

اشاره آقای البرادعی به اطلاعاتی است که توسط آمريکا و چند کشور ديگر در اختيار آژانس قرار گرفته و به گفته مقامات آمريکايی، حاکی از انجام طرح های مطالعاتی در مورد فن آوری های نظامی قابل کاربرد در ساخت اسلحه اتمی است.

آژانس بين المللی از ايران خواسته است تا در مورد اين موضوع توضيح دهد اما ايران گفته است خود را قانونا ملزم نمی داند که در پاسخ به اتهامات وارد شده توسط ساير اعضای آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاعاتی را ارائه کند.

کشورهای غربی، که ايران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای متهم می کنند، از جمهوری اسلامی خواسته اند برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.

ايران ضمن رد اين اتهام، هدف خود از تکميل فن آوری غنی سازی اورانيوم را استفاده از آن در نيروگاه های هسته ای اعلام داشته و با اصرار بر ادامه برنامه غنی سازی اورانيوم، گفته است که هرگز در صدد ساخت بمب اتمی بر نخواهد آمد.

اظهارات جمهوری اسلامی جامعه جهانی را قانع نساخته و به صدور قطعنامه هايی از سوی شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل حاوی درخواست توقف غنی سازی اورانيوم و ارائه اطلاعات شفاف در مورد سوابق برنامه های اتمی اين کشور منجر شده است.

به خصوص شورای امنيت با صدور چهار مصوبه، يک رشته تحريم های الزام آور بين المللی را عليه ايران وضع کرده اما ايران اين مصوبات را غيرقانونی خوانده و از پذيرش آنها خودداری ورزيده است.

دولت جورج بوش، رئيس جمهوری آمريکاکه از فشار بيشتر بر جمهوری اسلامی برای تغيير سياست اتمی اين کشور حمايت می کند، ضمن وضع تحريم های تجاری و مالی اضافی، خواستار تشديد تحريم های بين المللی از طريق صدور قطعنامه جديدی بوده و هرنوع مذاکره مستقيم با ايران در اين زمينه را به تعليق غنی سازی اورانيوم مشروط ساخته است.

در مقابل، باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا، اگرچه گفته است با تشديد تحريم ايران در صورت خودداری اين کشور از اجرای مصوبات شورای امنيت موافق است، اما به نظر نمی رسد که توقف غنی سازی اورانيوم را پيش شرط مذاکره با ايران دانسته باشد.

هنوز معلوم نيست که برخورد آقای اوباما با ايران پس از در دست گرفتن قدرت در آمريکا به چه شکل خواهد بود و آيا جمهوری اسلامی، که هرگونه تماس مستقيم با آمريکا را به تغيير روش آن کشور مشروط ساخته، مايل خواهد بود برای تغيير برنامه های هسته ای خود با آمريکا وارد مذاکره شود.





















Copyright: gooya.com 2016